Convinşi că elevii de acum nu mai sunt ca pe vremea lor, numeroşi orădeni îşi înscriu copiii în clase unde predarea se face neconvenţional, cu pedagogii alternative, cea mai cunoscută şi răspândită fiind Step by Step, apărută în Oradea în 1998.

Patru din cele 36 de şcoli din oraş au asemenea clase în prezent. Destule sau puţine, e greu de spus, cert este că vestea posibilei desfiinţări a lor la Colegiul Naţional Mihai Eminescu a intrigat zeci de părinţi. Convinşi de experienţa propriilor copii că alternativa Step by Step trebuie încurajată, nu suprimată, aceştia au cerut Inspectoratului Şcolar să nu permită desfiinţarea claselor până când nu-şi vor prezenta şi ei argumentele.

Altfel de şcoală

Şcoala Step by Step este prin definiţie şcoala descoperirilor pas cu pas. În aceste clase, elevilor nu li se predau direct noţiunile, ci sunt îndrumaţi să le descopere prin exerciţii. Băncile clasice sunt înlocuite cu aşa-numite centre de lucru, adică mese cu 5-6 scaune. Zilnic, la fiecare astfel de grup se studiază o materie şcolară şi se lucrează la o listă cu sarcini. Clasele au câte două învăţătoare, care în fiecare dimineaţă le explică elevilor ce vor studia în ziua respectivă, introducând noile noţiuni şi reamintindu-le pe cele învăţate. Apoi, elevii îşi aleg centrul la care vor să lucreze. Într-o zi, fiecare elev trece pe la fiecare centru, învăţând la fiecare materie.

În şcoala Step by Step niciun elev nu primeşte note, pentru că ierarhizările sunt excluse. În schimb, toţi au un caiet de evaluare, completat periodic de învăţătoare, în funcţie de competenţele dobândite. De pildă, pentru limba română, dascălul scrie cât de bine ştie copilul să citească ori dacă înţelege un text lecturat. La fel, copiii nu dau alte teste în afară de cele naţionale.

În fiecare clasă Step by Step, programul începe la 8 şi se încheie la 16, fără însă ca părinţilor să li se pretindă bani, ca în cazul programului After School. O altă deosebire e că elevul de la Step by Step nu-şi duce acasă cărţile şi caietele, pentru că nu primeşte niciodată teme.

Să dezbatem!

În Oradea, au fost înfiinţate clase Step by Step la Liceul Teologic Greco-Catolic Iuliu Maniu, Colegiul Naţional Mihai Eminescu, Şcoala Gimnazială nr. 11 şi Liceul Teologic Ortodox Roman Ciorogariu. Locurile se ocupă rapid, pentru că Step by Step este nu doar cea mai cunoscută alternativă educaţională, ci şi cea mai apreciată, îndeosebi de părinţii convinşi că învăţământul tradiţional e prea rigid pentru copiii de azi.

Totuşi, acest program n-a fost niciodată supus unei dezbateri publice serioase, la care să poată participa dascăli şi părinţi deopotrivă, şi la care să-i poată fi prezentate avantajele şi dezavantajele.

Părinţii unor elevi din clasele Step by Step de la Colegiul Naţional Mihai Eminescu cer acum Inspectoratului Şcolar să medieze o astfel de dezbatere, întrucât, deşi s-au convins personal de avantaje, conducerea şcolii discută transformarea lor în clase tradiţionale. Doleanţa celor peste 40 de părinţi a fost transmisă IŞJ Bihor săptămâna trecută, după ce părinţii au aflat că directoarea Cristina Marian (foto) a adus în atenţia consiliului profesoral oportunitatea renunţării la alternativa Step by Step, iar din toamnă să nu se facă înscrieri decât pentru clase tradiţionale.

Nu se adaptează...

Părinţii susţin programul Step by Step chiar dacă măsura nu i-ar fi afectat pe copiii lor, căci ei ar continua studiile în clasele încă existente. "Dacă noi, cei care vedem ce înseamnă această alternativă şi credem în ea, nu o apărăm, nu-i cine să o facă", explică una din mamele care s-au raliat demersului.

Primul pas pe care l-au făcut părinţii a fost să-i transmită directoarei un e-mail prin care au anunţat-o că sunt mulţumiţi de felul în care sunt educaţi copiii lor la Eminescu şi vor să afle motivele care au determinat-o să propună desfiinţarea claselor Step by Step, pentru ca ei să poată prezenta apoi contra-argumentele.

