O hotărâre din anul 2021 a Tribunalului Bucureşti care a fost "publicitată" doar în urmă cu câteva zile tratează o problemă extrem de interesantă şi importantă cu privire la modul în care pot fi gestionate parcările private, în special parcările centrelor comerciale sau ale supermarketurilor.

În concret, în anul 2020, Poliţia Municipiului Bucureşti, la sesizarea unui cetăţean căruia îi fuseseră blocate roţile autovehiculului de către o firmă privată angajată să facă ordine în parcarea unui supermarket din Bucureşti, a amendat firma respectivă cu suma de 15.000 de lei pentru că a prestat activităţi comerciale ilegale. Mai precis, în viziunea poliţiştilor, o societate nu poate fi "angajată" de un supermarket să facă "ordine" într-o parcare chiar dacă este privată - numai poliţiştii rutieri sunt abilitaţi de lege să dispună sancţiuni la regimul rutier, inclusiv în parcările private.

Societatea respectivă a contestat amenda, arătând că nu a făcut altceva decât să respecte un contract prin care fusese însărcinată să verifice dacă şoferii respectau durata timpului de parcare şi celelalte prevederi din regulamentul de parcare al supermarketului respectiv.

Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti şi mai apoi Tribunalul Bucureşti au respins însă contestaţia, cu motivarea că doar poliţiştii sunt cei care pot aplica sancţiunile complementare ale blocării roţilor sau ridicării autovehiculului.

În motivare se arată că, deoarece în parcarea în cauză se aplică dispoziţiile legislaţiei rutiere care includ regimul sancţionator, prin clauzele contractului încheiat de petenta  supermarket sau ale Regulamentului de funcţionare a parcării, anexă la contract, ambele fiind acte cu caracter privat, emise de agenţi economici, nu se poate deroga de la o normă legală imperativă. 

Practic, în lipsa intervenţiei unui poliţist, supermarketul nu are deschisă decât calea unei înţelegeri amiabile cu persoana care i-a produs presupusul prejudiciu, sau accesul la instanţa de judecată pentru a cere aplicarea forţei coercitive a statului, dar niciodată nu are deschisă posibilitatea angajării, chiar şi contractuale, a unei alte persoane care să îi recupereze presupusul prejudiciu creat de terţi prin plata unui preţ pentru acest serviciu, în urma imobilizării autovehiculului.

Deşi legislaţia s-a mai schimbat, raţionamentul rămâne valabil şi astăzi. Practic, indiferent de regulamentul de parcare al unei entităţi private, sancţiunile pot fi dispuse numai de poliţistul rutier sesizat în concret.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!