În Săptămâna Mare, Filarmonica de Stat Oradea invită publicul meloman să simtă emoția Sărbătorii Paștelui și să pătrundă într-o atmosferă de reculegere, încărcată cu emoții profunde.

Tiberiu Soare va dirija Oratoriul Bizantin de Paști, scris de Paul Constantinescu, miercuri, cu începere de la ora 19, la Filarmonica Oradea. Patimile și Învierea Domnului vor fi celebrate printr-un concert vocal-simfonic, cu participarea Orchestrei, precum și cu a Corului dirijat de Rodica Trandafir. Soliștii vor interpreta roluri specifice: Iisus - Cristian Hodrea, Evanghelistul – Mihai Demian, Maica Domnului – Victoria Chicu, Mironosițe -  Anna Stănescu și Lorena Puican, Iuda, Tâlharul cel rău și Îngerul – Nicolae Ilincăi, Pilat și Tâlharul cel bun – Sebastian Blaj.

Lucrarea lui Paul Constantinescu a fost finalizată într-o primă versiune în anul 1943, iar premiera a fost dirijată de George Enescu. Oratoriul îmbină forța expresivă a melodiei bizantine și spiritualitatea preluată de la Bach. Textele care au fost introduse în concertul vocal-simfonic sunt bizantine, reconstituite și traduse de preotul și muzicologul Ioan D. Petrescu, profesor de Istoria muzicii orientale şi de Paleografie bizantină. Astfel pot fi recunoscuți ușor termeni din cântările cultului ortodox, precum „luminândă", „tropar sedealnă", „podobie", „prohod", „catavasie".

Într-un interviu din 1943, compozitorul preciza că „toate corurile şi ariile acestui oratoriu sunt documente din secolul al XIII-lea, în afară de „Aleluia” și „Prohodul”, care sunt din secolul al XVII-lea. Am căutat să redau tot hieratismul textului, într-o tehnică destul de modernă, care să nu schimbe caracterul esențial al documentului. Greutatea a fost găsirea corespondențelor în muzică ale ethosului evanghelic, astfel ca muzica să aibă în același timp și un sens dramatic”.

O viziune modernă oferă dirijorul Horia Andreescu: „O muzică profundă şi totodată surprinzător de încurajatoare pentru optimismul pe care îl degajă Învierea Domnului, ultima parte a acestei lucrări este un oratoriu care nu dă glas doar sfâşietoarelor Patimi ale lui Hristos, ci şi Învierii Sale. Iar faptul că s-a descoperit partitura iniţială - se credea despre ea că nu mai există - ne oferă o şansă de a pătrunde mai adânc în laboratorul creaţiei lui Paul Constantinescu, devenirii acestei muzici; aşadar, avem un patrimoniu pe care începem şi este bine să-l valorificăm”.

„Oratoriul Bizantin de Paști traversează limitele simțirii umane și conduce ascultătorul spre înălțare sufletească, reculegere și meditație. Astfel, se creează un tablou pascal inedit, însoțit de muzică, poveste și simțire profundă”, transmit organizatorii, care îi așteaptă pe melomani la concertul de miercuri, ale cărui bilete pot fi cumpărate pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!