În timp ce Uniunea Europeană promovează măsuri anti-poluare şi alocă fonduri nerambursabile pentru soluţii "verzi" de mobilitate urbană, în Oradea călătoriile cu mijloacele de transport în comun sunt, adesea, ultima opţiune de călătorie.
Frecvenţa tramvaielor şi autobuzelor, modificările făcute în trasee din pricina şantierelor din oraş şi staţiile adesea îndepărtate fac ca un drum dintr-un cartier în altul să dureze la fel de mult ca o călătorie... pe jos.
Mai rău ca oricând!
Din cauza lucrărilor la pasajele subterane din Centrul Civic şi Piaţa Gojdu, o mare parte din traseele tramvaielor din Oradea sunt indisponibile. În oraş mai circulă doar tramvaiul 4, care duce călătorii din Nufărul în Rogerius, şi cel cu numărul 8, între Nufărul şi Ioşia.
În locul tramvaielor au fost instituite mai multe trasee de autobuze, care au staţii inclusiv în centrul oraşului, pe unde niciun tramvai nu mai ajunge. De pildă, autobuzul T3 circulă din Piaţa Unirii spre Nufărul, iar T7 între Parcul Olosig şi Piaţa Unirii.
"Locuiesc în Oradea din anul 1956, dar aşa transport în comun cum avem acum nu a fost niciodată!", se plânge pensionarul Kenyeres Ştefan. În general, călătorii descriu transportul public ca fiind haotic şi lipsit de predictibilitate. "Se aşteaptă mult în staţii. La T3, în Cantemir, graficul arată că vine din 30 în 30 de minute, dar frecvent aştept şi 40 de minute", se plânge şi Irina, o orădeancă ce călătoreşte zilnic cu OTL.
Femeia reclamă şi distanţele mari între staţiile de autobuz, deloc încurajatoare pentru orădenii mai vârstnici. "Autobuzul 23, de exemplu, de la şcoala din Cantemir nu se mai opreşte până pe strada Horea, deşi pe traseu, în zona străzii Teiului, mai este o staţie, unde T3 opreşte. De ce nu poate opri şi 23?", se întreabă orădeanca.
O situaţie similară este şi pe bulevardul Republicii, unde autobuzele T7 care vin dinspre Crişul spre Gară nu au nicio staţie de la centrul comercial până pe strada Berzei, adică după staţia CFR, spre strada Olimpiadei. Asta, deşi şoseaua are două benzi pe sens, aşa că şoferii OTL ar putea să le dea ocazia călătorilor să coboare mai aproape de Spitalul CFR, de pildă.
Cu 15 km/h
OTL nu se poate lăuda nici cu viteza. Un experiment făcut miercurea trecută la ora 10 dimineaţa, aşadar nu într-un moment cu trafic aglomerat, a demonstrat că un călător sau un turist din Felix, de pildă, face din capătul cartierului Nufărul până la Gară aproape 50 de minute!
Tramvaiul 4 a pornit la 10.05 din staţie şi a ajuns la Olosig la 10.36, unde călătorul a trebuit să se dea jos, să traverseze strada, ca să ia autobuzul T7 din staţia de lângă Parcul Olosig. Vehiculul a întors pe strada Olimpiadei şi a ajuns la Gară la ora 10.53. Un călător care se grăbeşte are şanse să parcurgă distanţa Nufărul-Gară în acelaşi timp, pe jos!
"Viteza comercială a mijloacelor noastre de transport, care include şi timpii de staţionare în staţii, este între 15 şi 20 km/h. După ce şantierele din oraş vor fi închise, această viteză va creşte", spune directorul economic al OTL, Romeo Nica (foto).
Pe bulevardele Magheru şi Decebal, tramvaiele urmează să aibă benzi dedicate, iar reprezentantul OTL spune că vor fi mai rapide decât autoturismele. Sigur, cu condiţia să nu fie blocate de noi şantiere...
Fără semnal
Autobuzele şi tramvaiele OTL mai au şi alte hibe: plata cu cardul în vehicule nu funcţionează tot timpul, iar aparatele pentru imprimarea tichetelor dau şi ele chix. "Avem doar două autobuze fără POS, restul vehiculelor sunt dotate. Dar depind de reţeaua de internet, dacă nu au semnal, nu funcţionează", recunoaşte directorul economic.
În aplicaţia telefonică pe care societatea de transport a lansat-o recent, "OTL Oradea", călătorii pot plăti bilete doar dacă au şi un card electronic emis de OTL. În schimb, aplicaţia este utilă pentru identificarea traseelor şi a mijloacelor de transport public potrivite, mai cu seamă că, din pricina lucrărilor din oraş, se schimbă destul de des.
"Noroc cu maşina!"
Şantierele fac autobuzele să şi întârzie. "Sunt trasee de autobuz prin tot oraşul, dar vin foarte greu. Fiind studentă la Medicină, merg zilnic între spitalele Judeţean, Pelican, Militar şi e greu să ajung la cursuri cu autobuzele OTL. Mai am noroc cu colegii care au maşină", spune Tania, o tânără orădeancă.
Este clar că Oradea este departe de a fi un oraş care îi încurajează pe locuitori să lase maşinile acasă. În birourile OTL, în schimb, problemele transportului public se aud mai greu. "Noi ţinem cont doar de sesizările scrise şi semnate. Restul sunt vorbe", spune directorul Nica.
Pesemne, şefii OTL nu circulă prea des cu autobuzele şi tramvaiele, altminteri ar observa mai uşor că distanţele între staţii sunt prea mari, că traseele ar putea fi optimizate, că graficele nu sunt respectate ori alte hibe ale transportului public...
Vezi mai jos videoreportaj!
VOCEA STRĂZII
Ce ar trebui îmbunătăţit în transportul public din Oradea?
Mamele cu cărucior aşteaptă şi 40 de minute pentru un tramvai fără trepte. Nimeni nu te ajută să urci sau să cobori din cele galbene.
Ramona Dragomir
Autobuzul T3, care face ruta tramvaiului din Nufărul, e teroare. Nu respectă programul, ar trebui să circule mai des şi cu autobuze mari.
Florentina
Praf şi mizerie în aproape fiecare mijloc de transport. Lipsesc tramvaiele şi autobuzele cu podea joasă, ca un om cu dizabilităţi să poată circula.
Timi Szilagyi
Nu putem ajunge cu un singur mijloc de transport din Rogerius în centru. Autobuzele sunt întotdeauna aglomerate. Şi nu sunt hărţi în staţii.
Olah Anikó
Mai rău decât acum, nu ţin minte să fi fost vreodată. Haos! Sunt convinsă că edilii oraşului nu au experimentat deplasarea dintr-o locaţie în alta, cu OTL.
Dana Cristina
OTL ar trebui să reglementeze valabilitatea biletelor. Din cauza lucrărilor, călătorii plătesc dublu pentru un traseu pe care plăteau o singură călătorie.
Cosmin Agache