1905. Gară modernă pentru Oradea

După ce în 27 mai 1857, în prezenţa împăratului Franz Josef şi a soţiei sale Sissy, s-a pus piatra de temelie a gării centrale din Oradea, un an mai târziu în oraş sosea primul tren. Clădirea gării a fost finalizată în 1870 şi cuprindea corpul central în care astăzi se află biroul de mişcare, sălile de aşteptare, holul cu casele de bilete şi restaurantul.

În 1900 în trenurile din Oradea ajunseseră să urce peste 416.000 de călători, iar cifra a fost în continuă creştere în următorii ani. Drept urmare, la începutul secolului XX s-a luat decizia extinderii clădirii, de lucrări răspunzând arhitectul Kalman Rimanoczy senior şi inginerul Vilmos Renes. În 1905, pentru a face legătura între dealurile Oradiei şi piaţa din faţa gării, arhitectul a decis construcţia unei pasarele pietonale, peste liniile de cale ferată.

Confecţionată din fier pudlat, material care acum nu se mai foloseşte, pasarela s-a ales şi cu o întrebuinţare "medicală": părinţii îşi scoateau pe vremuri copiii la plimbare acolo pentru a inspira fumul locomotivelor, despre care erau convinşi că vindecă bolile respiratorii. Ea a devenit şi mai îndrăgită de orădeni în anii 70, când aici s-au filmat câteva scene din serialul "Pistruiatul".

03 pasarela.jpg2011. CFR pune flexul pe pasarelă!

După ce a rezistat un veac fără să încurce pe nimeni, pasarela, lungă de 50 de metri, este acum ameninţată cu reciclarea. CFR a decis că este inutilă, întrucât Piaţa Bucureşti are subtraversare care duce până în strada Ecaterina Teodoroiu. De altfel, când s-au finalizat lucrările la subtraversare, Primăria a discutat cu compania relocarea pasarelei, varianta cea mai vehiculată fiind în dreptul Gării Ioşia.

Între timp, reprezentanţii CFR şi-au schimbat părerea, iar acum sunt decişi să dezmembreze podul pietonal şi să-l valorifice la fier vechi, motiv pentru care au şi blocat accesul la pod. Această decizie i-a nemulţumit la culme pe membrii Asociaţiei Tinerilor Maghiari din Oradea, conduse de Csomortanyi Istvan, care a cerut public sprijin autorităţilor.

Pasarela se află la mai puţin de 100 de metri de clădirea gării, care este un monument istoric, iar pentru orice tip de modificări aduse podului, CFR ar avea nevoie de autorizaţii de la Primărie, respectiv de la Direcţia de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural, acte ce nu au fost solicitate. Cu toate acestea, reprezentanţii CFR susţin că din octombrie, după mai bine de o sută de ani de viaţă, pasarela va dispărea pentru totdeauna. Iar odată cu ea, mii de amintiri...