Până de curând, la capătul de linie al OTL din Nufărul domnea dezordinea şi aglomeraţia.

Transportatori privaţi din tot judeţul, cu licenţe în regulă, dar şi "piraţi" fără acte soseau şi staţionau aici mult şi bine, într-un soi de autogară improvizată. După o investiţie de 1,5 milioane lei, OTL a schimbat radical condiţiile pentru cei 2.500 călători care ajung zilnic în Autogara Nufărul.

Gata cu dezordinea

După mai bine de jumătate de veac, în Oradea s-a construit o autogară nouă. Singura existentă în oraş până acum era cea din Velenţa, administrată de firma Intrans şi nemodernizată din anii 80.

Proiectul noii autogări din Nufărul aparţine societăţii Oradea Transport Local, care a investit 1,45 milioane lei în realizarea acesteia. Scopul? Schimbarea aspectului zonei şi înlocuirea haosului cu ordinea, în condiţiile în care transporatatorii privaţi şi "piraţii" foloseau domeniul public după cum îi tăia capul.

02_Csuzi_bihoreanul.jpg"Până la mijlocul anilor '90 zona a fost în administrarea OTL, pentru că aveam curse către Băile 1 Mai şi Felix, iar ulterior au apărut mai multe curse judeţene. După ce OTL-ul a fost scos de pe trasee, situaţia a rămas nereglementată, căci zona nici nu figura ca staţie pentru cursele intrajudeţene", explică directorul Csuzi Istvan (foto).

Acces cu cartelă

Deşi proiectul noii autogări a fost pregătit încă din 2012, lucrările au început abia în vara anului trecut, licitaţia pentru executarea lor fiind câştigată de o firmă din Oradea, SC Compila SRL. Aceasta a amenajat lângă Piaţa Nufărul un platou de 3.500 metri pătraţi cu 11 peroane acoperite, ce deservesc cursele interne ale OTL (liniile 12 şi 20), cele care merg în Zona Metropolitană (localităţile comunei Sânmartin), precum şi operatorii privaţi care asigură curse spre localităţile din sudul judeţului. Fiecare peron e pentru anumite trasee, acestea fiind afişate pe panouri informative, alături de numele firmei de transport şi de orarul curselor.

Autobuzele pot intra şi ieşi din autogară din strada Grigore Moisil (lângă Penny Market) doar după ce şoferii validează cartelele de acces la un dispozitiv amplasat lângă o barieră, ceea ce opreşte accesul "piraţilor" pe noua platformă. "Taxa aprobată pentru o cursă, adică o intrare şi o ieşire, este de 2,5 lei plus TVA. Deocamdată avem 8 firme private care folosesc autogara", spune Csuzi.

Pentru a evita aglomerările, şoferii sunt îndemnaţi să nu stea mai mult de 5 minute în staţie, iar dacă au depăşit 15 minute riscă să fie amendaţi cu 100 lei. "Sistemul de bariere are un soft performant care ne spune exact cât a staţionat fiecare autobuz şi care operator a utilizat autogara", mai spune directorul OTL.

Cafenea şi spaţiu verde

În cadrul aceluiaşi proiect, clădirea OTL de lângă Piaţa Nufărul a fost extinsă şi modernizată, astfel că acum cuprinde birouri administrative, o sală de aşteptare, toalete şi un ghişeu de relaţii cu publicul, de unde navetiştii îşi vor putea procura abonamente OTL pentru cursele din ZMO. În plus, o parte a clădirii a fost deja închiriată unei farmacii, iar o altă parte, la etaj, va deveni, în urma unei licitaţii, cafenea.

Lucrările la Autogara Nufărul au fost finalizate în proporţie de 99%, spre strada Grigore Moisil urmând să mai fie amenajat un spaţiu verde, iar pe peroane să fie instalate bănci. De asemenea, zona va fi completată şi cu un spaţiu verde de 200 de metri păraţi, care va fi pus la punct în această primăvară.

OTL mai are în plan construirea a două asemenea autogări, una pe Bulevardul Decebal (lângă blocurile ANL) şi o alta lângă Gara Centrală. Astfel, călătorii din judeţ vor putea avea acces direct la transportul local şi, cel mai probabil, traficul din zona centrală va fi mai fluent.


VOCEA STRĂZII

Ce părere aveţi despre noua autogară construită de OTL în Nufărul? Ce aţi schimba?

02_Andreea_Bondar_bihoreanul.jpgEu fac naveta în fiecare zi şi îmi este mai uşor de când cu autogara cea nouă. Lucrurile sunt organizate şi zona are un aspect mai plăcut.
Andreea Bondar (foto), 15 ani, elevă

Normal, e mai bine acum. Şi este foarte bine că au instalat şi bariere, că doar e autogară aici, nu parcare pentru autobuze.
Ioan Forţ, 64 ani, pensionar

02_Antoaneta_Koti_bihoreanul.jpgEu zic că a fost o investiţie bună. Totuşi, cred că se pot crea aglomeraţii deoarece autobuzele intră şi ies numai din strada Grigore Moisil.
Antoaneta Koti (foto), 47 ani, confecţioner îmbrăcăminte

02_Viorel_Hora_bihoreanul.jpgE foarte bine venită autogara. Înainte era haos în zona asta. Toată lumea aştepta la grămadă, iar autobuzele erau parcate aiurea.
Viorel Hora (foto), 49 ani, agent pază

Platoul acesta chiar arată bine. Cel mai mare avantaj este că nu se creează aglomeraţie, fiindcă pentru fiecare traseu există peron separat.
Voichiţa Misaroş, 55 ani, bufetier

Îmi place cum au realizat autogara. Acum fiecare călător ştie unde să-şi aştepte autobuzul şi zona arată incomparabil mai bine.
Remus Goldea, 19 ani, student