Numărul turiștilor din Oradea a crescut anul trecut, ajungând la 235.429 persoane, iar orașul se menține pe locul 8 în topul național în ceea ce privește atragerea de vizitatori, conform datelor de la Institutul de Statistică, prezentate joi într-o conferință de presă de directorul Asociației pentru Promovarea Turismului în Oradea și Regiune, Alexandru Chira.
Au fost 235.429 de „turiști individuali” în Oradea în 2024, față de 225.328 în 2023. Numărul lor este cu doar un procent mai mic decât cel din 2019, anul de dinainte de pandemie: 236.793.
Stau mai mult prin oraș
În schimb, turiștii au stat mai mult în oraș: au fost 412.327 de înnoptări în 2024, față de 379.022 în 2023 și față de 394.784 în 2019.
„Au fost cu 4,5% mai multe înnoptări în Oradea față de anul 2019, de dinainte de pandemie, ceea ce înseamnă că atractivitatea orașului este bună, iar turiștii găsesc diferite activități de petrecere a timpului în Oradea”, a afirmat Alexandru Chira. Durata medie a unui sejur în orașul de pe Crișul Repede este de 3 zile.
Înaintea Oradiei în privința numărului de turiști se situează: București, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Sibiu, Iași și Timișoara.
Anul trecut a crescut și numărul unităților de cazare din oraș, de la 77 în 2023, la 86 în 2024, fiind vorba în principal de proprietăți mai mici, însă în această perioadă se mai construiesc două hoteluri: Ibis Styles Erbașu și Mercure.
Din taxa de promovare turistică (de 3% din tariful net al camerelor), aplicată hotelurilor și apart-hotelurilor, APTOR a colectat anul trecut 1.911.218 lei, în timp ce de la persoanele fizice care închiriază proprietăți în regim hotelier, de 500 lei / an / proprietate, s-au colectat 118.542 lei.
Promovare pe rețele
Alexandru Chira a punctat că pentru atragerea turiștilor s-au făcut o serie de campanii online și offline, ba în regim propriu, printr-o mulțime de clipuri video pe conturile oficiale de TikTok, Instagram, Facebook, YouTube ale Visit Oradea și participări la mai multe târguri de turism (Viena, Berlin, București, Varșovia), ba prin intermediul câtorva influenceri din țară și străinătate, cu propriile bloguri sau canale social media.
Printre aceștia s-au numărat „Aici a stat” (un proiect de promovare a clădirilor istorice din țară, derulat de Ana Rubeli, materialele fiind publicate pe site-ul aiciastat.ro și Forbes Life), Christian Grossi, originar din SUA, cu 1,6 milioane de urmăritori pe TikTok și 930.000 pe Instagram, care a realizat în special clipuri despre Festivalul Medieval de la Oradea, care au adunat milioane de vizualizări și sute de mii de aprecieri, sau Blogu’ lui Otravă și Diana Enciu (Fabulous Muses), care au vizitat orașul în august și au publicat despre asta pe Instagram, adunând peste 350.000 de vizualizări. Au fost colaborări cu creatorii de conținut: Hai Hui în 2, Anne Marie Josceanu și Aer de vacanță.
„Am alocat în total aproape 700.000 lei pentru promovarea orașului, în 2024. (n.r. – din această sumă) Pentru campaniile cu anumiți influenceri s-au alocat în total 75.000 lei”, a precizat, întrebat de BIHOREANUL, Alexandru Chira.
Din România, Ungaria, Polonia etc.
O altă metodă de atragere a turiștilor este campania „Oradea cu drag”, prin care cei care rămân măcar 2 nopți în oraș primesc diferite facilități, inclusiv vizite gratuite la obiective turistice. În 2024, campania a avut cele mai bune rezultate de până acum: 5.415 turiști care s-au înscris în campanie, 9.533 de gratuități acordate la muzee, 813 coduri activate pentru transport gratuit cu OTL.
Dintre cei înscriși în campanie cei mai mulți au provenit din România, urmați de turiștii din Ungaria, Polonia (țară cu care România are, din iunie 2024, legătură aeriană directă prin zborurile POT de și dinspre Varșovia), Germania, Israel, Slovacia, Franța, Italia, SUA și Republica Moldova. Campania cu gratuități va fi reluată și în 2025.
Raportul APTOR, cu rezultatele campaniilor și cu principalele evenimente ale anului trecut: