1936. Paiele şi fânul, afară din centrul oraşului

Începând din 6 martie 1936, orădenii aveau reguli de curăţenie clar stabilite, aceasta fiind data la care Comisia Interimară a Municipiului, for cu atribuţii de Consiliu Local, a dezbătut şi votat Regulamentul de funcţionare al Uzinelor Comunale ale Municipiului Oradea - Secţia Salubrităţi Publice, care dedica un întreg capitol curăţatului, măturatului şi stropitului străzilor.

Astfel, proprietarii de case erau obligaţi să-şi cureţe zilnic trotuarele din faţa locuinţelor, primăvara şi vara până la ora 6 dimineaţa, iar toamna şi iarna până cel târziu la ora 7. Era interzis ca gunoiul să fie lăsat în stradă.

Pe timp de iarnă, orădenii erau obligaţi să cureţe zăpada şi gheaţa de pe trotuare, în timp ce omătul de pe străzi era degajat de angajaţii uzinei. Aceiaşi angajaţi aveau datoria, pe timp de vară, să stropească cu apă străzile şi pieţele publice.

Stropirea trotuarelor era o obligaţie a proprietarilor de case, care trebuiau să le ude "de cel puţin două ori pe zi". Acelaşi regulament avea grijă şi ca străzile să fie cât mai puţin murdărite, astfel că interzicea transportul prin centrul oraşului al paielor şi fânului.

2011. Fără trafic greu şi tot cu reguli de curăţenie

03-masina-de-stropit.jpgRegulamentul actual de salubritate al Oradiei nu schimbă cu mult regulile din perioada interbelică, însă fără îndoială este mai complex. Votat prin Hotărârea de Consiliu Local 386 din 2009, regulamentul obligă, printre altele, orădenii la curăţirea trotuarelor din faţa imobilelor de zăpadă şi gheaţă pe timp de iarnă.

Măturarea trotuarelor în celelalte sezoane este atât obligaţia operatorului licenţiat de salubritate, care are grija trotuarelor de lângă arterele importante ale oraşului, cât şi a orădenilor, care au datoria generală de a-şi întreţine spaţiul din faţa locuinţelor, inclusiv pomii şi arbuştii.

Stropitul şi spălatul străzilor se fac tot de angajaţii firmei de salubritate între 1 aprilie şi 1 octombrie, în intervalul orar 22-6 dimineaţa pe arterele principale ale oraşului, respectiv 7-18 pe cele secundare. Pe timp de vară, când temperaturile sunt ridicate, operatorul stropeşte străzile de mai multe ori pe zi.

Transportul cantităţilor mari de materiale care ar putea murdări oraşul este şi acum interzis în centrul oraşului, putând fi efectuat doar pe anumite rute. Pentru accesul pe alte artere, doritorul trebuie să plătească o autorizaţie de trafic greu.