Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune a pus la bătaie 1,44 milioane lei din bani publici pentru o campanie de atragere a turiştilor în municipiu din cele 4 destinaţii europene care, de la finalul lunii februarie, vor fi "atinse" de cursele Ryanair de la Oradea, mai precis Milano, Bologna, Londra şi Düsseldorf. 

City break la Oradea

APTOR a lansat, la începutul lunii ianuarie, în sistemul de achiziţii publice SICAP o licitaţie pentru "Promovarea destinaţiei Oradea ca destinaţie de city-break printr-o campanie online şi offline", termenul limită de depunere a ofertelor fiind de 1 februarie 2021, ora 15. 

"Obiectivul general al acestei proceduri de achiziţie este acela de a promova destinaţia Oradea în grupurile ţintă pentru a creşte fluxurile turistice din cele 4 destinaţii sursă în regiunea Oradea – judeţul Bihor, în vederea reducerii impactului negativ al pandemiei de Covid 19 la nivelul industriei ospitalităţii din Oradea", se arată în caietul de sarcini pregătit de APTOR. 

Concret, prin caietul de sarcini, autoritatea contractată (adică APTOR) cere o expunere cât mai mare pentru Oradea pe mai multe canale online, care să aparţină "unei surse unice de comunicare", dar şi expunere offline, prin inscripţionarea unei aeronave cu însemne şi mesaje de promovare a municipiului. 

Oradea pe avion 

Durata campaniei este de 12 luni. Potrivit documentului, în acest interval, câştigătorul licitaţiei va trebui să conceapă şi să publice minim 96 de postări de promovare a Oradiei pe o pagină de Facebook cu minim 4 milioane de urmăritori, minim 48 de postări de promovare a destinaţiei pe o pagină de Instagram cu minim 500.000 de urmăritori. 

De asemenea, câştigătorul va trebui să publice minim 12 videoclipuri de promovare a Oradiei pe un canal de YouTube cu minim 50.000 de abonaţi, precum şi să conceapă şi să publice minim 60 de bannere web pe o platformă web cu versiuni în limbile engleză, italiană şi germană (aferente destinaţiilor europene care vor fi conectate cu Oradea) care să aibă "minim 50 milioane de vizitatori pe lună". 

În fine, APTOR cere prin aceeaşi licitaţie şi din aceeaşi bani ca firma câştigătoare să conceapă şi să decoreze un avion cu însemne de promovare a oraşului. Potrivit contractului, aeronava ar trebui să ajungă în cele 4 destinaţii conectate de Oradea (Milano, Bologna, Londra şi Düsseldorf), precum şi în Oradea (deci practic să fie o aeronavă a Ryanair), şi să fie văzută în 10 luni de circa 172.000 de persoane. 

Obligatoriu

Despre licitaţia APTOR, portalul de ştiri legate de aviaţie boardingpass.ro scrie că aceasta ar fi "dedicată Ryanair", operatorul care a câştigat şi ajutorul de 800.000 de euro din bugetul local al Oradiei pentru a lega din nou municipiul de Europa, pe cale aeriană. 

Pe lângă faptul că dispune de aeronave din care pe una o poate "îmbrăca" astfel încât să promoveze Oradea, şi paginile de social media ale companiei Ryanair - Facebook şi Instagram, precum şi canalul de Youtube - depăşesc cotele de popularitate impuse în caietul de sarcini al APTOR. Datele privind vizitatorii paginii web ai Ryanair nu sunt, însă, publice. 

Contactat de BIHOREANUL, city managerul Oradiei, Mihai Jurca, în acelaşi timp preşedinte al APTOR, spune că licitaţia a fost făcută "transparent", a fost verificată de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, iar criteriile au fost alese în aşa fel încât să asigure o expunere cât mai mare a municipiului în Europa, în speţă acolo unde vor fi şi curse aeriene spre Oradea. 

"Este o acţiune absolut obligatorie. Încă de la iniţierea procedurii de ajutor de stat (n.r. – prin care se vor relua zborurile externe) am ştiut că va trebui să şi promovăm destinaţia noastră. Dacă nu ne promovăm de exemplu în Milano, nu vom aduce pasageri de acolo, nu o masă suficientă pentru ca zborurile să fie menţinute şi după perioada în care operatorul primeşte ajutor de stat pentru acestea", a spus Mihai Jurca. 

Cât despre afirmaţia că licitaţia ar fi "cu dedicaţie", Jurca a spus: "Destinaţii importante din Europa fac constant astfel de promovări. Nu se poate spune că am făcut-o pentru cineva. Sunt mai multe companii europene din zona de turism care pot avea aceste cifre". 

Ajutor de 800.000 euro 

La finalul lunii februarie, Oradea va avea din nou zboruri externe graţie unei proceduri de acordare a unui ajutor de stat de 800.000 de euro, procedură aprobată, în contextul efectelor pandemiei, de Comisia Europeană, către un operator aerian, în speţă compania irlandeză low cost Ryanair. 

Compania a anunţat că va zbura pe rutele Londra-Stansted – Oradea şi retur, Milano-Bergamo – Oradea şi retur, Düsseldorf-Weeze – Oradea şi retur, respectiv Bologna-Oradea şi retur. Potrivit contractului semnat, Ryanair va trebui să opereze 12 luni pe aceste rute. Primele zboruri sunt programate pe 22 februarie.