Operatorul local de transport în comun a introdus începând din ianuarie 2013 sistemul e-ticketing în mijloacele de transport în comun. După mai bine de jumătate de an de la eliberarea abonamentelor pentru elevi şi studenţi, aproape patru luni de când s-au putut cumpăra şi cele la preţ întreg şi aproape trei luni de când se eliberează cele pentru pensionari, OTL a eliberat circa 35.000 de abonamente şi cartele reîncărcabile electronice.

Pe categorii, este vorba despre circa 4.700 pentru studenţi, 6.300 pentru elevi, 14.000 abonamente întregi, 600 de portofele electronice (reîncărcabile cu minim 5 lei) şi 9.000 pentru pensionari.

Călătorii nevalidate

Chiar dacă orădenii au început să treacă pe noul sistem, prea puţini dintre abonaţi îşi şi validează abonamentele. "La sistemul e-ticketing, inclusiv dacă este vorba despre elevi, studenţi, abonaţi obişnuiţi ori pensionari, aceştia trebuie să-şi valideze abonamentele de câte ori circulă cu mijloacele de transport. Deocamdată doar 20-25% dintre cei care au abonamente o şi fac", a declarat directorul economic al OTL Ioan Purge, marţi, într-o conferinţă de presă.

Purge a mai afirmat că, în cazul în care, deşi plătite, cartelele nu sunt validate, călătorii pot fi amendaţi cu 10 lei de controlorii OTL. "Până acum nu am prea insistat pe controalele pentru cei cu cartele din sistemul e-ticketing, însă vom începe serios şi pe partea aceasta", a declarat directorul economic al societăţii de transport.

Directorul OTL, Csuzi Istvan, a declarat că este necesară validarea inclusiv a abonamentelor pentru ca societatea de transport să poată avea o evidenţă a călătorilor pe care îi are în fiecare zi, dar şi să poată vedea câţi dintre ei sunt subvenţionaţi. "Conform unor sondaje, mai mult de 60% dintre călători sunt persoane care nu achită transportul, ci îl primesc gratuit", a spus Csuzi. De asemenea, reprezentanţii OTL vor să aibă o viziune clară asupra rutelor aglomerate şi asupra orelor de vârf.

Netransmisibil!

Pentru a-i obişnui pe orădeni cu regulile sistemului OTL, societatea a tipărit 50.000 de pliante care descriu modalitatea de cumpărare a cartelelor şi de validare a acestora. "Deja avem destule cazuri în care călătorii şi-au împrumutat abonamentele electronice. Acest lucru nu este posibil, căci acestea sunt netransmisibile. Doar cartelele reîncărcabile se pot folosi de către oricine, căci acolo este vorba de o sumă de bani din care este retrasă cea aferentă unei călătorii", a afirmat Csuzi Istvan.

Orădenii care îşi cumpără abonament întreg, care costă 70 de lei, pot alege să şi-l facă fără poză, însă acesta este valabil în mijlocul de transport doar însoţit de buletin. În schimb, elevii, studenţii şi pensionarii, mai exact categoriile care beneficiază de subvenţii ori gratuităţi, îşi fac obligatoriu carduri personalizate.

Puncte pentru pensionari

OTL a început eliberarea cardurilor de abonament pentru pensionari pe 1 iunie. "Cardul este gratuit şi, în cazul pensionarilor, este valabil un an de zile. Pe lângă punctele obişnuite de eliberare a cardurilor personalizate, adică cele din Real 1, Lotus Center şi de la sediul societăţii, OTL a înfiinţat unele speciale pentru pensionari pe strada Duiliu Zamfirescu, lângă Compania de Apă, şi în Rogerius, la Centrul pentru persoane Vârstnice din strada Ioan Suciu. Urmează să deschidem unul similar şi în Ioşia, pe strada Cazaban", a declarat Csuzi Istvan.

Prezent la conferinţa de presă, şeful Departamentului Comercial al OTL, Vasile Labanc, a anunţat că din septembrie, OTL va elibera carduri de abonament şi persoanelor cu handicap, urmând să înfiinţeze un punct special pentru aceştia la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. În Bihor există circa 19.000 persoane cu handicap.

Reîncărcare directă

Din 12 august, orădenii care au abonament întreg sau cartele reîncărcabile de călătorie, deci cei care nu sunt în categorii subvenţionate, pot să le reîncarce de la 8 automate montate de compania Radcom, cea care a câştigat licitaţia pentru introducerea sistemului e-ticketing, în staţiile din oraş. Automatele se găsesc pe strada Bumbacului, la Spitalul Judeţean, pe Ştefan cel Mare, Cazaban, la Penny Market, pe strada Universităţii, în Cantemir şi pe strada Lipovei.

Sistemul e-ticketing a fost introdus pe mijloacele de transport în comun începând cu luna ianuarie 2013. Valoarea softurilor necesare şi a echipamentelor din tramvaie şi autobuze a fost de 322.000 de euro, plus TVA, iar serverele şi echipamentele IT ale sistemului au costat 124.000 de euro, plus TVA.