"Bine aţi venit în viitor!", aşa şi-a început, miercuri, Csuzi Istvan discursul la inaugurarea Centrului de Cercetare Mecatronică a Siguranţei Transportului Public în Comun de Călători OTL, construit din bani europeni, fonduri de la Primăria Oradea şi fonduri OTL. La eveniment au participat şi viceprimarul Ovidiu Mureşan, profesorul Ioan Felea de la Universitatea din Oradea, şi Marius Moş, directorul DMPFI din cadrul Primăriei.

Investiţia, care se ridică la 18.079.425 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 7.047.683 lei, constă într-o hală dedicată reparaţiilor automatizate ale roţilor de tramvai, fără ca acestea să fie detaşate de garnitură. Hala Centrului de Mecatronică, întinsă pe 500 de metri pătraţi, este dotată cu un strung mobil, unic în ţară, în valoare de 1,3 milioane euro, cu ajutorul căruia se înlătură deformările roţilor.

"Bandajul roţilor trebuie să aibă o geometrie specială, care să se îmbine cu şina. Dacă este mai dur decât şina, aceasta din urmă se uzează mai repede. Prin nişte dispozitive laser, acest stung mobil măsoară geometria unei roţi şi dă mai multe variante posibile. Inginerul de sistem alege varianta optimă, iar printr-o simplă apăsare de buton, roţii i se dă geometria dorită", a spus directorul OTL Csuzi Istvan. De asemenea, printr-un alt utilaj, OTL poate efectua şi acţiunile de echilibrare a roţilor.

Până acum, aceste lucrări de reparaţii erau efectuate manual. "Avem un atelier de strungărie la depou, de pe vremea lui "Pazvante". Se luau roţile jos, tramvaiul era imobilizat 3-4 zile, iar acum durata se scurtează la câteva ore. În plus, prin metoda automatizată nu mai avem nevoie de unele accesorii, iar costurile de reparaţii scad. Cu alte cuvinte, am optimizat sistemul de mentenanţă", a mai precizat Csuzi.

În cadrul proiectului, OTL a mai achiziţionat şi un mic autolaborator electric care poate măsura în teren rezistenţa cablurilor, dar şi o autospecială care merge şi pe şină şi pe asfalt şi care poate tracta tramvaiele, respectiv cu ajutorul căreia se poate lucra la firul de contact. Noua hală a OTL pune accent şi pe ecologie, căci este iluminată prin panouri solare şi încălzită cu o pompă de căldură cu apă freatică (pânză de apă subterană provenită din apa de infiltraţie - n.r).

Proiectul realizării Centrului de Mecatronică a fost implementat în 30 de luni, laboratorul fiind dotat cu 38 de echipamente IT destinate activităţii de cercetare-dezvoltare. Detaliat, au fost achiziţionate: strungul de prelucrări mecanice în situ (strungul mobil), în valoare de 1.334.000, fără TVA, autospeciala pentru cercetare şi măsurători la calea de rulare şi firul de contact în valoare de 293.676 euro, fără TVA, echipamente de studiu a vibraţiilor, în valoare de 1.184.000 lei, fără TVA, echipamente de echilibrare, în valoare de 240.263 euro, fără TVA, şi altele.

În Centrul de Cercetare Mecatronică vor munci 10 persoane nou angajate, iar studenţii de la specializarea Mecatronică a Universităţii Oradea vor putea să-şi facă practica aici. Pe viitor, OTL îşi doreşte şi ca alţi operatori să apeleze la serviciile lor de mentenanţă, dar chiar şi CFR, căci sistemul este capabil să repare şi locomotive.