După ani de aşteptare, angajaţii Serviciului Judeţean de Ambulanţă au, în sfârşit, un sediu al lor. Toată floarea cea vestită a politicienilor locali s-a adunat, vineri, la festivitatea de inaugurare a noului sediu central, din Oradea, construit, în ultimii doi ani, pe strada Sucevei 24, unde odinioară erau atelierele şi boxele de reparaţii ale maşinilor serviciului.

Sprijin de la Bucureşti

"Serviciul Judeţean de Ambulanţă are personalitate juridică din 1995, iar de atunci şi până în 2013 şi-a desfăşurat activitatea în Oradea pe strada Snagovului, într-o clădire închiriată de la Episcopia Romano-Catolică", a explicat, în cuvântul de deschidere, managerul SAJ, Daniela Petrişor.

Petrişor a făcut şi un mic istoric al construcţiei noului sediu, de la decizia construirii, din 2010, până în prezent. Lucrările s-au întins pe mai bine de doi ani, deşi, conform termenului asumat de constructor, trebuiau finalizate în două luni şi 12 zile!

"Fondurile necesare au fost solicitate şi aprobate de Ministerul Sănătăţii, cu sprijinul domnilor miniştri Attila Cseke şi Vasile Cepoi. În total, ne-au fost alocaţi 3.180.612 lei, pentru sediul central din Oradea şi pentru reparaţii capitale la substaţiile din Beiuş, Marghita, Salonta, Ştei. Lucrările la staţia centrală Oradea au fost demarate în noiembrie 2011, dar din cauza condiţiilor meteo din timpul iernii au fost întrerupte până în primăvara anului 2012 şi finalizate în primăvara anului 2013", a amintit Petrişor.

Lucrările la sediul din Oradea au fost realizate de firma Vestind Constuct, care a câştigat licitaţia cu preţul de 2,1 milioane lei şi care a obţinut şi o suplimentare a sumei, de aproximativ 427.000 de lei.

Bihorul "avangardist"

La festivitate a participat şi secretarul de stat din Ministerul Sănătăţii Raed Arafat, care a felicitat unitatea bihoreană şi autorităţile pentru inaugurarea noului sediu şi a pus accent pe faptul că medicii trebuie să lucreze în condiţii decente, pentru a oferi servicii prompte şi de calitate.

"Sistemul de urgenţă din Bihor este cunoscut că întotdeauna a fost în avangardă. Primul judeţ care a preluat modelul de la Mureş cu organizarea cu SMURD-ul a fost judeţul Bihor. Apoi, ca număr de substaţii, fie că sunt ale Serviciului de Ambulanţă, fie că sunt ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă şi SMURD, ele dau o acoperire aproape completă pe judeţul Bihor, aşa încât să se respecte timpii de reacţie prevăzuţi în lege. Condiţiile sunt din ce în ce mai bune şi mai normale", a spus Arafat.

La rândul său, deputatul UDMR Cseke Attila, cel care, ca ministru al Sănătăţii, a direcţionat cea mai mare parte a sumei pentru reabilitarea staţiei, a spus că inaugurarea rezolvă problemele majore din sistem. "Dezvoltarea infrastructurii sanitare în Bihor, din 2010, a avut trei paliere importante: palierul reabilitării spitalelor, cu construirea Centrului Oncologic, palierul rezolvării sediului Direcţiei de Sănătate Publică şi palierul rezolvării sediului Serviciului de Ambulanţă. În mare parte astăzi putem să închidem cele trei paliere. Deşi, sigur, sistemul are nevoie de dezvoltare continuă, marile probleme de infrastructură sanitară şi de funcţionare a sistemului sanitar în Bihor sunt rezolvate", a spus Cseke.

Sediu nou şi modern

Faţă de vechiul sediu, actualul este unul modern, dar mai ales adaptat specificului serviciului de urgenţă, încă de la circuit. Dacă la parterul clădirii cu etaj este concentrată partea medicală, cu o sală de aşteptare, dormitoare pentru ambulanţieri şi pentru medicii de gardă, plus o sală cu medicamentele necesare în autospeciale, la etaj sunt birourile şi aparatul administrativ.

În curte au fost amenajate boxe cu rampe pentru reparaţiile maşinilor, dar şi depozite de medicamente şi ustensile medicale.

Interesant este că, dacă la vechiul sediu, angajaţii călcau pe cabluri, aici, sistemul a fost trasat diferit, cu ajutorul unor stâlpi, prin aer. Autospecialele, care consumă energie electrică în cantităţi mari având în vedere aparatura cu care sunt dotate, sunt alimentate cu curent electric direct din locul de parcare. Mobilierul, însă, a rămas acelaşi, multe piese fiind vechi şi scorojite, ca de pildă paturile vechi, din fier, din dormitoarele ambulanţierilor.

Învăţaţi să resuscitaţi

Inaugurarea noului sediu s-a făcut cu prilejul împlinirii a 107 ani de serviciu de Ambulanţă la nivel naţional. În cadrul festivităţii, manageriţa Daniela Petrişor anunţat şi că timp de o săptămână curioşii vor putea vizita noul sediu din Oradea, zilnic, între orele 9 şi 15, dar şi că doritorii au posibilitatea să înveţe acordarea primului ajutor în prima sâmbătă din fiecare lună.

"Vom organiza, gratuit, pentru populaţie, cursuri de resuscitare", a spus Petrişor. Doritorii se pot înscrie sunând la tel. 0720.50.65.23 sau pe site-ul instituţiei, www.ambulantabihor.ro, folosind formularul de înscriere care va fi activat în zilele următoare.

Pe de altă parte, tot de Ziua Ambulanţei, vineri, a avut loc o paradă a autospecialelor prin oraş, unde personalul medical a împărţit materiale informative.

În prezent, Serviciul Judeţean de Ambulanţă are, în tot judeţul, 409 angajaţi, din care 39 de medici şi 139 de asistenţi medicali, iar parcul auto cuprinde 64 de autosanitare împărţite pe categorii, care anul trecut au avut, în total, la 79.129 intervenţii.