Primăria Oradea caută un brand pentru municipiu. Într-o conferinţă de presă ce a avut loc miercuri, city-managerul Eduard Florea a anunţat că, la începutul anului viitor, municipalitatea va organiza mai multe dezbateri şi va face o selecţie publică a unei agenţii de creaţie, pentru a stabili modul în care oraşul ar trebui să se promoveze, ca să atragă mai mulţi turişti, dar nu numai. "Oraşele sunt într-o competiţie pentru a atrage locuitori noi, investitori, forţă de muncă, iar brandingul constituie un element important în promovarea şi în poziţionarea lor", a declarat Eduard Florea.

Pentru ca oraşul să îşi găsească identitatea, Primăria a cerut Universităţii din Oradea, instituţie cu care are un parteneriat încheiat din 2013, un studiu sociologic care să evidenţieze avantajele şi dezavantajele oraşului, din perspectivă turistică şi de promovare.

Cercetarea a fost condusă de sociologul Adrian Hatos, care a lucrat alături de colegi din Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane şi cea de Ştiinţe Economice, dar şi de studenţi, aplicând în perioada august-septembrie chestionare rezidenţilor din Oradea, turiştilor care au venit în Oradea respectiv turiştilor care au venit în Sînmartin, mai precis în Băile Felix şi Băile 1 Mai. Această cercetare va fi punctul de plecare în "branduirea" Oradiei, a precizat city-managerul.

Oradea este... acasă

Studiul făcut în Oradea a vizat 400 de locuitori ai oraşului, intervievaţi faţă în faţă. Prima cerinţă la care ei au trebuit să răspundă a fost să spună care este cuvântul care le vine în minte când se gândesc la Oradea. Pentru 23% dintre respondenţi, Oradea înseamnă "acasă, familie, prieteni", pentru 21% "Cetatea, Băile Felix, centrul, Muzeul Ţării Crişurilor, Pasajul Vulturul Negru, Turnul Primăriei, arhitectură, turism", iar 20% au răspuns oferind însuşiri estetice precum "frumos, superb". 9% dintre orădeni se gândesc întâi la Crişul Repede, Capitala Verde a României, aer curat şi curăţenie, iar 4,5% au în minte elemente negative precum "mizerie, sărăcie, ţigănie, aglomerat, izolat, plictiseală".

81% dintre orădeni le-ar recomanda prietenilor să stea în Oradea mai mult de două zile, iar 33% cred că Oradea se deosebeşte de alte oraşe prin "apa termală, Băile Felix, aşezare geografică, arhitectură, Cetatea Oradea, Crişul Repede, obiective turistice".

Un procent apropiat, 28% dintre respondenţi, cred că Oradea este deosebită de alte oraşe graţie liniştii, curăţeniei şi a spaţiilor verzi. Întrebaţi cu ce oraş se aseamănă Oradea, cei mai mulţi rezidenţi au răspuns Arad, Cluj Napoca şi Sibiu.

Oraş în care se mănâncă bine

Rezidenţii au fost întrebaţi şi ce anume ar recomanda unui oaspete să viziteze în Oradea: 29,4% au răspuns Cetatea, 11% dintre orădeni ar recomanda centrul oraşului, iar 9% dintre orădeni au recomandat... Băile Felix. În acelaşi timp, orădenii n-au prea ştiut ce să le spună turiştilor să evite: 21% au răspuns cu "nu ştiu", 16% cu "nu e cazul" şi abia 7% au dat un răspuns concret, "aglomeraţia". Tot atâţia orădeni cred că de evitat în oraş este cartierul Velenţa.

Orădenii cred că oraşului îi lipseşte, pentru a fi plăcut de turişti, "drumuri mai bune, infrastructura, transport în comun mai bun, metrou, aeroport internaţional, fluidizarea traficului, parcări, piste pentru biciclişti, finisarea lucrărilor, locuri de cazare, farmacii" (40% dintre respondenţi), respectiv "ghid turistic, centre de informare turistică, trasee şi transport pentru turişti, promovare, divertisment/evenimente, atracţii turistice, ştrand/aquapark, cinematografe, creativitate" (37%). Aproape 10% cred că Oradea are nevoie de mai multă curăţenie şi mai multe spaţii verzi, iar 4% de oameni mai buni.