Directoarea le-a răspuns părinţilor tot prin mail: propunerea sa de înlocuire a acestor clase cu cele tradiţionale s-a bazat pe dificultatea adaptării elevilor la învăţământul clasic atunci când trec în clasa a V-a. Pentru că sistemul Step by Step funcţionează doar în clasele primare, când ajung la gimnaziu copiii au "întârzieri în încadrarea în standardele programelor şcolare de studiu", arăta directoarea, adăugând că elevii pierd chiar şi un semestru până se acomodează.

... sau chiar din contră

Răspunsul i-a intrigat şi mai tare pe părinţi, mai ales că unii dintre ei au şi copii mai mari, care au învăţat în clase Step by Step, iar acum sunt la gimnaziu. "Copilul meu este în clasa a V-a şi are doar note mari, se descurcă perfect. La Evaluarea Naţională din clasa a IV-a a obţinut rezultate bune, la concursuri şi olimpiade la fel, şi n-a fost deloc dezavantajat faţă de copiii din clasele tradiţionale. Aşadar, nu văd unde este întârzierea în adaptare", zice aceeaşi mamă.

În plus, spun părinţii, graţie pedagogiei Step by Step, copiii merg la şcoală cu entuziasm, au curajul să pună întrebări şi să greşească fără groaza că vor fi penalizaţi, învăţând, practic, să nu fie doar nişte oi într-o turmă, ci să aibă iniţiativă şi să conlucreze cu cei din jur.

Convinşi că argumentele sunt de partea lor şi că alternativa Step by Step nu îi încurcă deloc pe copii ci, din contră, îi face mai deschişi, părinţii au scris în memoriul transmis Inspectoratului că îşi doresc ca eventuala decizie privind desfiinţarea acestor clase să nu fie luată înainte de a fi şi ei ascultaţi. În baza acestei adrese, inspectorii Felicia Ianţa şi Nicolae Avram au fost desemnaţi de conducerea IŞJ să analizeze, săptămâna aceasta, aspectele expuse de părinţi.

"Doar o discuţie"

Până când inspectorii vor trage o concluzie, directoarea Cristina Marian consideră că părinţii s-au revoltat degeaba. "A fost doar o discuţie în consiliul profesoral, care nici măcar nu s-a materializat, deoarece decizia finală a fost de păstrare a claselor Step by Step".

Marian afirmă că, inclusiv în situaţia în care consiliul profesoral şi-ar fi însuşit propunerea de desfiinţare a acestor clase, ea trebuia să primească şi acordul Consiliului de Administraţie al şcolii, din care face parte şi un reprezentant al părinţilor, iar în final aprobarea Inspectoratului. Altfel spus, urma cale lungă până ca decizia să fie pusă în aplicare. "Pur şi simplu, am dezbătut problema, nu văd cum am greşit. Avem şi noi dreptul să ne exprimăm opiniile", zice directoarea, deranjată că părinţii au reclamat-o la IŞJ Bihor înainte să-i ceară o întrevedere. Concluzia sa e că "problema nici nu există", iar clasele Step by Step rămân cum sunt. Până când e de văzut...


PEDAGOGIE DE ŞCOALĂ NOUĂ
Freinet, şcoala unde "catedra" şi "banca" sunt egale

Step by Step nu este singura alternativă educaţională care funcţionează în şcolile din Oradea. La Şcoala Gimnazială nr. 11 există de trei ani şi clase Freinet, o pedagogie ce pune accentul pe stimularea elevilor să-şi exprime liber părerile şi să aibă iniţiativa, dar şi pe munca în echipă.

O clasă Freinet are bănci, dar nu are catedră, pentru că învăţătoarea stă printre elevi, insuflându-le ideea că micuţii îi sunt egali. Clasa are un consiliu, în care săptămânal un elev e preşedintele, iar un altul secretarul. Aceştia coordonează cu învăţătoarea întâlnirile de dimineaţă, când se discută ce activităţi vor face în ziua respectivă, şi nimeni nu poate lua cuvântul dacă nu s-a înscris pe lista de discuţii. La fiecare materie, elevii rezolvă cerinţele specifice expuse în fişe de lucru şi sunt notaţi ca în clasele tradiţionale.