Fiindcă e al lor, Oradea este cel mai frumos oraş pentru mulţi dintre locuitorii care îi laudă frumuseţile arhitecturale, fortăreaţa medievală şi liniştea aparte.

Punând accentul pe reabilitarea şi modernizarea infrastructurii şi a clădirilor reprezentative, la capitolul turism, oraşul a rămas, însă, în urma "vecinilor" din regiune, fiind inaccesibil pe calea aerului, neavând programe de atragere a vizitatorilor interesaţi de moştenirea maghiară şi evreiască şi, mai mult, fiind cam... plictisitor pentru amatorii de distracţii. Nu e de mirare, deci, că majoritatea vizitatorilor, din ţară sau din străinătate, opresc în Oradea doar pentru că le este în drum spre alte destinaţii sau pentru că au venit pentru câteva zile în Băile Felix.

Oradea ascunsă

Câţi turişti ajung anual în Oradea? Greu de spus. Direcţia Judeţeană de Statistică afirmă că într-un an oraşul adună 115.000 turişti, dar e dificil de stabilit câţi ajung aici pentru a-l descoperi, câţi pentru afaceri şi câţi doar pentru că le este popas în tranzit. Durata medie de şedere este şi ea scurtă, de numai 1,5 zile.

Pentru specialiştii în turism, lucrurile sunt clare: deocamdată, Oradea nu este o destinaţie turistică. De altfel, nici una din cele circa 20 de agenţii de turism locale nu sunt axate pe "incoming", adică nu aduc vizitatori din alte oraşe sau ţări, ci doar îi trimit pe orădeni în vacanţe. Concret, ofertele lor nu includ Oradea în pachetele aşa numite "city-break", pentru amatorii de excursii de scurtă durată spre destinaţii urbane.

Oraşul este "vândut" doar colateral, alături de alte destinaţii. "În decembrie am avut un grup de 50 de israelieni cărora le-am făcut un pachet cu Salina Turda, Peştera Urşilor, Oradea, Timişoara şi Debreţin", spune managerul agenţiei Eurovacanţa, Alina Giurgiu. Din iarnă, însă, agenţia n-a mai avut clienţi interesaţi de Oradea, cu excepţia celor aflaţi deja în Băile Felix.

De tranzit

Şi dacă ar vrea să promoveze oraşul în străinătate, agenţiile se lovesc de un mare impediment, cel al accesibilităţii. "Oraşul este greu accesibil pe calea aerului, iar turiştii care aleg varianta city-break nu vor să petreacă zile întregi pe drum, ci vor curse directe spre destinaţie. Avem mare nevoie de aeroport şi măcar de o cursă externă stabilă. Abia apoi poate începe incoming-ul", explică managerul agenţiei Euromaidec, Călin Păcurar (foto).

Adesea, chiar şi cei care ajung în Oradea nu rămân aici, cel mai bun exemplu fiind miile de turişti maghiari care, în cadrul unor sejururi prin Transilvania, se mulţumesc să viziteze doar Catedrala Romano-Catolică de lângă Palatul Baroc, iar apoi îşi continuă drumul.

"Oradea e un punct de tranzit pentru turiştii care intră în ţară din Ungaria şi chiar din Germania, care nu vizitează şi alte obiective din oraş şi nu îşi cheltuie bani aici", spune şeful biroului de turism religios al Episcopiei Romano-Catolice, Lakatos Attila, care crede că acest lucru se va schimba greu. "E dificil să convingi tour-operatorii să-şi schimbe traseele. Pe lângă alte obiective, trebuie să le oferi şi locuri inedite de luat masa, precum şi divertisment".

Nem magyarul

De altfel, deşi este evident că Ungaria e un bazin consistent de potenţiali turişti, dată fiind moşternirea maghiară a oraşului vizibilă în Palatul Baroc, în Cetate şi în numeroase palate şi biserici, nimeni nu s-a străduit prea mult să-i aducă în Oradea.