Puşi să descrie Oradea, intervievaţii au spus că este un oraş cu "grupuri etnice şi religioase care convieţuiesc în armonie", cu multe spaţii verzi şi unde se mănâncă bine. Cetatea Oradea este, în opinia lor, cel mai reprezentativ loc pentru oraş, urmată de Pasajul Vulturul Negru şi de Dealul Ciuperca.

O latură a cercetării a vizat evenimentele pe care orădenii şi le doresc în oraş sau la care participă. Cei mai mulţi vor să meargă la concerte (31%), evenimentele culturale fiind de interes pentru 12% dintre orădeni. Locul trei în răspunsuri sunt "Toamna Orădeană" şi "toate".

Încurcaţi de şantiere

Cercetarea care a vizat părerea turiştilor asupra Oradiei a avut un eşantion de 200 de respondenţi în Sînmartin şi 151 în municipiu. Răspunsurile scot la iveală că, din punct de vedere turistic, Oradea depinde semnificativ de staţiunile balneare vecine.

Turiştii din Sînmartin au spus că cel mai mult le-a plăcut la Oradea centrul oraşului şi curăţenia, iar cei din Oradea au apreciat Cetatea şi atmosfera din oraş. Interesant este că pentru turiştii din staţiuni, centrul comercial Lotus este mai interesant decât clădirile vechi din oraş.

Cercetarea mai relevă că turiştii au fost nemulţumiţi de şantierele din oraş, de aglomeraţie şi de mizerie, iar pentru o şedere mai plăcută în oraş ar vrea un sistem de transport în comun mai bun. Cei mai mulţi turişti din Sînmartin au declarat că stau în Oradea mai puţin de o zi sau chiar că nu merg deloc în oraş, în timp ce turiştii din Oradea au declarat că stau aici între 2 şi 3 zile.

Întrebaţi ce şi-au plănuit sau ce au făcut în Oradea, majoritatea turiştilor din staţiuni au răspuns că vor să se relaxeze la ştrandurile din staţiunile vecine, în timp ce turiştii din oraş şi-au dorit să viziteze Cetatea, muzeele şi grădina zoologică. Staţiunile balneare vecine fac Oradea deosebită pentru turişti, după cum ei înşişi au declarat.

Turism în Lotus

Întrebaţi câţi bani ar lăsa în Oradea, cei din Felix şi 1 Mai au declarat că sunt dispuşi să cheltuie zilnic între 100 şi 200 de lei, în timp ce cei din Oradea lasă sub 100 de lei. Când li s-a cerut să evalueze municipiul, turiştii au apreciat spaţiile verzi, străzile bine întreţinute, curăţenia şi faptul că este un oraş spaţios. De asemenea, au apreciat monumentele istorice şi că în restaurante se mănâncă bine.

Sondajele au mai arătat că cei mai mulţi dintre turiştii din Sînmartin nu cunosc aproape deloc Oradea. Cele mai cunoscute locuri pentru ei sunt mall-ul Lotus şi gara. Centrul comercial din Nufărul este, de altfel, şi cel mai cunoscut loc pentru turiştii din Oradea, însă aceştia ştiu destul de bine şi clădirile monument istoric.

"Cred că reiese destul de clar că potenţialul turistic este mare, dar e nevoie de o mai bună promovare turistică", a concluzionat coordonatorul cercetării, Adrian Hatos.

Cum ne promovăm?

Sociologii au pus toate aceste date la dispoziţia Primăriei, care urmează să le completeze cu părerile operatorilor de turism şi ale altor factori avizaţi din municipiu, opinii ce vor fi culese în primele luni din 2016, în cadrul unor grupuri de studiu. Apoi, municipalitatea va face o selecţie publică a unei agenţii de creaţie care îşi doreşte să realizeze o campanie de branding pentru Oradea, de doi sau chiar trei ani, cu logo, slogan şi orice crede de cuviinţă. "Agenţia va trebui să creeze şi un manual de identitate, să indice modul de folosire a acestor însemne", a precizat city-managerul.

Florea a asigurat că toate aceste elemente vor fi supuse şi dezbaterii publice, astfel încât şi orădenii să poată să-şi dea cu părerea cu privire la necesităţile de promovare turistică.