1925. La o bere la cinema

Perioada interbelică a fost cea în care cinematografele din Oradea au atins apogeul, explicabil prin creşterea, după primul război mondial, atât a producţiei de filme, cât şi a populaţiei, şi prin puţinele posibilităţi de distracţie.

După cum relatează profesorul Corneliu Crăciun în cartea "Viaţa cotidiană a Oradiei în perioada interbelică", spectacolele de seară erau rezervate elitei oraşului, în timp ce orădenii de rând rămâneau cu filmele. Aveau şi din ce alege: în 1925 în oraş funcţionau 6 cinematografe. Majoritatea aveau şi terasă unde orădenii puteau servi o bere.

Cinematograful "Apollo" chiar le oferea clienţilor bere pe gratis, iar "Omnia" copiilor îngheţată. La "Capitol", terasa era folosită vara pentru proiecţia de filme, iar la orele mai puţin frecventate, precum 16 sau 22, biletele aveau reduceri. La "Heymann" se punea accent pe ineditul reprezentaţiilor, inedit ce consta în depărtarea la care se afla ţara de provenienţă a filmului. Sălile erau aproape mereu pline, motiv pentru care la unele filme se foloseau "bilete de favoare", echivalentele rezervărilor din ziua de azi.

03 sala.jpg2010. Nimic pe gratis!

Astăzi, viaţa cinematografelor din Oradea nu mai seamănă aproape deloc cu cea de la jumătatea anilor '20. În oraş mai funcţionează doar două cinematografe: "Hollywood Multiplex" din complexul Lotus Center, şi "Libertatea", care s-a redeschis abia anul acesta, doar cu sala mică (foto).

Primul e cel cu "potenţial", adică cel la care rulează cele mai noi filme la nivel mondial, comerciale şi celebre încă dinainte de premieră. La "Libertatea" se mizează mai mult pe documentare sau filme artistice, atât din ideea de a oferi o alternativă filmelor din Lotus, cât şi din raţiuni financiare.

Totuşi, sălile amândurora rar se mai umplu ca pe vremuri, fenomen explicat atât prin faptul că orădenii de azi au multiple alte posibilităţi de distracţie, iar filmele se pot viziona acum şi acasă, în fotoliul preferat, lucru de neînchipuit în urmă cu 80 de ani. Nici un cinema nu mai oferă clienţilor săi nimic pe gratis, poate doar reducere la biletul de intrare. Pentru că în societatea de azi totul se plăteşte...