Din cauza faptului că în sensul giratoriu din Centrul Civic tramvaiele trebuiau să cedeze trecerea la intrare, societatea Oradea Transport Local (OTL) a introdus, începând cu săptămâna trecută, patru semafoare menite să-i oprească pe şoferi. Acestea dau undă verde garniturilor automat de câte ori traversează sensul giratoriu.

Tramvaie cu prioritate

După mai multe ajustări şi încercări pentru a fi stabilită viteza cu care tramvaiele ar trebui să intre în giraţie, semafoarele au început să funcţioneze normal, începând de luni, viteza de traversare fiind stabilită la 7 kilometri pe oră.

"Semafoarele au fost introduse pentru prioritizarea sistemului de transport în comun, deoarece la intrările în sens tramvaiele stăteau la mila şoferilor", a declarat marţi pentru BIHOREANUL, Csuzi Istvan, directorul OTL SA.

La intrarea în giraţie dinspre Casa de Cultură a Sindicatelor şi la cea dinspre Podul Dacia au fost montate patru semafoare comandate de senzori. "Înainte de sensul giratoriu, tramvaiele intră pe o buclă de sesizare de vehicule cu senzori metalici, încastrată în beton. Sistemul comută semaforul în roşu pentru maşini şi verde pentru tramvaie", a explicat Csuzi. Garnitura de tramvai are la dispoziţie 15 secunde pentru a trece de un semafor.

Investiţia, de "câteva zeci de mii de lei", potrivit directorului Csuzi, este suportată de OTL, iar semafoarele vor intra în patrimoniul public. "Ele vor fi date spre exploatare firmei care asigură coordonarea semaforizării în oraş", a mai spus Csuzi Istvan.

Intersecţii cu probleme

Directorul OTL SA a mai precizat că probleme similare celei din sensul giratoriu din zona Cele Trei Crişuri există şi la giraţiile de la intersecţia bulevardului Decebal cu strada Primăriei şi la cea dintre străzile Aviatorilor şi Aradului. "Şi în aceste situaţii, tramvaiele nu au prioritate de trecere, or nu este normal ca transportul în comun să fie blocat de autoturisme", a afirmat Csuzi Istvan.

Acesta a mai precizat că dacă semafoarele pentru accesul tramvaielor din Centrul Civic se vor dovedi viabile, conducerea OTL are în vedere introducerea acestui sistem şi la celelalte două giraţii cu probleme.