Cu lumea digitală la picioare, doi adolescenţi orădeni preferă să îşi concentreze atenţia spre o pasiune atipică: transportul public. Patrick Roşu este un fan împătimit al tramvaielor, pe care abia aşteaptă să le şi conducă. Kristóf Ács, în schimb, se simte cel mai relaxat când se plimbă cu autobuzul şi se mândreşte că a circulat pe aproape toate liniile deservite de OTL.

Cei doi tineri, fiecare având 17 ani, şi-au dus pasiunea mai departe şi au pus pe hârtie o propunere pentru înfiinţarea unei noi linii de transport public în Oradea.

La curent cu tot ce mişcă

Adolescenţii s-au cunoscut anul trecut, datorită pasiunii lor. Patrick este elev al Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, în clasa de mate-info, iar Kristóf învaţă la Liceul Teoretic Ady Endre, la bio-chimie-intensiv engleză, fiecare în clasa a XI-a, şi amândoi urmăresc cu atenţie forumurile unde se discută noutăţile legate de transportul public. Ştiu fiecare modificare din reţeaua de transport public, de la trasee, la frecvenţă ori achiziţii de vehicule noi. 

"Sunt destul de mulţi tineri care au aceeaşi pasiune, dar nu sunt prea vizibili, pentru că se tem de bullying", explică Patrick. Pe când mulţi colegi de-ai lor încearcă să epateze cu cele mai noi gadgeturi sau cu pasiuni mai extravagante, cei doi vor doar să nu treacă o zi fără să facă o plimbare cu un vehicul OTL.

Fanul autobuzelor

Adolescenţii se completează foarte bine: Kristóf este pasionat cu precădere de autobuzele care transportă călători, în timp ce Patrick este fascinat de tramvaie.

"Autobuzul este locul unde mă regăsesc şi mă liniştesc", încearcă Kristóf să-şi descrie pasiunea. Când era copil, mergea des cu părinţii cu autobuzele publice şi, pe nesimţite, a început să îndrăgească acest mijloc de transport. 

Acum, ori de câte ori are ocazia, circulă cu busul, inclusiv spre şcoală, chiar dacă cea mai apropiată staţie este la sute de metri de strada unde locuieşte. Cunoaşte bine toate cele 40 de linii de autobuz deservite de OTL în Oradea şi Zona Metropolitană şi, cu excepţia uneia, linia 612 spre Borş, a călătorit pe toate. De plăcere...

"Cel mai fericit copil" 

În schimb, colegul lui gojdist "gravitează" în jurul tramvaielor. "Bunicul meu a lucrat la CFR şi am crezut că de-acolo mi se trage pasiunea pentru vehiculele pe şine. În timp, mi-am dat seama că nu orice vehicul mă fascinează, ci doar tramvaiele, şi mai ales cele marca Siemens", spune Patrick. Pe când avea doar 8 ani, stătea în staţiile din oraş şi filma tramvaiele cum trec pe lângă el. "Când primeam un claxon de la tramvai, eram cel mai fericit copil", zice adolescentul.

În urmă cu trei ani, şi-a dus pasiunea mai departe: a cerut în scris companiei OTL să i se permită să studieze îndeaproape tramvaiele, în depou. Spre bucuria lui, inedita solicitare a fost acceptată, iar de atunci Patrick a devenit un cunoscut al angajaţilor societăţii de transport local. "Mulţumesc OTL pentru sprijinul pe care mi-l oferă, au fost foarte deschişi faţă de mine", spune Patrick.

Cu gândul la manşă

Bucuria lui a fost imensă şi când a aflat surpriza pregătită de părinţi pentru aniversarea de 16 ani: o petrecere în tramvai! Au închiriat un vehicul Siemens ULF, preferatul lui Patrick, l-au decorat cu baloane şi i-au invitat pe prietenii băiatului, care s-au distrat în mers, prin oraş. "A fost cea mai tare zi din viaţa mea", recunoaşte adolescentul. Majoratul speră să şi-l ţină tot în tramvai, nu în vreo sală de evenimente, cum fac tinerii acum. 

