Fără doar şi poate, anul 2015 a fost pentru Oradea anul şantierelor. Cu zeci de proiecte europene în derulare, oraşul nu a avut niciodată atât de multe şantiere deschise, iar deranjul i-a scos uneori din sărite pe localnici. Că a meritat s-a văzut totuşi la finalul anului: în zece zile, s-au inaugurat numeroase investiţii care au schimbat radical faţa oraşului.

Trecerea în noul an a prins, însă, Oradea şi cu şantiere deschise. Semn că aşa îi va merge şi în 2016...  

Pe banii UE

Pentru că 31 decembrie 2015 a fost termenul limită pentru proiectele europene, nu e deloc surprinzător că luna trecută a fost una a inaugurărilor. După un an cu 26 de şantiere deschise, care au dus la modificarea circulaţiei rutiere, cu praf şi nervi întinşi, au apărut şi roadele. S-au deschis în faţa orădenilor, pe rând, pista transfrontalieră pentru biciclişti, Sinagoga Zion, centrul de afaceri amenajat în locul Pieţei Rogerius, Cetatea, drumul expres din Dragoş Vodă spre Rogerius, pasajele supraterane de peste DN 76 şi DN 79, Piaţa Unirii...

Totuşi, două dintre aceste proiecte rămân în şantier şi în 2016: drumului expres îi lipseşte un tronson de 660 metri ce va fi amenajat prin depoul CFR, iar în Piaţa Unirii mai e de lucru la montarea unui punct de transformare subteran şi la fântâni. În plus, tot aici e posibil să apară lucrări suplimentare. Motivul? Pentru că pietonii fac cărări prin scuarurile cu gazon, iar unii şoferi dotaţi cu mai puţin bun simţ chiar le-au distrus, municipalitatea ia în calcul să ridice mici garduri care să împrejmuiască aceste perimetre.

Întârziaţii

De asemenea, Primăria mai are şi alte proiecte europene în lucru: noul CET pe gaz este în probe şi va fi inaugurat luna viitoare, aquapark-ul va fi deschis abia de 1 mai, iar Pasajul Vulturul Negru e încă plin de schele. "În Pasaj lucrările se vor finaliza în acest an", garantează viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Campusul şcolar este tot în lucru, fiind de altfel cel mai întârziat proiect al municipalităţii. Pe lângă acestea, Primăria mai are şantiere deschise la Podul Ferdinand, al cărui termen de finalizare este luna martie, precum şi la parcarea subterană din strada Independenţei, care ar urma să fie gata în septembrie, dar până acum a adunat trei luni întârziere din motive tehnice.

Reguli noi de la UE

Până la finalul lunii ianuarie, municipalitatea va încheia şi prima etapă a proiectului de înlocuire a reţelelor magistrale de termoficare, prin care s-au înnoit 17,5 kilometri de conducte mari, şi va începe a doua etapă, ce vizează înlocuirea altor 21 kilometri de magistrale. Evident, şi zeci de străzi sparte...

În plus, Primăria pregăteşte alte noi şantiere. "Datorită veniturilor suplimentare adunate la bugetul local, vrem să facem investiţii în anumite proiecte din banii proprii, urmând ca pe măsură ce primesc finanţare europeană să le decontăm din această sursă", explică Mălan.

Aşadar, o noutate a exerciţiului financiar european 2014-2020 este că vor fi eligibile şi proiectele demarate pe cont propriu. E adevărat, edilii nu au stabilit deocamdată despre ce investiţii va fi vorba, dar viceprimarul spune că "lucrăm la această listă".

Variante de lucrări

În analiza Primăriei se află şi amenajarea unei promenade pe malul stâng al Crişului Repede, de la Podul Ladislau până la Bancpost, transformarea podului pietonal de la Centrul de Calcul în pod rutier şi amenajarea străzii Vasile Alecsandri ca arteră pietonală. În plus, clădirile de pe această stradă ar putea intra, toate, în reabilitare.

"Încercăm să facem o înţelegere cu proprietarii de spaţii comerciale: ei vor reabilita faţadele clădirilor, iar oraşul îi racordează la reţeaua termică publică. În plus, le oferim posibilitatea să folosească gratuit 3-5 ani viitoarea terasă ce va fi amplasată pe stradă", spune Mălan.

Cert este că Primăria va continua programul de reabilitare a clădirilor monument cu sau fără acordul proprietarilor. "Vor începe şi lucrările la cele două palate Adorjan", anunţă viceprimarul. La fel, în 2016 municipalitatea vrea să reabiliteze şi faţadele mai multor clădiri aflate în proprietatea oraşului, să amenajeze Muzeul Art Nouveau în Casa Darvas-La Roche şi Muzeul Masoneriei în sediul fostei Regionale Vamale, să înceapă lucrările la realizarea unei parcări la Baza Sportivă Voinţa şi să facă încă o bază sportivă, deja promisă, în Parcul Salca III.

Prioritară va rămâne, spune Mălan, şi modernizarea străzilor din vatra veche a oraşului, reabilitarea termică a blocurilor din cartiere şi amenajarea de noi parcuri. Astfel că nici în 2016 pe străzile oraşului nu va fi prea mare linişte. Spre norocul şi în beneficiul, totuşi, al orădenilor...