1937. Oradea, oraşul invenţiilor

În numărul din 27 august 1937, Noua Gazetă de Vest anunţa cu bucurie că Oradea era un oraş al invenţiilor. Autorul articolului preciza că, după ce înainte cu doi ani prezentase publicului uzina electrică portativă, inventată de orădeanul Iosif Silaghi, iar cu încă un an înainte, în 1934, aparatele ce scădeau numărul accidentelor feroviare, inventate de un anume Hubic, venise rândul invenţiei orădeanului Alexandru Boroş.

Acesta a prezentat roata elastică pentru automobile, biciclete şi alte vehicule, adică "o roată cu gumă masivă, care durează de zece ori mai mult decât mantaua de pe roata cu cameră umflată cu aer comprimat". Roata avea şi nişte spiţe din oţel, în formă de "harfă", care confereau elasticitate.

Autorul articolului arăta că roata elastică este durabilă, solidă şi ieftină: "Dacă pleci pe un drum mai lung nu ai teamă că la un moment dat se sparge camera şi te lasă în drum când ţi-e lumea mai dragă, nu trebuie să mai duci roată de rezervă, nici să te aprovizionezi cu material de lipit". În plus, invenţia era numai bună pentru bicicliştii militari, care nu mai puteau fi prinşi de inamici ori reţinuţi prin spargerea camerei.

Boroş lucrase 7 ani la invenţia pe care, de altfel, a şi brevetat-o.

03_cruiser_bihoreanul.jpg2014. Invenţii de toate felurile

Dacă roata elastică inventată de Alexandru Boroş a rămas doar o filă de istorie locală, un alt orădean, contemporan, are şanse să-şi lase amprenta în istoria industriei de transport.

Stabilit din 2001 la Oradea, unde lucrează ca scenograf la Teatrul Regina Maria, Ianis Vasilatos a proiectat o bicicletă cu motor, ca soluţie de transport mai puţin poluantă, dar şi rapidă. Cu un motor încorporat şi cu un design inspirat din anii '20, Vasilatos a câştigat locul întâi la un concurs organizat de compania Local Motors din SUA, bicicleta sa, Ariel Cruiser, fiind aleasă din peste 100 de propuneri.

Compania americană a şi decis să producă în serie bicicleta, atât într-o variantă pe benzină, cât şi într-una electrică.

Bicicletele pe benzină sunt echipate cu motor Honda de 50 centimetri cubi şi ating 55 km/h, iar celelalte au motor electric de 500 waţi şi viteză limitată la 43 km/h. Motorul se porneşte ca la drujbă, trăgând de un fir. Consumul, chiar şi în varianta pe benzină, e unul mic: 1,5 litri la 100 km.

Odată produsă în serie, bicicleta va putea fi vândută oriunde în lume. Drept urmare, în anii următori nu este exclus ca şi pe străzile Oradiei să vedem un Ariel Cruiser.