Inaugurată în toamnă, fabrica de anvelope Nokian Tyres de la Oradea vrea să atingă capacitatea maximă de producție cât mai curând cu putință, motiv pentru care a cerut autorizarea echipamentelor cu care va produce inclusiv cauciucul necesar, în prezent finlandezii folosind în unitatea din Oradea, unde produc experimental, benzi de cauciuc prefabricate.

Pentru a combate mirosurile neplăcute, una dintre posibilele surse de poluare ale fabricii, investitorul anunță că va folosi același sistem pe care deja îl aplică în America.

Pas cu pas

Aflată pe strada Ogorului, pe un teren de aproape 500.000 mp din zona unde pe vremuri era CET 2, fabrica de anvelope Nokian Tyres, cea mai mare investiție făcută vreodată în Oradea, a început producția de anvelope anul trecut, într-o primă etapă, experimental.

Planul investiției de 650 milioane de euro, din care 99,5 milioane de euro reprezintă un ajutor de stat acordat de Guvernul României, prevede pentru anul 2025 o producție de 1.256.112 anvelope, dar care etapizat trebuie să ajungă la capacitatea maximă de 6 milioane de bucăți/an.

Pentru a putea demara producția de anvelope, Nokian Tyres a depus, în toamnă, documentația necesară la Agenția pentru Protecția Mediului Bihor, în care a descris fluxul tehnologic și echipamentele folosite. Așa cum a relatat BIHOREANUL la acea vreme, studiul prevede că, în primă fază, fabrica din Oradea folosește benzi de cauciuc care, prin încălzire și presare, sunt transformate în anvelope. 

Acum, Nokian Tyres a demarat procedura pentru autorizarea producției la capacitate maximă, care prevede că fabrica orădeană va produce inclusiv cauciucul necesar.

Cum va produce cauciucul

Recent, Nokian Tyres a depus la APM Bihor un nou memoriu detaliat de prezentare a echipamentelor pe care le va folosi în producția de anvelope, document ce descrie și fluxul tehnologic din fabrica orădeană, odată ce va avea „motoarele” turate la maximum. 

Potrivit memoriului, Nokian Tyres va avea două așa-numite „linii de mixing” pentru componentele cauciucului, „în vederea obținerii materiei prime necesare fabricării componentelor pentru anvelope”, una cu o capacitate de producție de 6.000 kg de cauciuc pe oră, iar o alta de 4.800 kg/h.

Ele vor fi alimentate din 8 silozuri cu o capacitate de 300 metri cubi fiecare, care vor fi umplute cu carbon black (negru de fum), adică pulbere de carbon, și de silica, un alt agent de umplere necesar în producția de cauciuc. De asemenea, instalația cuprinde și 7 bazine exterioare pentru stocarea uleiului, și el necesar în același proces de producție.

Documentația depusă de Nokian Tyres descrie atât fluxul tehnologic, cât și soluțiile care vor fi aplicate, echipamentele folosite și cantitățile de substanțe chimice necesare producției.

Spre deosebire de primul memoriu depus de companie anul trecut la APM Bihor, acesta descrie și instalațiile de filtrare a aerului, respectiv de reținere a particulelor poluante, ținând cont că poluarea olfactivă reprezintă unul dintre riscurile unei fabrici de acest gen. În plus, potrivit APM Bihor, la solicitarea instituției, investitorul a completat și primul studiu cu aceste informații, care inițial lipseau din descrierea instalației, chiar dacă echipamentele necesare există în fabrică.

Ca în America

Pentru că producția cauciucului este o activitate generatoare de mirosuri neplăcute, fabricile de acest gen sunt adesea contestate. Finlandezii promit, însă, că fabrica lor din Oradea nu va crea probleme pentru mediul înconjurător.

„Filtrarea mirosurilor și a particulelor se realizează în două etape. În prima fază, aerul evacuat și mirosurile generate de procesul de amestecare a cauciucului sunt colectate eficient și direcționate către unitatea de tratare a mirosurilor. Unitatea de tratare a mirosurilor utilizează un proces chimic pe bază de gaz, combinat cu tehnologia cu plasmă, pentru a altera moleculele care cauzează mirosuri în aerul evacuat”, a transmis Nokian Tyres, la solicitarea BIHOREANULUI de a detalia modul în care va preveni poluarea olfactivă.

Compania a mai precizat că aceeași tehnologie „de ultimă generație” este folosită pentru eliminarea mirosurilor și în fabrica Nokian Tyres din Dayton, America, pusă în funcțiune în 2019.

„Eficiența acestei tehnologii a fost verificată prin măsurători tehnice”, garantează investitorul. Deocamdată, această instalație nu a fost pusă în funcțiune în unitatea din Oradea, însă va fi pornită odată ce producția de compuși va începe, a mai transmis Nokian Tyres.

Toate planurile companiei finlandeze au intrat și în analiza APM Bihor, în cadrul procedurii de autorizare. Cetățenii interesați de subiect pot să își transmită observațiile instituției de mediu, prin e-mail, la adresa office@apmbh.anpm.ro.

Citește aici memoriul depus de Nokian Tyres la APM Bihor:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!