O rochie din magazinele de serie nu mai impresionează pe nimeni dacă se pregăteşte de evenimente deosebite. O ştiu şi orădencele, care apelează tot mai mult la designerii locali pentru a-şi cumpăra ori crea ţinutele ideale şi, fireşte, unice.

Le ajută şi oferta tot mai mare, căci în ultimii ani numărul creatoarelor de modă din Oradea, unele absolvente ale unor institute de modă recunoscute în lume, a crescut semnificativ. Şi, implicit, şi calitatea creaţiilor. Ce-i drept, o rochie de efect, cu broderie manuală ori cristale, poate ajunge lejer chiar şi la 1.500 lei...

În pas cu moda

Oradea este tot mai fashion. Asta se vede şi în numărul de tineri designeri vestimentari care s-au lansat cu succes pe piaţa locală şi nu numai. Până de curând obsedate, la fel ca toate româncele, de hainele din Occident, orădencele se bazează acum tot mai mult pe talentul creatoarelor locale. De ce? Deşi rochiile lor de seară se vând la preţuri destul de piperate, cumpărătoarele obţin creaţii unicat sau în serie limitată, din materiale de calitate şi de cele mai multe ori brodate manual.

Iar creatoarele de modă din oraş sunt departe de a fi rămas simple croitorese. Urmând, ce-i drept, tendinţele internaţionale, ele gândesc modele pentru a ieşi în evidenţă inclusiv pe piaţa naţională. În plus, folosindu-se de metode moderne, îşi prezintă colecţiile în pictoriale profesioniste, le promovează pe bloguri, pe reţelele de socializare, precum şi pe site-uri specializate, anume create. Orice pentru a atrage atenţia fashionistelor. "Este important că rochiile lor sunt unicat şi din materiale de calitate. Mi-am cumpărat o rochiţă care costa 700 lei, dar era 100% din mătase şi dantelă franţuzească", spune Beatrice Szuhai, blogger de modă.

La Fashion Week

Una dintre cele mai de succes creatoare din Oradea este Alexandra Indrieş (26 ani). Pasionată de modă încă din copilărie, s-a apucat în urmă cu câţiva ani să confecţioneze rochii pentru prietene. Vrând să devină designer, a urmat în urmă cu trei ani cursurile unei şcoli italiene de modă cu o tradiţie de peste 50 de ani, Institutul Burgo din Milano. Întoarsă la Oradea, a început să lucreze la prima colecţie personală de rochii de seară, numită "New Year's Eve" şi lansată în 2011, odată cu deschiderea showroom-ului propriu în Oradea.

De atunci, Alexandra şi-a câştigat numeroşi clienţi, iar la sfârşitul anului trecut a fost selectată pentru a-şi prezenta colecţia "Bohemian spirit" la Bucharest Fashion Week, eveniment organizat sub egida Fashion TV. Rochiile sale costă între 1.000 şi 1.500 lei, în funcţie de complexitatea modelelor şi de materialele folosite. "Folosesc broderii făcute manual în Italia, care costă între 500 şi 700 lei metrul. Dar sunt broderii, de obicei pentru rochiile de mireasă, care costă chiar şi 250 euro metrul", spune Alexandra, care îşi vinde produsele în magazine orădene (de exemplu Glow, din incinta complexului Oradea Shopping City), dar şi direct din atelier.

"Lucrez atât pentru orădence, cât şi pentru fete din Timişoara, Cluj, Baia-Mare", spune ea. Semn al succesului, din toamnă, rochiile semnate Alexandra Indrieş se vor vinde şi în Galeria Designerilor Români din Bucureşti.

