Adusă taman de la Bistriţa ca, împreună cu timişoreanul Florin Cepănariu, să facă ordine în societate, Gabriela Mălinaş, directorul general Marketing-Economic al RER Ecologic Service, explică motivul pentru care unii orădeni ajung în situaţia să rămână cu gunoiul în faţa casei. Pentru că ei sau alţi concetăţeni de-ai lor ignoră regulile...

- Ce v-a adus la Oradea?

- Am cunoscut Grupul RER la sfârşitul anului 2007, începutul anului 2008. La acea vreme lucram în Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), am condus Agenţia Nord-Vest, care îşi are sediul în Bistriţa Năsăud şi coordonează inclusiv judeţul Bihor. Discuţiile privind o poziţie la RER Ecologic Service Oradea au demarat la sfârşitul anului 2008, eu fiind şi vorbitoare de limba germană, fapt agreat de acţionarul german. Am considerat că fac un pas important în carieră venind la Oradea. Chiar dacă am găsit dezordine atât în interiorul societăţii, cât şi în oraş. Când am ajuns aici, ştiţi bine, prestau mai mulţi operatori de salubritate.

- Cum s-a rezolvat problema cu Urbana?

- Cam din luna iunie anul trecut s-au făcut repetate adrese către ANRSC, Garda de Mediu şi Primăria municipiului Oradea. Garda de Mediu a amendat firma, iar ANRSC i-a impus să renunţe la a mai presta serviciul în Oradea, în caz contrar ridicându-i-se şi licenţa pe care o are pentru comune. Noi am încheiat un protocol cu Urbana ca să preluăm clientela etapizat, mai întâi asociaţiile de locatari, apoi persoanele fizice şi acum ne batem pentru persoanele juridice. De asemenea, în protocol am prins şi preluarea recipienţilor în stare bună, contra cost.

- De ce nu merge preluarea clienţilor-firme?

- Pentru persoane juridice ne batem atât cu Urbana, cât şi cu alţi operatori care îşi fac simţită prezenţa aici. Urbana întreţine confuzia că mai poate presta serviciul în oraş. Apoi, aceste firme aşa-zis concurente se mai prevalează şi de autorizaţia pe care o au pentru colectarea deşeurilor reciclabile, ridicând cu un drum, ilegal, şi deşeurile menajere.

- Care sunt dificultăţile curente în activitatea RER?

- Sunt mai multe aspecte. În primul rând, pare că nu se înţelege diferenţa între deşeurile menajere, pe care le avem contractate cu populaţia, şi alte tipuri de deşeuri, biodegradabile de exemplu, pentru a căror ridicare e nevoie de un alt tip de maşină. Mai avem probleme la numărul de persoane declarate: la două persoane dăm o pubelă de 120 de litri, iar în ziua ridicării gunoiului constatăm că mai au, pe lângă ea, şi trei saci şi două oale, lucru ce încarcă suplimentar maşinile. Graficele de ridicare a deşeurilor se fac în funcţie de contracte: ai 800 de ridicări, ştii un anumit număr de persoane care depun deşeuri, dar când merge maşina, nu ajunge nici la jumătatea străzii şi constată că s-a umplut cu două ore mai devreme. Atunci trebuie să întrerupă colectarea şi să meargă să depună deşeurile la groapă, activitate care ia circa 2 ore. În acest mod, a doua parte a traseului se face mai târziu. Această problemă e cât se poate de serioasă.

- Se practică declararea de consumatori mai puţini...

- E evident. De pildă, media celor care locuiesc la case, potrivit contractelor pe care le avem noi, este de 2 persoane, în timp ce în oraşe mai mici aceasta e de 2,7 sau 2,8. Asta ar însemna că în Oradea trăiesc numai părinţi fără copii ori un părinte cu un copil! Apoi, mai avem şi un alt tip de reclamaţii, de la asociaţiile de proprietari. Locuitorii de la unele case din vecinătatea blocurilor, care nu au contracte şi nici pubele, aruncă gunoaiele în recipienţii asociaţiilor. Altă problemă cu care ne confruntăm e furtul de pubele. Mereu avem reclamaţii înregistrate la Poliţie, iar noi nu putem decât să înlocuim pubelele date în folosinţă gratuită.

- Poate RER să ia măsuri împotriva celor care nu respectă regulile de salubritate?

- RER Ecologic Service este o societate comercială şi nu are nicio pârghie care să oblige cetăţeanul. Autoritatea publică locală, Garda de Mediu şi ANRSC sunt organele prevăzute în legislaţie să sancţioneze.

- Cum ar putea administraţia locală să ajute?

- Prin Poliţia Comunitară, cu care noi colaborăm de altfel foarte bine. De pildă, dacă noi depistăm o clădire unde există contract pentru persoane fizice, poarta e închisă, dar în pubele se găsesc mai multe resturi de flori, comunicăm Poliţiei Comunitare că deşi există contract pentru persoană fizică, acolo e de fapt o florărie.

- Care e relaţia cu municipalitatea şi cu primarul Ilie Bolojan?

- Acum este bună. Dar stă sub condiţia ca RER Ecologic Service să-şi îndeplinească toate sarcinile asumate prin contract. Ne străduim să reuşim, însă e drept că am primit şi câteva amenzi pe care nu le-am contestat. Ceea ce nu s-ar întâmpla dacă am fi fost o firmă apropiată primarului. Având un contract, e important să colaborăm cu autorităţile pentru a creşte nivelul salubrizării din oraş.