Noutăți fiscale importante au fost publicate în Monitorul Oficial, în special pentru mediul de afaceri.

HotNews.ro a făcut o sinteză a acestora. Astfel, între altele, taxele vor putea fi amânate, de firme sau persoane fizice, până pe 25 decembrie 2020. Adică nu se calculează dobânzi și penalități de întârziere. Totodată, același termen este și pentru suspendarea procedurilor de executare silită prin poprire. De asemenea, a fost prorogată până la 25 ianuarie 2021 rambursarea TVA cu control ulterior.

OUG mai prevede și scutirea de la plata impozitului specific unor activităţi și pentru perioada rămasă până la sfârșitul anului 2020. Contribuabilii care, până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, au depus declaraţia privind impozitul specific aferentă semestrului I al anului 2020 vor trebui să depună declarații rectificative.

O altă prevedere se referă la testele COVID, a căror contravaloare devine cheltuială deductibilă pe perioada instituirii stării de urgenţă sau de alertă.

Contravaloarea cheltuielilor sunt suportate de angajator/plătitor, din inițiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, în scopul depistării și prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfăşurării activităţii în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada instituirii stării de urgenţă sau de alertă, arată sursa citată.

O altă noutate este că firmele și persoanele fizice vor putea aplica pentru procedura alternativă simplificată de acordare a eșalonării la plată pentru cel mult 12 luni, pentru obligațiile bugetare principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanșată starea de urgență și până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.

Beneficiarii trebuie să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv (la cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare), să nu se afle în procedura falimentului sau dizolvare, să nu înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală, să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost stinsă, condiția se consideră îndeplinită, mai arată sursa citată. 

De reținut, însă, că eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice. Debitorul poate solicita modificarea eșalonării de 2 ori pe perioada eșalonării.

O altă noutate este o derogare de la Legea responsabilității fiscal-bugetare pentru a mai putea face o rectificare în acest an.

OUG mai prevede stabilirea termenului de 2 decembrie 2020 până la care consiliile locale pot adopta hotărâri privind reducerea impozitului anual pe clădiri, după caz, cu o cotă de până la 50%.

Citește întreg documentul în galerie!