1981. Accident pe malul Crişului

În decembrie 1981, pe malul Crişului Repede, lângă Primărie, a avut loc un accident deosebit. O macara adusă în acelaşi an din Cehoslovacia, performantă pentru vremea respectivă, s-a răsturnat în râu, pe malul stâng al Crişului, unde se lucra la construirea barajului din albie.

Pământul s-a surpat sub greutatea utilajului de 12 tone, iar braţul acestuia, răsturnat peste Criş, a distrus şi o parte din balustrada de pe mal. Din fericire, muncitorul care manevra maşinăria, Constantin Avram, a scăpat cu viaţă, la fel ca muncitorii care manevrau braţul acesteia.

Potrivit martorilor oculari, pentru a ridica macaraua prăbuşită a fost adusă o altă macara, de tip Demag, ce putea ridica 90 de tone. Numai montarea braţului acesteia a durat mai bine de o oră şi jumătate, astfel că operaţiunea a ţinut aproape o zi întreagă.

Bineînţeles, însă, cenzura comunistă a făcut ca incidentul să nu fie menţionat în presă, astfel că despre macaraua prăbuşită în centru îşi mai amintesc doar cei care au văzut urmările accidentului. Ce-i drept, nu puţini, după cum se vede într-o fotografie făcută de un localnic rămas anonim.

03-moskovits_bihoreanul.jpg2014. Macarale moderne, pretenţii pe măsură

Din anii 80, orădenii n-au avut ocazia să mai vadă nicio macara în centrul urbei, până săptămâna trecută, când un astfel de utilaj a "răsărit" în Piaţa Unirii, la intrarea pe strada Vasile Alecsandri.

Uriaşa maşinărie a fost închiriată de omul de afaceri italian Antonio Papalia, care are un contract cu proprietarii din Palatul Moskovits, pentru ca firma sa, Cseh Beton, să reabiliteze, pe propria cheltuială, faţada imobilului (lucrarea ce s-a şi efectuat), urmând să înlocuiască totodată instalaţiile de apă şi să renoveze casa scării pentru a primi la schimb dreptul de a mansarda podul clădirii.

Muncitorii firmei Cseh Beton vor desface acoperişul acesteia, pentru a realiza o mansardă pe structură metalică, ceea ce a şi necesitat intervenţia macaralei. Apartamentele ce vor fi construite la mansardă au fost deja vândute unui investitor austriac.

Pentru realizarea lucrării, Papalia mai aşteaptă ultimele aprobări din partea Ministerului Culturii, palatul construit între 1910 şi 1911 fiind monument istoric. Aşa că, deocamdată, singura treabă a macaralei e să se răsucească în bătaia vântului.