Comuna bihoreană Ineu atrage piloţii de planoare cu puterea curenţilor de aer. De trei ani, aceştia sunt chemaţi să-şi comande "păsările" fără motor deasupra României pornind de pe aerodromul înfiinţat la country-clubul Kings Land.

Cel mai fidel dintre ei este Patrick Puskeiler, fost campion al Germaniei, care de câteva sezoane se pregăteşte în Ineu, iar săptămâna trecută a doborât recordul naţional la zbor pe distanţă, reuşind să parcurgă prin aer peste 900 kilometri la bordul unui planor.

Pasiuni "aeriene"

Inaugurat în 2010, Kings Land e recunoscut pentru posibilităţile sale de agrement, fiind dotat cu un teren de golf omologat, un centru de echitaţie cu cai frizieni şi un restaurant cochet pe malul lacului. De ceva vreme, însă, a devenit şi un punct de întâlnire pentru pasionaţii de aviaţie. Aerodromul deschis aici poate fi folosit pentru zboruri cu avioane mici, sărituri cu paraşuta, sărituri din avion în tandem, precum şi pentru zboruri cu planorul.

Neiniţiaţii pot şi ei să simtă gustul adrenalinei. Spre exemplu, o săritură cu paraşuta îi costă între 25 şi 30 euro pe persoană, iar pentru o mini-croazieră cu un avion de dimensiuni mici trei persoane plătesc 360 lei.

Mai puţini ştiu însă că la Kings Land funcţionează şi un aeroclub în care sunt înscrişi numeroşi piloţi pasionaţi de planorism. Extrem de popular în ţările vest-europene, acest sport aviatic este practicat la bordul unor planoare, aparate cu configuraţie aerodinamică similară unui avion, dar care se menţin în zbor fără motoare, doar graţie curenţilor ascendenţi.

Campionul

Din 2011, de la înfiinţare, pasionaţii planoarelor îşi mută în fiecare vară cartierul general la Ineu şi încearcă zboruri pe distanţe cât mai mari. Unul dintre ei este neamţul Patrick Puskeiler, de 27 ani, care are în palmares două titluri de campion al Germaniei la planorism. "Am început să învăţ să pilotez planoare la 14 ani. Tata a fost pilot pe avioane, deci crescusem pe pistă", povesteşte Patrick.

În urmă cu doi ani a venit în România pentru a participa la o competiţie de la Braşov. Aşa a aflat şi de aeroclubul de la Kings Land, unde a fost chemat în vizită de administratorul Nagy Molnar David (foto). De atunci, Patrick, care consideră România drept "micul paradis" al Europei pentru planorişti, a părăsit clubul din ţara natală şi a devenit membru al celui de la Ineu, unde îşi petrece mai tot sezonul, din aprilie până în septembrie. "România e unul dintre cele mai bune locuri din Europa pentru sportul meu. E situată destul de central, nu are ocean în apropiere şi, ca atare, vremea este destul de stabilă. Aerul e uscat, iar temperaturile ridicate, lucruri extrem de importante pentru planorism", îşi explică el decizia.

Ţara noastră e o destinaţie potrivită pentru planorişti şi datorită faptului că are spaţiul aerian mai liber. "Şi Alpii din Austria sunt prielnici pentru planorism, însă acolo sunt multe aeroporturi mari, iar planoarele nu pot zbura aproape de acestea", spune Nagy Molnar David, şi el pilot de planoare.

În căutarea curenţilor

La Ineu, planoarele sunt înălţate cu ajutorul unor avioane de dimensiuni mici până la altitudinea de 600-800 metri, iar acolo sunt desprinse şi lăsate să "plutească" în aer. Cum nu au motor, ele planează cu o anumită viteză spre pământ, dar coborârea poate fi întârziată. "Piloţii cu experienţă caută curenţi de aer ascendenţi, care-i ridică la altitudini mai mari. Poate aţi văzut păsări care se înalţă pe cer fără să dea din aripi. E acelaşi lucru şi la planoare", explică David.

În fiecare sezon, la Kings Land vin 20-30 de piloţi de planoare din ţări precum Germania, Austria şi Franţa. În această vară, aeroclubul aşteaptă şi vizita unui japonez care în urmă cu câţiva ani a obţinut locul 6 în lume. Sportivii îşi aduc cu ei propriile planoare, deloc ieftine. "Al lui Patrick este unul de performanţă, care parcurge 50-60 kilometri pe o coborâre de 1.000 de metri. Costă cam 100.000 euro", zice David.

Dacă vremea o permite, de la Ineu se poată zbura în aproape toată ţara, punctul de întoarcere fiind tot aerodromul de la Kings Land. "Ideal este să aterizăm tot aici. Dar dacă intervine ceva, piloţii pot ateriza în siguranţă pe orice câmp. De acolo ne contactează prin staţia radio sau prin telefon şi mergem să-i luăm", explică David.

Record naţional

Săptămâna trecută, Patrick şi-a dovedit calităţile de campion reuşind să stabilească un nou record naţional la zborurile pe distanţe mari. Germanul a reuşit să parcurcă în aer, în peste opt ore, pe traseul Caransebeş - Baia Mare - Haţeg şi înapoi, 909 kilometri. Recordul anterior, pe care Patrick îl atinsese şi el în urmă cu doi ani, era de 745 de kilometri.

"Mulţi piloţi spun că zona noastră este chiar a doua din lume după posibilităţile de zbor", spune Kiss Lajos, proprietarul Kings Land, care şi-a propus să atragă şi mai mulţi amatori din Occident pe aerodromul din Bihor. După cum se vede, decolarea i-a reuşit...