În decembrie 2014, un grup de entuziaşti care şi-au spus Asociaţia Oradea Theatre & Film, a anunţat că oraşul nostru va avea în curând un festival de film - OFF (Oradea Film Festival).

Un debut ciudat pentru o astfel de iniţiativă. Fără garanţia unei finanţări, bazându-se doar pe entuziasm şi promisiuni, conferinţa de presă care anunţa evenimentul a fost un fel de car pus înaintea boilor. Dacă s-ar chema presa de câte ori apare o idee în spaţiul public, viaţa noastră ar fi o eternă conferinţă de presă.

Din păcate, adunatul celor 50.000 de euro necesari pentru prima ediţie OFF a fost imposibil până acum. Ca atare, festivalul nu va debuta anul acesta, în luna octombrie, cum se dorea. Să nu uităm, totuşi, că trăim într-un oraş în care se sparg mai uşor 50.000 de euro pe o nuntă decât pe un festival de film! Drept urmare, organizatorii au ales varianta unui slow-start prin "60 Seconds Challenge", un concurs de filme cu durata de un minut, organizat sub cupola de imagine a OFF.

Joia trecută, în Grota Roşie din Cetate, s-au proiectat cele 6 producţii de foarte scurt metraj selectate de juriu. Producţiile realizate în exclusivitate de tineri au avut tematici diverse: o mică filosofie pe tema vieţii, o "de trei ori femeie" în bucătărie, o parodie la Titanic, o alta la judeţul Vaslui (deşi judeţul în sine pare o parodie), un film motivaţional anti-dependenţe şi o mini călătorie în timp. Filmele au trecut prin dubla jurizare: jumătate din punctaj a venit de la juriu, iar cealaltă jumătate de la public.

Preferinţele juriului şi ale publicului au coincis. Locul I a fost câştigat de filmuleţul "Infinit +: A woman's journey through life, death and beyond" (realizat de Andrada Reşte, operator Sorin Mezea), locul II a fost obţinut de "Lara Croft in the kitchen" (de Cristina Kati, cu Mihaela Tatu titulară în post de Lară), iar locul III a fost luat de "A tale from Vaslui" (de Toni Nica şi Răzvan Micorici; cel din urmă a aflat chiar în ziua proiecţiei că a fost admis la Facultatea de Teatru şi Televiziune din Cluj). 

Producţiile ar fi fost, probabil, mult mai bune dacă organizatorii le-ar fi oferit tinerilor realizatori un pic de consultanţă tehnică şi know-how. Marele merit al concursului "60 Seconds Challenge" este că a reuşit să provoace primele aplauze ale unui festival care, practic, nu există.

Deocamdată, Oradea Film Festival fiinţează doar pe Facebook, unde are 600 de urmăritori. Daţi-i un "like" dacă vreţi să vă ţineţi la curent cu noutăţile. Iar dacă ştiţi oameni cu bani, rugaţi-i să finanţeze OFF cu cât îi lasă inima şi punga. Poate ajunge, în sfârşit, şi Oradea pe harta oraşelor cu festival de film! Iar dacă nu s-or aduna bani nicicum, eu propun să mutăm festivalul în Sânmartin.