1982. Investiţii mari în Oradea

Un interviu realizat de jurnalistul Crişanei Alexandru Negru în aprilie 1982 cu Traian Bonţa, vicepreşedintele Comitetului Executiv al Consiliului Popular al Municipiului, arată ce lucrări se făceau în acea vreme în oraş. Cea mai importantă era construcţia podului Decebal (foto), care urma să fie finalizată în 1983. Lucrările erau devansate, spunea Bonţa, fără să precizeze cu cât.

O altă lucrare importantă era realizarea drumului de ocolire în Băile Felix, realizat tot de Consiliul Popular al Oradiei. Tot atunci s-a lărgit şoseaua Borşului la patru benzi, la fel cum s-a făcut pe străzile Meşteşugarilor, Lăpuşului, Bumbacului şi Morii, şi s-a realizat drumul de legătură între Calea Clujului şi drumul către Felix, parte a centurii de azi.

Nu mai puţin de 21 de străzi din municipiu urmau să fie asfaltate în 1982, iar din interviu aflăm că începuse şi construcţia Spitalului Judeţean de azi. Pentru accesul la spital, municipalitatea a decis să amenajeze şi strada Gheorghe Doja. În stilul propriu al acelor ani, marcaţi de dictatura comunistă, "tovarăşul de la Sfat" a declarat că toate lucrările "se prezintă bine".

2011. Şi azi se fac drumuri şi poduri

03-pod-sovata.jpgOrădenii care în urmă cu aproape 30 de ani priveau gură-cască la construcţia unui pod mare în oraşul lor, cel din Decebal, au acum iar o astfel de şansă. Ba chiar mai multe, dat fiind că diferite firme au demarat lucrări la mai multe poduri, dintre care cele mai mari sunt cel de pe Sovata, care va lega cartierele Ioşia şi Rogerius şi e menit să "aerisească" traficul în zonă, şi cel din Dragoş Vodă, care va lega acest cartier de Podgoria şi îi va scuti pe cei care vor să ajungă din acel capăt de oraş în altul să-l traverseze prin centru.

Numărul străzilor pe care se lucrează este mai mare (evident, şi oraşul s-a mărit între timp), marea majoritate fiind, la fel ca în 1982, asfaltări noi. În 2011, în Oradea vor fi modernizate doar 12 străzi, iar peste 70 asfaltate din temelii. Şoselele care trec prin localităţile învecinate nu mai sunt în schimb responsabilitatea Primăriei Oradea, cum erau odinioară cele din Băile Felix.

Faptul că la podul Sovata lucrările sunt devansate, după cum edilii susţin, e un lucru mai rar în ziua de azi, când multe din lucrări nu numai că nu sunt finalizate la termen, ci chiar întârzie zile bune.