Primăria Oradea îşi pune la punct strategia digitală, astfel încât cetăţenii să rezolve orice problemă birocratică de-acasă.

Probabil, cea mai utilă învăţătură a pandemiei de Covid-19 este că problemele birocratice se pot rezolva de la distanţă, iar Oradea nu vrea să uite lecţia. Luna viitoare, după o vizită de studiu în Estonia, cea mai digitalizată ţară europeană, şefii Primăriei vor putea prezenta o strategie de digitalizare, în ton cu tendinţa europeană. Dacă planurile vor deveni realitate, în următorul deceniu orădenii ar putea să-şi schimbe radical felul în care interacţionează cu administraţia locală.

În trendul european

Chiar dacă Primăria foloseşte deja câteva soluţii „smart”, orădenii au pretenţia justificată ca toate serviciile publice să fie accesibile de la distanţă. „Avem în continuare o categorie de orădeni care vor prefera să vină la ghişeu, dar fără îndoială trebuie să accesibilizăm munca Primăriei pentru cetăţeni şi, totodată, pentru colegii noştri”, spune city-managerul Mihai Jurca (foto).

În contextul în care, în acest an, se vor debloca fondurile europene pentru Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), care prevede inclusiv reforme de digitalizare, şi totodată se vor lansa programele de finanţare din exerciţiul 2021-2027, Oradea îşi pregăteşte proiectele. „Există două tipuri de investiţii pe care trebuie să le facem pentru un oraş în curs de digitalizare: de hardware şi de software”, explică Jurca. Altfel spus, Oradea are nevoie de infrastructură digitală, performantă şi sigură, dar şi de aplicaţii care să facă administraţia mai uşoară.

Lumină „smart”

Pe partea de hardware, orașul necesită, întâi de toate, o „autostradă digitală”, adică o reţea de fibră optică internă, care să asigure protecția informaţiei şi care va fi gestionată dintr-un centru de date. „Acest data center nu trebuie să fie doar al Primăriei, poate fi o zonă de stocare şi pentru Consiliul Judeţean, primării din judeţ sau instituţii deconcentrate”, spune Jurca.

Cu un centru de date solid, oraşul poate să implementeze soluţii „smart”. De pildă, ar putea să-şi dezvolte un sistem de iluminat inteligent, care să se ajusteze automat în funcţie de circulaţia de pe arteră, ceea ce ar reduce costurile la jumătate. De asemenea, felinarele ar putea avea senzori care să măsoare calitatea aerului.

Pe lista dorinţelor Oradiei se înscrie şi extinderea sistemului de supraveghere video, precum şi semaforizarea inteligentă a arterelor din oraş, care să acţioneze dinamic pentru crearea unei căi libere pentru ambulanţe.

Totul, digital

Primăria are ambiţia unei alternative online pentru orice serviciu oferit. „Este foarte important şi ca serviciile digitale să fie accesibile într-o formă cât mai simplă, iar acest lucru îl vom realiza printr-un proiect european recent semnat”, spune Jurca.

Pe site-ul oradea.ro, cetăţenii vor găsi un ghişeu virtual cu toate serviciile Primăriei, dar şi ale societăţilor din subordine, precum Compania de Apă sau OTL. Folosind un singur nume de utilizator şi o singură parolă, orădeanul ar putea astfel să plătească impozite sau facturi, să ceară un certificat de urbanism sau să cumpere un abonament de transport public.

Prin acelaşi proiect, de 2,3 milioane lei, se va face o „retrodigitalizare”, adică vor fi scanate 100.000 de documente din arhiva Primăriei. „De asemenea, orice document eliberat de Primărie va fi oferit, ca primă opţiune, digital”, mai spune Jurca.

Palatul administrativ va avea un sistem unic de gestionare a documentelor, care va face ca o solicitare de la cetăţeni să ajungă rapid la direcţiile responsabile. Sistemul ar putea fi conectat cu bazele de date ale altor instituţii, astfel încât, de exemplu, cetăţeanul să nu fie rechemat la ghişeu cu un extras CF, ci funcţionarul să-l obţină rapid.

De inspiraţie estoniană

Fără dubiu, digitalizarea nu se va petrece peste noapte, dar din vara aceasta Oradea va avea un plan de urmat. „Ne propunem ca în luna iulie să prezentăm public o strategie digitală, care să fie cuprinsă şi în strategia de dezvoltare a oraşului”, spune Jurca.

Înainte de asta, angajaţi ai Primăriei, inclusiv city-managerul, vor face o vizită de lucru în Estonia, ţara europeană cea mai performantă din perspectiva digitalizării. „Din experienţa estoniană, ştim deja că depindem de un aspect important, cartea de identitate digitală, care va fi implementată şi în România anul viitor. Vrem să vedem, însă, şi cum anume au implementat ei soluţiile digitale, ca să înţelegem cum trebuie să facem şi noi”, mai zice Jurca.

Învăţând de la cei mai buni, Oradea are şanse mari să devină „smart”. Și s-o facă mai repede...