Ministerul Afacerilor Interne vrea să modifice Codul Rutier, punând miercuri noua variantă în dezbatere publică.

Conform Codului Rutier propus de MAI, persoanele care au domiciliul în România vor avea voie să circule cu maşini înmatriculate în străinătate doar 30 de zile, apoi fiind obligaţi să le înmatriculeze în ţară. Această prevedere a fost propusă de Poliţia Rutieră încă din 2012, din cauza unui fenomen care a luat amploare în ultimii ani: înmatriculările de maşini din România, în Bulgaria, pentru evitarea taxei de primă înmatriculare.

O altă noutate adusă de Cod este suspendarea permisului pentru şoferii care nu îşi plătesc amenzile în 90 de zile.

Totodată, Codul prevede amenzi mai mari pentru şoferi. Astfel, amenzile pentru neacordarea de prioritate pietonilor, nerespectarea limitelor de viteză, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice (dacă alcoolemia este sub limita penală), sunt majorate la clasa a V-a de sancţiuni, care în prezent se aplică doar firmelor. Este cea mai dură clasă de amenzi, cu sancţiuni între 21 şi 100 de puncte contravenţionale. Asta înseamnă că amenzile pentru aceste abateri ar varia între 1.575 şi 7.500 de lei. De asemenea, pentru aceste abateri şoferul ar rămâne cu permisul suspendat 4 luni, nu 3, cât e în prezent perioada maximă.

O altă modificare a Codului Rutier, propusă de MAI, este introducerea de camere video pe maşinile folosite la examenul auto pentru permis. Mopedele şi motocicletele vor fi exceptate de la această nouă regulă, menită cel mai probabil să elimine corupţia.

În fine, MAI mai propune ca şoferii care produc accidente auto cu victime să aibă permisul suspendat 6 luni, chiar dacă procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale ori judecătorii i-au achitat.