În Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 526 din 15 iulie 2015 a fost publicată Decizia nr. 9/25.05.2015 prin care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a admis recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului, stabilind că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.
Aşa cum anticipam la data anunţării soluţiei, analizând o jurisprudenţa divergentă la nivel naţional, Instanţa Supremă a stabilit că în România există un vid legislativ – mai precis procedura ridicării autoturismelor nu este prevăzută nici în lege şi nici în regulamentul de aplicare a codului rutier.
În acest sens este motivarea Instanţei Supreme care arată că o procedură unitară de aplicare a măsurii tehnico-administrative în discuţie nu a fost reglementată prin hotărâre emisă de Guvern în aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 nici după modificarea acestui act normativ prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2007. Rezultă din cele expuse că, la nivel de reglementare secundară, dată în competenţa Guvernului prin art. 135 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, există un vid.
În concluzie, Înalta Curte arată că în privinţa acestei chestiuni, competenţa de reglementare a unei proceduri de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a fost concepută ca un atribut de competenţă exclusivă a autorităţii administraţiei centrale, iar autoritatea administraţiei publice locale nu a fost abilitată de legiuitor de a reglementa o procedură efectivă pentru punerea în aplicare a măsurii tehnico-administrative privind ridicarea şi depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă.
Ca atare, Guvernul este obligat să intervină şi să reglementeze acest domeniu prin hotărâre de guvern. Ar fi bine însă ca această reglementare să fie clară şi să înlăture problemele care s-au ivit în practică. Mai precis, noua reglementare trebuie să prevadă că aceasta este o sancţiune care se poate aplica numai prin procesul-verbal prin care se aplică şi amenda pentru parcarea regulamentară. De asemenea trebuie să se precizeze natura juridică a taxei de ridicare şi posibilitatea concretă în care aceasta va putea fi recuperată în măsura în care se constată de către instanţa de judecată că sancţiunea a fost aplicată nelegal.