De asemenea, liceanul visează la ziua în care va îndeplini condiţiile pentru a fi la manşa unui tramvai. În România, vârsta minimă pentru vatmani este de 24 de ani, însă în Austria, ţară unde vrea să-şi continue studiile universitare, ar putea conduce tramvaie mai repede, la 21 de ani. Patrick îşi doreşte să devină student al Facultăţii de ingineria traficului şi a vehiculelor din Viena, oraş unde, de altfel, s-a dus în excursie strict ca să vadă tramvaiele Siemens.  

Sfaturi pentru OTL

Cei doi prieteni nu se rezumă să folosească transportul public sau să fotografieze tramvaie şi autobuze - fiecare dintre ei având pagini pe Instagram unde popularizează vehiculele OTL -, ci îndrăznesc să propună şi îmbunătăţiri. 

"Sistemul de transport public a fost creat acum 60 de ani şi a fost eficient atunci, dar acum are nevoie de schimbări", spune Kristóf. Prima măsură pe care el ar lua-o ar fi introducerea biletului de călătorie valabil 60 sau 90 de minute, indiferent de linia pe care circulă mijlocul de transport. "Asta ar elimina necesitatea extinderii traseului unor linii, căci ai putea ajunge mai departe cu acelaşi bilet", explică adolescentul. 

De asemenea, ar acorda mai multă atenţie aglomerării autobuzelor: "Cei de la OTL se iau după numărul de tichete validate într-o anumită cursă de autobuz. Dar poţi să ai, de exemplu, 20 de validări şi în realitate 80 de oameni în vehicul". 

Problemă...

Tinerii nu discută doar între ei despre cum s-ar putea îmbunătăţi transportul local. Recent, la o întâlnire pe care PSD Bihor a organizat-o cu locuitorii din Episcopia, s-a discutat despre lipsa transportului public în zona de sud a cartierului, unde sunt multe familii cu copii. În prezent, fostul sat contopit cu Oradea are o singură linie de autobuz, 11, care rulează doar pe strada Matei Corvin. 

Locuind în Episcopia, Patrick a fost la întâlnire şi confirmă că problema există: "De la mine de-acasă la cea mai apropiată staţie de autobuz fac 20 de minute". Asta îi determină pe mulţi locuitori să ia maşinile, în detrimentul mijloacelor de transport public, cu efect asupra poluării. În schimb, propunerea ridicată de un cetăţean - prelungirea liniei 14 (care merge din Rogerius la Universitate) - nu o consideră fezabilă: "Autobuzele 14 deja traversează tot oraşul, să mai vină într-un cartier n-ar fi eficient".

... şi soluţie

Patrick şi Kristóf (care are caiete întregi cu idei de trasee noi pentru Oradea) au desenat traseul noii linii, care să circule de la Podul CFR din Rogerius prin zona de case de pe străzile Filatov, Crivăţului, Plantelor şi Vămii, iar la întoarcere să vină pe la Piaţa Rogerius, pe bulevardul Dacia şi din nou la Podul CFR. Liceenii au propus inclusiv staţiile autobuzelor şi graficele de funcţionare, calculând că o cursă completă ar dura 32 de minute.

Propunerea lor a primit susţinerea PSD-istului Florian Sîrca, care a cerut OTL să ţină cont de această idee. Patrick şi Kristóf nu au de unde şti câţi călători ar câştiga societatea de transport, dar sunt convinşi că mai multă lume ar profita de noile autobuze: "Ar fi folositoare pentru elevi, pentru cei care vor să meargă la Piaţa Rogerius şi pentru muncitorii din parcurile industriale", spun cei doi. Cu un spirit civic mai pregnant decât îl au mulţi oameni mari...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!