PDL-istul Cristian Puşcaş a criticat, joi, într-o conferinţă de presă proiectul de reabilitare a Pieţei Unirii modificat din temelii de arhitectul clujean Horia Gavriş, după ce reprezentanţii municipalităţii au considerat că primul proiect, realizat de Emodi Tamas pe bani europeni, nu este destul de bun.

Arhitect de profesie, Puşcaş a susţinut că proiectul este "un amalgam de alipiri, de borduri şi de culori". "Să proiectezi în 2013 o soluţie tipică anului 1900 şi să o lipeşti de un proiect din 1926, cel al lui Duiliu Marcu, este o struţo-cămilă. Mai mult, apare o compoziţie oarecum modernistă în mijlocul căreia tronează un obelisc baroc. Şi toată această poveste este înconjurată de ginko biloba şi cireşi japonezi. Mai lipsesc piticii de grădină...", a spus Cristian Puşcaş.

Politicianul crede că proiectul este unul învechit şi că vremea lui "a trecut cu fix 113 ani". "Oradea şi-a câştigat valoarea arhitecturală deoarece clădiri ca cea a Primăriei, Palatul Vulturul Negru, Palatul Moskovits 2 erau la momentul edificării lor de avangardă, vizionare. De aceea, a propune în 2013 un proiect cu evidente caracteristici de 1900 este nociv pentru un oraş ca Oradea", a declarat arhitectul, care a caracterizat proiectul drept "un kitsch".

Puşcaş a afirmat că, după ce a citit în presă declaraţiile lui Horia Gavriş şi a tras concluzia că acesta nu s-a documentat înainte să proiecteze Piaţa Unirii. PDL-istul a citat dintr-o declaraţie a arhitectului, care ar fi spus: "Am încercat să unific stilurile multiple din acest perimetru, am trecut de la barocul clădirii Primăriei, la seccesionul lui Duiliu Marcu, la Art Nouveau-ul Palatului Vulturul Negru. Proiectul este o replică orizontală a decoraţiunilor de pe Palatul Vulturul Negru. O ofer ca o fructieră în orizontal".

"Nu-l cunosc pe acest arhitect şi nu ştiu cum a ajuns să fie partenerul de proiectare al municipalităţii, dar am impresia că este nu o fructieră, ci o varză a la Cluj. Primăria nu este ridicată în stilul baroc, proiectul lui Duiliu Marcu nu aparţine seccesionului, ci stilului neoromânesc, unul tradiţional al şcolii de arhitectură din Regat. Apoi, Palatul Vulturul Negru nu are absolut nimic cu stilul Art Nouveau, ci aparţine curentului Lehnerian, specific şcolii tradiţionale de arhitectură maghiare", a comentat Cristian Puşcaş, adăugând că, oricum, pieţele publice nu trebuie să fie replici ale clădirilor care le înconjoară.

În conferinţa de presă, PDL-istul a dezaprobat şi amenajarea unui obelisc în Piaţa Unirii, care să funcţioneze şi ca un ceas solar, spunând că acesta aparţine "eminamente stilului baroc". "În general, obeliscul este capăt de perspectivă, un reper urban care defineşte un loc. În cazul nostru, obeliscul propus nu face altceva decât să preia din anvergura statuii lui Mihai Viteazul, respectiv a clădirilor din jur şi să creeze o şi mai mare varză a la Cluj", a spus arhitectul.

Cristian Puşcaş a acuzat şi faptul că refacerea proiectului Pieţei Unirii s-a atribuit direct, fără vreun concurs public. "Mă întreb ce-l recomandă pe colegul arhitect din Cluj să preia o asemenea lucrare", a spus politicianul. De asemenea, Puşcaş s-a întrebat de ce acest proiect, care practic l-a înlocuit pe primul, a costat 15.000 de euro, în timp ce primul 70.000 de euro. "Acea diferenţă de 55.000 de euro pe ce s-a cheltuit? Sigur, s-ar putea invoca anumite studii topografice, dar totuşi este vorba de o sumă mare, care ar trebui justificată", a mai precizat PDL-istul.

În numele PDL Bihor, arhitectul a cerut organizarea unui concurs transparent, la nivel naţional, cu condiţii de participare în concordanţă cu gradul de dificultate al temei. Puşcaş spune că şi-ar fi dorit transparenţă în privinţa deciziilor legate de Piaţa Unirii mai ales având în vedere importanţa investiţiei.

Citeşte cum ar putea arăta Piaţa Unirii dacă toţi arhitecţii orădeni ar contribui la proiect, pe www.bihorel.ro!