Al doilea an şcolar din pandemie va începe săptămâna viitoare, iar părinţii, profesorii şi elevii au în continuare multe întrebări. Criza guvernamentală a făcut ca ordinul comun cu regulile care vor trebui respectate în grădiniţe şi şcoli să nu fie încă public, aşa că deocamdată multe întrebări au rămas fără răspuns. Instalat în funcţie la jumătatea lunii august, inspectorul şcolar general Horea Abrudan susţine că unităţile de învăţământ din Bihor sunt pregătite.

Profesor titular de informatică la Colegiul "Mihai Eminescu", cu un doctorat în matematică, noul şef al IŞJ Bihor a fost, în ultimul an, inspector şcolar general adjunct, iar până atunci, din 2012, a fost inspector responsabil de managementul resurselor umane. Cunoaşte, aşadar, şcolile bihorene şi tocmai de aceea spune că ştie deja ce ar vrea să schimbe...

Pregătiri, dar fără ordin

- Mai sunt câteva zile până când începe noul an şcolar. Toţi elevii şi profesorii din Bihor se vor întoarce în clase?

- Da. Într-o videoconferinţă a fost prezentat draftul ordinului comun al miniştrilor Educaţiei şi Sănătăţii, dar nu avem încă (n.r. vineri, 3 septembrie) ordinul final. Din ce s-a spus, pragul de trecere într-un sistem hibrid sau online va fi la o incidenţă de cazuri confirmate de Covid-19 de 6 la mie. Dacă intrăm iar într-un scenariu care implică predarea online, la nivelul judeţului Bihor s-au achiziţionat tablete prin programul Ministerului, iar foarte multe UAT-uri au proiecte cu finanţare externă pentru echipamente IT.

- Ce măsuri de siguranţă se vor aplica în şcoli?

- Din ce ni s-a spus, orele de curs se vor desfăşura cu măşti în sălile de clasă, iar măştile vor fi de uz medical, nu textile, justificarea fiind că tulpina Delta este mult mai uşor transmisibilă. Orele de educaţie fizică se vor desfăşura afară, cât este posibil, iar când vor fi în interior, fără mască până la incidenţă de 2 la mie. Sunt acceptate ceremoniile de deschidere a anului şcolar în limita unei ore şi jumătate şi cu purtarea măştii. Nu ştim dacă se vor folosi laboratoarele şi alte spaţii comune. Eu m-aş bucura dacă noul ordin va mai relaxa condiţiile şi modalitatea de funcţionare, nu a fost deloc uşor în precedentul an şcolar.

- Ce le transmiteţi părinţilor care se tem că elevii s-ar putea îmbolnăvi la şcoală?

- Noi ne asigurăm că şcolile sunt pregătite şi ţinem cont de ordinul vechi pe această temă. Am centralizat situaţia materialelor medicale din şcoli şi vreau să vă spun că, în comparaţie cu alte judeţe, stăm foarte bine. Avem o rezervă de 755.000 de măşti, aproximativ 20.000 litri de dezinfectanţi pentru mâini, peste 46.000 litri de dezinfectanţi pentru suprafeţe, iar pentru pardoseli aproape 10.000 de litri. De asemenea, în această perioadă, echipe mixte formate din inspectori şcolari, reprezentanţi ai Direcţiei de Sănătate Publică şi ai Prefecturii verifică unităţile de învăţământ.

Tot împreună cu DSP, am demarat o companie de conştientizare a părinţilor şi a elevilor, unde e cazul, de importanţa vaccinării şi pentru a răspunde posibilelor întrebări venite din partea părinţilor. Prima videoconferinţă a fost cu directorii, iar pe 8 şi 9 septembrie avem programate cu reprezentanţii părinţilor. Vreau să le mai spun părinţilor că şi anul şcolar trecut s-au desfăşurat două inspecţii în toate unităţile de învăţământ, tot cu reprezentanţii DSP, tocmai pentru a ne asigura că toţi elevii şi profesorii sunt în siguranţă.

Câţi profesori sunt vaccinaţi

- Pentru cât timp ajung măştile pe care le aveţi?

- Avem o populaţie şcolară de 90.000 elevi şi preşcolari, ceea ce înseamnă că măştile ar putea ajunge o săptămână, două, dacă zilnic oferim fiecărui elev o mască.

- Pot să refuze părinţii participarea fizică la ore a copiilor sau profesorii să predea faţă în faţă?

- Ordinul de ministru va răspunde acestor întrebări. Din discuţiile avute, pare că acum hotărârea privind profesorii va aparţine consiliului de administraţie al şcolilor.

- Aveţi o statistică actualizată privind vaccinarea profesorilor şi angajaţilor din grădiniţe şi şcoli?

- La cadre didactice, procentul de nevaccinaţi este de 53,88%, dintr-un total de 6.673 de angajaţi, 3.030 fiind vaccinaţi cu schema completă, 47 în curs de finalizare a schemei, iar 3.596 fiind nevaccinaţi. La personal auxiliar procentul de nevaccinaţi este de 53,26%, iar la nedidactic 58,3%. Procentele pot fi îmbunătăţite şi facem demersuri pentru asta.

- Credeţi că vaccinarea dascălilor ar trebui să fie obligatorie? Dvs. v-aţi vaccinat?

- Cred că trebuie să convingem colegii să se vaccineze, să fim cu toţii conştienţi de pericolul acestui virus. Eu am trecut prin boală, din fericire nu am avut o formă gravă, mă voi vaccina în curând şi încurajez pe toată lumea să se vaccineze. Copiii noştri trebuie să facă şcoală cu prezenţă fizică, să acumuleze cunoştinţele într-un mod temeinic şi, pentru asta, trebuie să ne vaccinăm.