E adevărat, de curând, Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea şi regiune, înfiinţată în toamna anului trecut în subordinea Consiliului Local, a contactat posibili parteneri pentru îndreptarea situaţiei şi duce tratative cu instituţia similară din Debreţin pentru a lansa pachete turistice comune, care să fie promovate în România, Ungaria şi în alte ţări europene. "Discuţiile sunt avansate, vrem să vedem interesul posibililor turişti pentru astfel de oferte. Pentru noi, important e să rămână măcar o noapte sau două în Oradea", explică preşedintele asociaţiei, Mihai Jurca (foto).

Recent, însă, autorităţile au ratat ocazia de a-şi arăta deschiderea faţă de turiştii maghiari. Editând pachetul de servicii Oradea City Card - care, contra sumei de 15 lei, le oferă turiştilor călătorii nelimitate pe mijloacele de transport în comun în oraş cât şi spre Băile Felix şi 1 Mai, plus reduceri de preţuri la vizitarea unor obiective, la restaurante, SPA, cinema şi magazine - broşura a fost tipărită doar în română şi engleză. Nu şi în maghiară. Motivul? "Credem că cele două limbi sunt suficiente. Broşura are imagini şi date uşor de parcurs", zice city-managerul Eduard Florea. Că e greşit o demonstrează vecinii unguri, care îi ademenesc pe români în destinaţii ca Hajduszoboszlo prin numeroase materiale de promovare în limba română.

Un brand pentru Oradea

De anul acesta, Oradea participă şi la târguri internaţionale de turism, precum cele de la Viena şi Budapesta, prezentându-şi oferta alături de cea a Băilor Felix, pentru a se face remarcată şi a atrage turişti în anii viitori, când lucrările edilitare vor fi finalizate, iar oraşul va avea o altă faţă.

Mesajul de promovare a fost "Capitala Art Nouveau şi a băilor termale", evidenţiind bijuteriile arhitecturale de la începutul secolului XX (precum palatele Vulturul Negru, Moskovits, Stern şi Ulmann), dar şi posibilităţile de relaxare şi tratament din Felix.

Totuşi, spre deosebire de alte oraşe transilvane, Oradea nu şi-a găsit încă identitatea turistică, adică un "brand" propriu. Spre exemplu, Sibiul este recunoscut şi căutat atât pentru bogăţiile arhitecturale, cât mai ales pentru manifestările culturale, după ce în 2007 şi-a încheiat lucrările de renovare a centrului şi a devenit Capitală Culturală Europeană, găzduind anual un deja celebru festival internaţional de teatru.

Reţeta a găsit-o şi Alba-Iulia, care se axează în special pe turismul intern, prezentându-se drept "cealaltă capitală" a României, având cea mai mare cetate din ţară (Alba Carolina), dar şi Clujul, care se "branduieşte", graţie zecilor de mii de studenţi, ca oraş-gazdă pentru numeroase festivaluri de calibru. Cel mai recent exemplu este Untold Festival (30 iulie - 2 august), care va reuni un amalgam de vedete internaţionale, precum David Guetta, Armin Van Buuren, John Newman, Tom Odell şi veteranii de la Boney M.

Concluzia? "În perioada următoare, pe baza unor analize, consultări cu actorii din domeniul turismului şi cu orădenii, va trebui să gândim un brand care să ne identifice la nivel regional", recunoaşte Mihai Jurca. Suntem, deci, în fază de meditaţie...

Entertainment secetos

Între timp, turiştii ajunşi în Oradea au de ales între restaurante şi terase cochete, hoteluri de lux cu facilităţi SPA, pensiuni relativ accesibile, dar nu şi hosteluri, adică unităţi de cazare cu mai multe paturi într-o cameră şi condiţii minime de confort, pentru turiştii cu bugete mici sau pur şi simplu nepretenţioşi.

Ce le lipseşte cu adevărat vizitatorilor, însă, sunt evenimentele culturale şi recreative. "În prezent, turiştii pot vedea Oradea în mai puţin de o zi, dar trebuie să-i distrezi, să-i ţii ocupaţi cu ceva, şi nu cu festivaluri de bere", spune un agent de turism.

