După ce în urmă cu un an a dat chix în stil mare cu realizarea mozaicului în pasajul Vulturul Negru, firma Marconst a mai făcut o încercare. În locul penalităţilor uriaşe pe care Primăria ar fi trebuit să i le aplice după ce a decis să nu recepţioneze lucrarea, firma a acceptat să refacă lucrarea pe cheltuială proprie.

Proiect pe calapodul muncitorilor

Cu această ocazie, Primăria a şi modificat proiectul, renunţând la "artificiile" care s-au dovedit provocări eşuate pentru muncitori. Practic, a simplificat proiectul, pentru ca meseriaşii să fie capabili să-l facă, iar firma Marconst a făcut o probă de mozaic conform noului proiect, pe 16 metri pătraţi de pe trosonul de lângă cafeneaua Columbus, porţiune ce fusese omisă în proiectul iniţial.

"Din păcate, nu mai avem meseriaşii de acum o sută de ani. Trebuie să ţinem cont de nişte realităţi: în Bihor nu există expertiză în pavarea mozaicului, nici în proiectare, nici în execuţie, iar STAS-urile româneşti sunt depăşite. Atunci, poţi să te uiţi la el, că nu vine nimeni să ţi-l execute, sau să te adaptezi. Cred că trebuie apreciat că firma şi-a asumat să refacă pe banii ei", a spus viceprimarul Mircea Mălan, joi, când a ieşit în pasaj ca să verifice lucrările, în prezenţa jurnaliştilor orădeni.

O modificare a proiectului este renunţarea la canalul tehnic demontabil de pe marginea pasajului, ale cărui plăci sunt crăpate şi se clatină. "A fost acoperit şi transformat într-un canal tehnic rigid", a precizat Mircea Mălan.

De asemenea, modelul mozaicului a fost rotunjit. "Nu mai apar acele vârfuri, din care porneau toate fisurile", a spus viceprimarul. Fără colţuri, mozaicul nu mai are motive să crape, mai cu seamă că, potrivit lui Mălan, expertiza tehnică făcută de Primărie a demonstrat că nu materialele au fost de vină nici în prima variantă de proiect, când mozaicul s-a umplut de fisuri. "Primăria a făcut şi un studiu de vibraţii, care a arătat că nici vibraţiile tramvaielor nu a afectat mozaicul", a spus Mălan. Întrebat de jurnalişti care a fost atunci vina eşecului Marconst de anul trecut, viceprimarul a indicat amestecurile nepotrivite de materiale şi lipsa de expertiză a firmei.

Mozaic "întunecat"

Noua variantă de proiect "pictează" pasajul în culori noi, mult mai întunecoase. În locul bejului deschis, mozaicul va fi în tonuri închise, alese la solicitarea Primăriei de arhitectul Ernest Pafka. "L-am rugat pe domnul Pafka să găsească o soluţie optimă care să răspundă la minim două cerinţe. Pe de-o parte, să corespundă cu ceea ce va fi în viitor Pasajul Vulturul Negru după ce reabilităm faţadele interioare, iar pe de altă parte să găsească o combinaţie optimă astfel încât să se vadă mizeria cât mai puţin", a explicat Mircea Mălan.

Astfel, pe marginile pasajului, mozaicul are o nuanţă de gri închis, iar în interior, într-un chenar mărginit de o bordură roşie, o nuanţă ceva mai deschisă. Modelul are însă un aspect banal şi învechit.

Noua variantă de proiect aduce modificări substanţiale şi la modelul din centrul pasajului, până acum reprezentat prin nişte flori acoperite cu plăci de sticlă roşie şi galbenă şi iluminate. Sticla şi luminile dispar, iar odată cu ele şi elementul spectaculos al lucrării, astfel că modelul va fi din mozaic turnat, ca întreg pasajul. Varianta nouă de proiect este pe placul viceprimarului. "N-am auzit pe nimeni căruia să-i placă modelul actual din centrul pasajului", a spus Mălan.

Însă execuţia Marconst în cea de-a doua tentativă lasă în continuare de dorit. Partea roşie a mozaicului este denivelată, iar întreaga suprafaţă este zgronţuroasă. Reprezentantul Marconst prezent în pasaj a precizat că deficienţele sunt cauzate de căldură. Mai precis, muncitorii au turnat sâmbătă mozaicul, ca marţi să constate că acesta s-a ars, din pricina temperaturilor înalte. Drept urmare, l-au turnat din nou, pe fugă, apoi l-au şi lăcuit, deşi trebuiau să-l usuce înainte. "Nu trebuie să fii specialist, cu ochiul liber se vede că are "buburuze". Aşa cum arată, pe mine nu mă mulţumeşte", a spus viceprimarul Mălan.

Decizia mai aşteaptă

Ce se va întâmpla mai departe, e greu de spus. Dacă refuză să lucreze cu Marconst, Primăria riscă să piardă finanţarea europeană pentru lucrări, dar dacă lucrează cu aceeaşi firmă, riscă să aibă o lucrare de mâna a doua.

În acelaşi timp, Primăria ar putea să-i ceară firmei să schimbe muncitorii maghiari, cu care lucrează acum, cu alţii din Italia, ţară din care achiziţionează şi materialele necesare mozaicării.

"În primul rând, trebuie să decidem dacă mergem cu ei (n.r. Marconst) sau nu. Apoi, să vedem dacă ei pot turna mozaicul la aceste temperaturi", a încheiat Mircea Mălan, fără să prezinte un orizont de timp în care Primăria va lua o decizie.