Progresul elevilor, sub lupă

- Există vreo strategie privind evaluarea elevilor, pentru a se afla dacă şi cât au rămas în urmă, din cauza învăţământului online?

-  Singurele pârghii prin care putem face asta sunt notele de la examenele naţionale şi testările la nivelul unităţilor. Vom identifica sincopele şi vom face un plan de acţiune. Pentru recuperarea materiei neacumulate de elevi, din luna martie se desfăşoară un program naţional, "Şcoala după şcoală", care în Bihor funcţionează foarte bine. De asemenea, avem activităţi remediale în două proiecte importante implementate la nivel naţional.

- Dvs. cum aţi evalua învăţământul bihorean acum? La Bacalaureat şi Evaluarea Naţională, rezultatele nu au fost strălucite...

- Învăţământul bihorean este de calitate, cu profesori dedicaţi, dar este loc de mai bine. Vreau să analizăm progresul elevilor şi acum pregătesc nişte statistici pentru fiecare şcoală, cu media de intrare a fiecărui elev în clasa a VIII-a şi media de ieşire, pentru a vedea câţi au mers în sus şi câţi în jos. Cred că trebuie să urmărim aceste trenduri, nu doar procentele de promovare din licee.

- Ce alte obiective aveţi la conducerea IŞJ Bihor?

- Intenţionez să mă consult mai intens cu primarii, pentru că modificările de reţea şcolară pot aduce beneficii actului educaţional. Realizarea actului educaţional în clase simultane nu este de calitate şi clasele independente sunt posibile doar dacă vom aduce copiii la o şcoală de centru, unde autorităţile locale să investească în condiţii optime. În Bihor, avem 159 de microbuze şcolare, altele vor fi achiziţionate prin PNRR, aşa că nu este o problemă să transportăm copiii spre şcoală. Copilul trebuie să fie în centrul educaţiei. Eu nu privesc sistemul de învăţământ ca pe o competiţie unde cineva trebuie să iasă pe locurile I, II şi III, cred că toţi trebuie să câştige şi să avem oameni integri, care să nu-şi găsească sursele de venit în străinătate. Sistemul de învăţământ trebuie să asigure absolvenţii că se integrează cât mai bine pe piaţa muncii, în locul care li se potriveşte. Pentru asta, trebuie să intervenim din timp, cu profesori bine pregătiţi şi implicaţi, să mobilizăm autorităţile locale.

Trebuie, de asemenea, să creştem calitatea absolvenţilor învăţământului profesional şi tehnic. Mi-aş dori foarte mult şi să oferim posibilitatea ca specialiştii mediului privat să predea în şcoli. Îmi mai doresc să creştem calitatea profesorilor, printr-un parteneriat adevărat cu principalul nostru furnizor, Universitatea din Oradea. De asemenea, am purtat discuţii cu Clubul Sportiv Municipal, deoarece vreau să extindem acel program de înot pentru clasa a II-a şi la alte clase şi alte sporturi. Pe partea artistică îmi doresc acelaşi parteneriat cu Şcoala Francisc Hubic, pentru că cererea pentru activităţile extracurriculare este foarte mare, iar Palatul Copiilor nu face faţă. În Inspectoratul Şcolar, vreau să punem accent pe îndrumare, simt că nu s-a făcut cât ar fi trebuit.

- Să înţelegem că nu sunteţi prea mulţumit de calitatea profesorilor din Bihor?

- Sunt mulţumit, dar sunt situaţii în care activitatea poate fi îmbunătăţită. Vreau ca, împreună cu Casa Corpului Didactic, să facem formare acolo unde este o nevoie reală.

Transferurile de la Gojdu, în coadă de peşte

- Aţi fost numit la conducerea Inspectoratului în urma demisiei surprinzătoare a profesorului Virgil Blage. Ce discuţii aţi avut cu fostul dvs. şef?

- Am avut o relaţie bună cu dl Blage, ne-am despărţit în cele mai bune condiţii, l-am invitat şi la o şedinţă de rămas-bun în Inspectorat. Decizia a fost surprinzătoare şi pentru mine şi nici colegilor nu le-a explicat-o.

- În ultimul an, Blage a intrat în conflict cu mai mulţi directori de şcoli din Oradea, cel mai notoriu scandal fiind cel cu fostul director al Colegiului Emanuil Gojdu, Florin Nicoară, a cărui demitere a scos elevi, părinţi şi profesori în stradă. Cine a avut dreptate?

- Dacă analizăm prevederile ordinului de ministru, e drept că pauza în şcoală nu trebuia să fie de 5 minute, ci de 10. Dacă analizăm durata unei ore de curs, însă, Consiliul de Administraţie putea hotărî diminuarea. Mai este problema acelor transferuri de elevi în şcoală, pentru care a venit şi corpul de control al ministrului Educaţiei în Bihor. Până la acest moment nu avem un raport, care să ne lămurească.

- Şi dvs. aţi schimbat mai mulţi directori din funcţie. A fost o epurare politică sau aţi înlocuit doar directori ineficienţi?

- Dacă ne uităm la ce au făcut alţi inspectori generali, de departe se vede că nu a fost o chestiune politică. Schimbările au avut la bază argumente, fie că directorii nu au mai dorit sau au fost nişte probleme de management.

- Când vor avea şcolile şefi legitimi?

- Pe 14 septembrie vom publica lista poziţiilor pentru care se organizează concurs, iar pe 15 octombrie va fi proba scrisă, va urma o perioadă de interviuri şi probabil că la început de ianuarie vom avea listele finale.

- Veţi participa la concursul pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar general, când va fi organizat de Minister?

- Nu am auzit încă nici măcar zvonuri legate de un eventual concurs. Îmi voi evalua şansele la momentul respectiv, până atunci vreau să-mi fac treaba cât mai bine.