Preşedintele Serviciului Judeţean Salvamont Salvaspeo Bihor, Pinter Istvan, împreună cu vicepreşedintele Adrian Marin, au declarat, într-o conferinţă de presă susţinută miercuri cu prilejul prezentării unui scurt bilanţ pe anul trecut, că, pentru eficientizarea activităţii în zonă, vor propune Primăriei Nucet amenajarea de locuri de parcare în zona complexului de schi nou amenajat Piatra Grăitoare de la Băiţa - Vârtop. Aşa se vor evita ambuteiajele.

Mai multă disciplină

"Una dintre recomandările pentru Primăria Nucet este amenajarea parcărilor. În această zonă, DN 75 a fost blocat sâmbătă şi duminică pe 8 sau 10 kilometri. Au fost situaţii în care ambulanţa nu putea să ajungă la noi, din cauză că de-o parte şi de alta a drumului erau parcate maşini şi traficul s-a blocat. Noi duminică am transportat victime suspecte de traumatism de coloană printre maşini. Am coborât aproape un kilometru până să ajungem la echipaj, iar problema a fost că, fizic, ambulanţa nu avea cum să iasă din ambuteiaj", a spus Pinter.

Reprezentanţii Salvamont au spus că primăria ar trebui să-i pună la plată pe cei care-şi lasă maşinile parcate pe marginea drumului şi încurcă traficul, iar astfel situaţii precum cea din weekendul trecut nu s-ar mai repeta.

Accidente multe

Pe de altă parte, salvatorii atrag atenţia că turiştii sunt primii care trebuie să aibă grijă de ei, în special românii, care au tendinţa să ignore orice regulă. Anul trecut, de pildă, Salvamont a intervenit în cazul a 163 de persoane, între care 75 au fost accidentate în sezonul rece.

"Am avut şi un pic de noroc, că nu a prea fost zăpadă, deci sezonul de schi a fost redus. Pe sezonul de iarnă am avut în total 75 de intervenţii, în vreme ce anul acesta, în doar trei săptămâni, de la Crăciun încoace, am avut 60 de cazuri", a spus Pinter. "Dacă turiştii ar fi fost mai atenţi, o treime din accidentele petrecute în ultima perioadă nu s-ar fi întâmplat", a mai punctat el.

Vor tehnologizare

De altfel, tocmai pentru a preveni accidentele, în colaborare cu SMURD, salvamontiştii au iniţiat un program pilot privind includerea în echipa de permanenţă de la Vârtop a unui medic sau asistent medical specializat în medicina de urgenţă. Astfel calitatea asistenţei medicale de prim ajutor acordată accidentatului până la momentul preluării de către ambulanţă se va îmbunătăţi. Pentru că în 2011 s-a dovedit un succes, în 2012 formula va acţiona mai ales la sfârşit de săptămână, când afluenţa de turişti este maximă.

"Activitatea noastră pe anul trecut a fost o reuşită, atât din punct de vedere financiar, deoarece Consiliul Judeţean a reuşit să finanţeze corespunzător, cât şi din punctul de vedere al misiunilor, din moment ce nu am ratat nici un caz", a sintetizat Pinter.

"Pe partea de dotare mai trebuie lucrat, dar asta nu depinde de noi. De 15 ani există echipamente pe care trebuie să le înlocuim, ar trebui înlocuită şi maşina de serviciu", l-a completat Marin, punctând că, pentru a putea face faţă solicitărilor, mai e nevoie de cel puţin două snow-mobile.