Premiată de Botezatu

07-Amalia-Buie_bihoreanul.jpgPictoriţă pasionată încă de când era la grădiniţă - chiar acum lucrează la o nouă expoziţie - Amalia Buie (foto) s-a dedicat în paralel şi modei, creând mai multe colecţii. Cu una dintre ele, "Mesajul lui Napoleon", a câştigat în 2011 Festivalul "Culorile Toamnei", al cărui juriu a fost condus de Cătălin Botezatu. Acum, îşi vinde creaţiile caracterizate prin feminism diafan în magazine dedicate designerilor români, precum Dressing Room din Lotus Center şi Attitude din Timişoara.

De asemenea, şi-a deschis şi un magazin online şi, în ciuda unor preţuri care ajung până la 1.500 lei, spune că cererile curg, astfel că a angajat noi croitorese. "Preţul reflectă calitatea croiului şi a materialelor folosite. Rochiile care trec de 1.200 lei au de regulă broderie manuală ori inserţii cu cristale Swarovski", explică ea.

Rochii de poveste

De curând, Amalia şi-a lansat o nouă colecţie, "Gothic episode", căreia i-a făcut o prezentare de poveste într-un pictorial realizat la Castelul Huniazilor. Printre clientele ei se numără prezentatoarea TV Ilinca Vandici, dar şi fashioniste din Arad, Timişoara, Cluj şi chiar din Austria. "Ajută şi promovarea online, dar mai mult reclama din vorbă-n vorbă", zice artista.

În ultimii ani, orădencele apelează la ea pentru creaţii unicat, din materiale exclusiviste precum dantelă Chantilly ori broderie cu cristale, dar Amalia spune că, totuşi, multă lume nu face încă distincţia între haine de serie şi cele de designer. "Ne luptăm cu haine de proastă calitate făcute în serie prin China ori Turcia. Sunt fete care-şi cumpără rochii de genul acesta cu 400 lei, pe când la designer poate nu fac mai mult de 550-600 lei...".

Absolventă la Milano

07-Camelia-Roatis_bihoreanul.jpgDin categoria new entry pe piaţa modei locale, se remarcă Camelia Roatiş (foto), fost manechin şi Frumoasă a BIHOREANULUI, care la 25 de ani a absolvit Institutul Marangoni din Milano, considerată una dintre şcolile de modă de top din lume. Anul acesta Camelia şi-a lansat prima colecţie, "Everlasting", cu ţinute business, casual şi cocktail. "Îmi propun să creez haine simple şi cu bun gust. Folosesc materiale din Italia şi Portugalia", spune tânăra care şi-a ales ca nume "de scenă" pseudonimul Antoanelle, pe care speră că-l va transforma în brand.

Orădeanca şi-a lansat colecţia spectaculos, reuşind să convingă cele mai cunoscute bloggeriţe de modă din România, Alina Tănasă şi Diana Enciu, să-i poarte creaţiile pentru un pictorial inedit realizat la Milano. Camelia îşi vinde ţinutele la atelierul propriu din Oradea, dar şi pe site-uri precum welovecouture.ro, la preţuri de la 170 lei (o fustă de tulle) spre 400 lei (o rochiţă din dantelă cu mătase).

Desigur, din punct de vedere financiar, ţinutele de designer nu sunt pentru toată lumea. Dar, pentru un look unic şi de efect, ce nu fac fetele pasionate de fashion?...


DESIGNERI LA MALL
Piaţă în creştere

Dovadă că designerii locali sunt tot mai căutaţi este şi faptul că aceştia nu mai vând doar în atelierele lor, ci s-au impus şi în magazinele din toate cele trei malluri orădene: "Dressing Room" în Lotus Center, "La Galeria" în ERA Shopping Park şi "Glow" în Oradea Shopping City.

Printre orădencele care se remarcă prin creaţii deosebite şi au priză la public se remarcă în ultima vreme şi Ioana Silaghi, premiată la numeroase festivaluri, şi fost jurat al emisiunii "Shoppingul, pasiunea mea", Laura Ciobanu, Raluca Mihălceanu, Gabriella Olar, Rozalia Bot şi Diana Barbur, ale cărei creaţii apar sub numele comercial Mashenka.