Primarul Oradiei, Ilie Bolojan, şeful Administraţiei Bazinale de Apă Crişuri, Pasztor Sandor, directorul comercial zonal al companiei RCS&RDS, Mircea Mihăilă, şi jurista aceleaşi companii, Lia Mâcâială, au prezentat, marţi, într-o conferinţă de presă, un proiect comun fără precedent. Este vorba de realizarea unei parcări subterane în strada Independenţei, concomitent cu reabilitarea malului stâng al Crişului Repede, pe sectorul cuprins între Podul Intelectualilor şi Podul Ferdinand. În prezenţa jurnaliştilor, reprezentanţii celor trei părţi au semnat protocolul de colaborare.

Crişul, pe primul loc

Primele lucrări care vor începe vor viza consolidarea şi amenajarea malului stâng al Crişului, lucrări pentru care se va face o rampă de acces spre râu din actuala parcare.

"Tronsonul a fost împărţit în trei părţi: primul e în amonte de podul central, are 95 de metri şi lucrările vor fi făcute de ABA Crişuri, a doua parte are 130 de metri şi este în zona actualei parcări, urmând să fie executată de Primărie şi RCS&RDS, iar a treia parte are 204 metri şi va face legătura cu tronsonul de promenadă de la Gojdu", a declarat Pasztor Sandor, şeful ABA Crişuri. Astfel, din totalul de 300 de metri de promenadă, amenajarea a 30 de metri va reveni Primăriei şi companiei de telecomunicaţii.

Potrivit lui Pasztor, lucrările pe acest tronson vor fi dificile, deoarece în zonă se află fundaţiile unor clădiri vechi care trebuie protejate, un sistem de evacuare pluvială care trebuie reabilitat, dar şi un zid de sprijin slăbit, care în final va servi ca perete al parcării subterane. ABA Crişuri va începe lucrările doar după ce va finaliza amenajarea malului drept al Crişului, în amonte de Podul Decebal, adică pe la sfârşitul lunii mai.

400 de locuri de parcare noi

După ce ABA va termina lucrările, Primăria şi RCS&RDS vor începe realizarea efectivă a parcării, care va fi construită sub cea actuală.

Din suprafaţa totală a terenului, aproximativ 3.500 de metri pătraţi aparţin Primăriei, iar alţi 1.500 companiei RCS&RDS, drept urmare şi finanţarea va fi asigurată procentual: 70% de către municipalitate, iar 30% de firma privată. "Valoarea investiţiei este în curs de evaluare, vom şti exact peste o săptămână, la şedinţa de Consiliu Local", a declarat primarul Ilie Bolojan. Tot atunci, proiectanţii vor prezenta detaliat proiectul tehnic al investiţiei.

Parcarea va avea trei nivele şi 400 de locuri de parcare. O treime dintre acestea vor reveni RCS&RDS, care va folosi o parte pentru folosinţa companiei, iar o alta va rămâne la dispoziţia orădenilor. Compania va folosi locurile de parcare pentru angajaţii săi, dat fiind că îşi va muta sediul în Palatul Vulturul Negru, clădire pe care RCS&RDS a şi început să o renoveze. "Ne-am angajat în acest proiect întrucât credem cu tărie că soluţia pentru un oraş modern sunt parcările subterane sau supraterane. Dorim să ne facem prezenţa cât mai simţită în comunitate", a precizat directorul RCS&RDS, Mircea Mihăilă.

Potrivit primarului Ilie Bolojan, parcarea subterană va prelua maşinile parcate pe carosabil în zona strada Independenţei, Biserica cu Lună şi strada Vasile Alecsandri, perimetru care în mare măsură va deveni pietonal. Cel mai probabil, lucrările la parcarea subterană vor începe în august, însă o parte din ea va fi închisă mai repede, din pricina lucrărilor la mal. Atunci, şoferii vor putea folosi parcarea din strada Tudor Vladimirescu, cea din curtea Primăriei, dar şi cea din curtea Companiei de Apă, de pe strada Duiliu Zamfirescu.

Licitaţia pentru lucrări va fi organizată de Primărie, deoarece municipalitatea urmează să se ocupe şi de administrarea parcării. Deasupra parcării subterane, municipalitatea va amenaja un spaţiu verde. Conform estimărilor, parcarea va deveni funcţională în vara sau toamna anului viitor.