Sistemul de management integrat al deşeurilor (SMID) este cel mai mare proiect pe care Consiliul Judeţean Bihor îl deruleză în această perioadă, valoarea contractului de finanţare fiind de 199.895.470 lei, iar sursa de finanţare Programul Operaţional Sectorial MEDIU 2007-2013.

De ce sistem de management integrat al deşeurilor? Necesitatea proiectului a fost dată de negocierile pentru aderarea la UE, prin care România s-a obligat să implementeze legislaţia comunitară. Rezultă astfel că obligaţiile ţării noastre implică asumarea unor indicatori în domeniul mediului atât în privinţa depozitării deşeurilor, cât şi a modalităţii în care acestea sunt colectate.

Funcţionarea sistemului integrat implică împărţirea judeţului în 6 zone de colectare: 1 - Oradea, 2 - Aleşd, 3 - Salonta, 4 - Beiuş, 5 - Marghita, 6 - Săcuieni. Fiecare zonă va avea staţii de sortare şi transfer astfel: Zona 4 Beiuş, Zona 5 Marghita şi Zona 3 Salonta, construite în baza proiectului, Zona 6 Săcuieni şi Zona 2 Aleşd fiind deja beneficiarele unor investiţii anterioare de construire a unor staţii de sortare, Valea lui Mihai prin programul PHARE - CES 2005 şi Aleşd prin Fondul Naţional de Mediu.

Zona 1 Oradea are, după cum se ştie, în prezent o staţie de sortare şi va beneficia prin proiect şi de construirea unei staţii de tratare mecano-biologice care va deservi întregul judeţ. În total, la nivelul judeţului vor acţiona în cadrul sistemului un număr de 8 operatori pentru colectarea deşeurilor.

Odată cu implementarea proiectului SMID se creează premisele unui mediu mai curat în Bihor şi se asigură o acoperire totală la nivel de judeţ, astfel încât depozitarea deşeurilor şi colectarea lor să nu mai fie o problemă nici pentru operatori, şi nici pentru cetăţeni.

Dar pentru ca sistemul să fie eficient, haideţi să colectăm selectiv deşeurile pe cât posibil şi să le depozităm doar în locurile amenajate. #PentruunBihorCurat!

Horia Carţiş
Director de cabinet
Consiliul Judeţean Bihor