Locomotiva electrică nr. 3 a Oradiei, care a fost expusă de OTL lângă parcul 1 Decembrie, duce în spate multă istorie. Construită în 1905, la Katharinahutte, în localitatea Rohrbach din Germania, locomotiva a ajuns în Oradea în 1906, când a început să transporte vagoane de marfă pe linia industrială a oraşului, dintre Ioşia şi gara Velenţa, trecând des prin zona Cele Trei Crişuri, unde se află instalată acum.

Centenara locomotivă cu componente electrice era echipată cu motor Siemens şi putea tracta între şase şi opt vagoane. "Transporta marfă de la fabricile de alcool, de spirt, de la Congips sau Avântul", spune Csuzi Istvan, directorul OTL. Potrivit acestuia, locomotiva a circulat pe căile de rulare orădene până la mijlocul anilor '80, iar în 1994 ultimul tronson de linie industrială al oraşului a şi fost dezafectat. La începutul anilor 1900, alături de locomotiva nr. 3, mai circulau prin oraş încă două locomotive electrice, fabricate în Arad.

03-locomotiva.jpgSiemens cu tradiţie

Veche de 106 ani, locomotiva cu motor Siemens a fost expusă de curând la intersecţia Parcului 1 Decembrie cu Cele Trei Crişuri, după ce a fost restaurată de angajaţii depoului de tramvaie, în baza unor ilustraţii din Germania. S-a încercat păstrarea în proporţie cât mai mare a ornamentelor iniţiale. "Am expus această locomotivă în locul în care şi-a făcut serviciile, pentru a face cunoscute relicvele industriale ale oraşului. Vrem să devină o atracţie pentru orădeni şi pentru turişti", spune Csuzi Istvan.

Reabilitarea vehiculului a durat patru luni şi a presupus recondiţionarea şasiului şi a caroseriei. Clopotul de pe locomotivă, care la vremea respectivă servea de claxon, este cel original. Acum se lucrează la amenajarea cu iarbă a zonei unde este expusă locomotiva, dar şi la iluminarea acesteia.

Totodată, mai mulţi istorici lucrează la elaborarea unui material despre locomotivă, care va fi expus lângă aceasta. "Mai avem o locomotivă electrică restaurată şi expusă în curtea depoului, iar pe cea de-a treia plănuim să o restaurăm în aşa fel încât să şi fie pusă în funcţiune", adaugă directorul OTL.