Directorul OTL, Csuzi Istvan, anunţat, joi, de Ziua Transportatorului, că îşi propune să deschidă un muzeu al transportului public orădean care să cuprindă atât imagini cât şi documente şi obiecte folosite de-a lungul timpului în transportul în comun din Oradea.

"Şi Oradea merită un muzeu al transportului public. Avem, de exemplu, CD-uri cu activitatea ultimelor zeci de ani, fotografii realizate cu tramvaiele în 1972, avem multe amintiri fotografice. De asemenea, nu demult am găsit la arhivele naţionale din Budapesta 10 cutii cu arhivele OTL, unde printre altele am găsit statutul Căilor Ferate Oradea Mare din 1923, actul constitutiv cu semnăturile originale", a spus şeful societăţii de transport local.

În acelaşi timp, Csuzi i-a îndemnat pe toţi orădenii care deţin "o poză, o amintire, un bilet vechi" să le ducă spre OTL pentru strângerea cât mai multor exponate relevante din istoria transportului public din Oradea. "Aşteptăm amintiri, obiecte care să aparţină transportului public orădean din ultimii 110-115 ani", a spus acesta. Joi, la Oradea a venit şi responsabilul cu muzeul similar din Debreţin care a adus nişte cadouri pentru colegii săi orădeni, între care şi un validator de mână care se folosea pentru perforarea biletelor.

Deocamdată, nu se ştie unde va fi amenajat muzeul dorit de conducerea OTL, ci doar că va fi în incinta clădirilor societăţii, pe strada Atelierelor. "Trebuie să vedem câte exponate vom avea. Anul viitor va fi din nou Ziua Transportatorului şi cred că ar fi un moment propice pentru inaugurarea muzeului", a mai spus directorul.

Cu ocazia Zilei Transportatorului, Csuzi i-a adunat laolaltă pe câţiva dintre foştii şefi de secţie şi directori ai societăţii de transport în comun, care au depănat amintiri despre evoluţia acestuia în ultimii 50 de ani. La întâlnirea organizată de OTL au participat Sandală Potriviţă, fostă şefă a Secţiei Tramvaie, care a lucrat la regia de transport din 1959 şi până în 1990, Florian Hârca, fost angajat şi director la întreprinderea de transport timp de circa 30 de ani, Vasile Coroiu, fost şef al sectorului de reparaţii timp de 10 ani şi, ulterior, director al regiei între 1991 şi 1992, Vasile Ioan Purge, director economic între 2002 şi 2014, şi Nicolae Popescu, fost director de exploatare (1982-1990) şi apoi director tehnic (1995-2000).

Primul tramvai electric a făcut cursa de probă în Oradea pe 1 martie 1906 pe o linie electrificată între actualele străzi Primăriei şi Independenţei. Vagoanele (două) au fost însoţite de poliţişti călare şi pe jos şi au fost admirate de numeroşi cetăţeni ce se plimbau pe stradă. La doar câteva zile mai târziu, se circula prin zona centrală a oraşului cu tramvaiul.