Vii, semnezi, primeşti o bicicletă cu lanţ şi cu lacăt cu tot, te plimbi şi o aduci înapoi. Atât de simplu funcţionează sistemul de "free bike sharing", adică împărţire gratuită de biciclete, implementat în premieră în Oradea de Columbus Cafe.

Dorind să-i facă pe orădeni să fie mai prietenoşi cu aceste mijloace de transport nepoluante, dar şi să vină în ajutorul celor care nu au o bicicletă cu care să se plimbe, administratorii cafenelei pun la dispoziţia oricărui orădean o bicicletă. Fără să ceară nimic în schimb!

"Columbitze" pentru orădeni

Fenomenul de împrumut gratuit al bicicletelor este celebru în străinătate, dar şi în alte oraşe mari ale României. Ideea e simplă: cineva, de regulă un ONG sau o autoritate locală, pune biciclete la dispoziţia cetăţenilor, care le pot lua gratuit pentru a se plimba cu ele. Când s-au săturat, le returnează.

01 ovidiu burcus.jpgÎn Oradea, promotorii acestei idei sunt administratorii Columbus Cafe. De săptămâna trecută, ei au pus la dispoziţia orădenilor opt biciclete, personalizate cu numele cafenelei şi botezate "Columbitze". "E free bike sharing. Vii, îţi laşi datele şi pleci pe două roţi", explică Ovidiu Burcuş (foto), managerul localului. Practic, orice orădean care are cel puţin 14 ani - aceasta fiind vârsta de la care o persoană poate ieşi pe străzi cu bicicleta, conform Codului Rutier - poate veni cu cartea de identitate la barul cafenelei, completează un act cu datele personale, ia bicicleta şi pleacă.

"O poate folosi fie pentru a se plimba, fie pentru a-şi rezolva diferite treburi prin oraş. Eşti mult mai rapid pe două roţi în traficul din centru şi, mai ales, n-ai problema de a-ţi găsi un loc de parcare", spune Ovidiu. Când cel care a luat Columbitza şi-a terminat treburile, o returnează la cafenea.

Toată lumea pedalează!

Deşi au investit bani în biciclete, şefii cafenelei nu se tem că acestea vor fi furate de cei care le împrumută. "Nu trebuie să ne lase nicio garanţie. Sunt încrezător că nu ni le vor fura. Dacă se va întâmpla aşa, vor dovedi încă o dată că suntem români", spune Gheorghe Popa, şeful de marketing al cafenelei.

Bicicletele sunt parcate într-un rastel specific amenajat chiar lângă cafenea şi pot fi închiriate numai pe timp de zi. Ele sunt supravegheate non stop cu o cameră video, pentru a evita vandalizarea lor. "Nu le dăm persoanelor care se află sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe dăunătoare", precizează Ovidiu. În plus, cel care ia bicicleta primeşte şi un lanţ cu lacăt, astfel că dacă se plimbă prin oraş o poate lăsa legată de un stâlp sau un copac.

Model de urmat

Din primele zile de când au dat drumul "free bike sharing-ului", administratorii cafenelei au avut zeci de doritori. "Au fost ore în care nici una din cele opt biciclete nu mai era aici", zice Ovidiu. Mai cu seamă că sunt universale, adică bune şi pentru femei, şi pentru bărbaţi. Totodată, sunt practice, pentru că au în faţă un mic coş, în care biciclistul îşi poate pune lucrurile.

Administratorii cafenelei sunt siguri că ideea va prinde şi mai bine printre orădeni în zilele următoare, ba chiar cred că ar putea fi "împrumutată" şi de alte localuri din oraş. "Noi tot timpul am venit cu idei noi, iar alţii ne-au copiat. Dacă fac aşa şi acum, e mai bine pentru toţi", zice managerul. E adevărat că iniţiativa are şi un scop comercial, pentru că în mod cert bicicletele aduc un plus de imagine celor care le scot la folosit. Însă, totodată, aduc şi un plus de sănătate comunităţii...


CU TRADIŢIE
Obicei vechi de zeci de ani

Ideea de a împrumuta gratuit oamenilor biciclete a pornit în anii 60 în Amsterdam, la iniţiativa unei organizaţii nonguvernamentale, care se străduia să convingă oamenii să aleagă mijloacele de transport nepoluante. Totodată, iniţiativa avea şi scopul de a oferi o modalitate practică de transport celor care nu-şi permiteau nici măcar o bicicletă.

În 1974, primăria oraşului francez La Rochelle a fost prima autoritate publică din lume care a introdus "free bike sharing-ul", denumindu-l "Velos Jaunes", adică "biciclete galbene", după culoarea bicicletelor. De atunci până în prezent, mii de primării din toată lumea au demarat acest program comunitar, realizând mai multe puncte în oraşe de unde se poate lua biciclete, respectiv unde se pot lăsa.

În România, un program similar a fost lansat de Raiffeisen Bank şi Asociaţia Green Revolution în 2010, denumit "I'Velo". Cei doi parteneri au împărţit în mari oraşe ale României 900 de biciclete, pe care oricine le poate folosi gratuit.


VOX POP:

Cum vi se pare iniţiativa Columbus Cafe de a oferi gratuit orădenilor biciclete pentru plimbare?

02 iustina apetrei.jpgIdeea este extraordinară. Pe noi, studenţii, ne-ar ajuta la deplasările zilnice. Cred că voi închiria una cât de curând.

Iustina Apetrei (foto), 21 ani, studentă

Sună bine, dar cred că orădenii nu sunt foarte atraşi de mersul pe bicicletă. Sincer, nici pe mine nu mă pasionează acest lucru.

Ioana Junc, 29 ani, casnică

Este foarte bine, pentru că mulţi nu îşi permit să îşi cumpere o bicicletă. Aş încerca, deoarece nu m-am urcat de mult pe o bicicletă.

Maria Popa, 60 ani, pensionară

02 ioan baidoc.jpgIdeea e bună, eu am o bicicletă cu care circul zilnic. Dar e riscant, pentru că oraşul duce lipsă de piste pentru biciclişti.

Ioan Baidoc (foto), 65 ani, agricultor

Bravo lor că au luat această iniţiativă, este un mijloc de deplasare la îndemâna tuturor. Voi închiria una cât de curând.

Zoltan Binţă, 44 ani, meseriaş

Mersul pe bicicletă este foarte sănătos şi e bine că oamenii au atât de uşor acces la ele. Mi-ar plăcea să ies la o plimbare.

Maria Petea, 48 ani, pensionară