În această privinţă, Primăria are deocamdată doar planuri, singurele concrete fiind legate de Cetate, a cărei reabilitare e aproape finalizată, astfel că ar putea deveni un magnet pentru turişti. Problema e că, fiind restaurată cu fonduri europene, cu condiţia ca 5 ani să nu urmărească profituri, aici pot activa doar asociaţii şi fundaţii. "ONG-urile care vor popula Cetatea vor fi obligate să organizeze evenimente zilnice, culturale, artistice ori culinare", spune Mihai Jurca.

De asemenea, în zona centrală a oraşului, adică între Piaţa Unirii şi Corso, municipalitatea vrea să organizeze evenimente diverse, mizând în prima fază pe artiştii locali, adică pe reprezentaţii stradale de teatru şi pe recitaluri susţinute de orchestra Filarmonicii. Chiar dacă acestea nu ar aduce propriu-zis turişti, măcar i-ar "distra" pe cei deja ajunşi aici, astfel încât să rămână mai mult. Şi, cu timpul, să vină şi alţii, pe măsură ce oraşul va oferi şi el mai mult...


PLANURI
Viitorul sună... mai bine

Conştienţi că, pentru a se dezvolta, oraşul are nevoie şi de turism, reprezentanţii asociaţiei de specialitate a Primăriei au început nu doar să participe la târgurile internaţionale de specialitate, ci şi să lucreze la o strategie coerentă pentru acest sector. Sunt, însă, în stadiu incipient. "Cu ajutorul Universităţii din Oradea, vom realiza un studiu privind feed-back-ul turiştilor pentru destinaţiile Oradea şi Băile Felix, care ne va ajuta în conceperea proiectelor şi strategiilor", spune Mihai Jurca.

De asemenea, pentru a intra pe harta marilor agenţii turistice din ţară, asociaţia intenţionează să organizeze pentru reprezentanţii acestora un info-trip în Oradea. "Vrem să-i aducem la faţa locului, ca să vadă ce poate oferi Oradea unui turist, atât ca obiective, cât şi ca servicii. Lucrul acesta, însă, îl vom face în momentul în care proiectele de reabilitare din oraş vor fi spre finalizare", precizează Jurca.

Nu de alta, dar nu poţi chema musafiri într-o "casă" învechită şi ponosită...


VOCEA STRĂZII

Credeţi că Oradea poate fi oraş turistic? Dacă ar fi să recomandaţi oraşul ca destinaţie turistică, ce aţi promova cu prioritate?

Oradea ar fi oraş turistic dacă pietonala de pe centru n-ar fi plină de fast food-uri şi magazine second hand şi dacă n-ar arăta ca o pistă de aterizare. Deocamdată, ne facem de râs.

Sebastyen Norbert

Aş promova clădirile, cu focus pe restaurante şi hoteluri. Oradea are un mix foarte bun de astfel de locuri. Oraşul mai are nevoie de evenimente culturale, muzicale, sportive.

Adina Rada

Da, poate fi destinaţie turistică, şi mizez pe Cetate, arhitectură, apă termală şi serviciile conexe. Visez la o pălincărie, o cramă şi o berărie adevărată în Cetate...

Ioan Mociar

De ce să vizitezi Oradea? Cetatea, Ciuperca, clădirile pe care scrie „Cade tencuiala!” le vezi în 2-3 ore, apoi mergi în Felix. Oraşul mai are de „crescut”, dar e pe drumul cel bun.

Florea Lavinia

Oradea a fost un oraş turistic. În anii 70 toată lumea venea la Felix, a rămas cea mai mare atracţie a oraşului. În arhitectura oraşului trebuie investiţii pentru a fi atracţie turistică.

Marius Marcovich

Nu ai nimic de promovat coerent, doar punctual. Tot oraşul e şantier, clădiri valoroase în ruină, cel mai mare muzeu din vestul ţării stă în cutii de 10 ani. Ruşinos.

Bogdan Vîntu