Traficul feroviar pe ruta Oradea - Cluj Napoca este afectat de lucrări executate la tunelul din Şuncuiuş, care trebuiau să dureze două zile, dar care s-au prelungit şi au generat complicaţii mari. Călătorii care urmau, duminică, să fie transbordaţi cu un autocar până la o altă gară au rămas fără autocare şi trenuri care trebuiau să îi preia. Peste 100 de oameni au rămas blocaţi în gara Şuncuiuş.

Abandonaţi în staţie

"Aşteptăm de la ora 17. Suntem călătorii de la două garnituri de tren, cam 150 de oameni. Din câte am înţeles, o firmă privată lucrează încă la tunelul care trebuia să fie gata de ieri şi nu poate să treacă niciun tren mai încolo. Problema este că această firmă trebuia să ne asigure transport până la Poeni (judeţul Cluj - nr), unde exista tren, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. Am primit un număr de telefon de la firma aceasta, dar nu răspunde nimeni. A venit doar un autocar, care nici măcar nu ştim de unde e, pentru că şoferul susţine că nu este de la firma care trebuia să ne asigure transportul, şi a preluat cam 30-40 de oameni. Au mai rămas acolo în jur de 100 de oameni şi problema este că acest şofer nu este de acord să mai vină să-i transporte pe ceilalţi", a declarat duminică seară pentru BIHOREANUL Oana Mîndruţ, una dintre persoanele care s-a aflat în trenul accelerat Oradea-Cluj Napoca.

Aceasta a plecat cu trenul din Oradea la ora 15.25. "Când ne-am cumpărat biletele, cei din Gara Oradea ne-au spus că vom coborî la Şuncuiuş şi va veni după noi un autobuz care ne va duce mai departe. Este inadmisibil aşa ceva, sunt oameni care au legături de tren din Cluj-Napoca, pe care le-au pierdut", a mai spus aceasta.

Până la urmă, călătorii preluaţi de autocar au ajuns în gara Bucea, din Negreni. Acolo, însă, au dat de o altă problemă. "Cei de la staţia Şuncuiuş ne-au promis că ne va aştepta un tren, dar când am ajuns, surpriză, nu ne aştepta nimic, iar următorul tren este abia la ora 4 dimineaţa! Eu am avut noroc, că a venit cineva şi m-a luat cu maşina. Dar cu restul oamenilor nu ştiu ce se va întâmpla", a mai spus Oana Mîndruţ. 

Mai mult, se pare că alţi 150 de pasageri ar aştepta în gara din Poeni, pentru că nu au fost preluaţi de asemenea de autobuze. 

CFR, contratimp

Contactat de BIHOREANUL, inginerul Mihai Nicola, managerul de proiect din partea firmei SC Implenia SA Bucureşti, care execută lucrările la tunel, spune că vina pentru situaţia creată nu aparţine firmei, ci se datorează proastei comunicări a CFR, care nu a anunţat din timp graficul de circulaţie, respectiv numărul de pasageri, ca să se poată angaja mijloacele de transport necesare transbordării pasagerilor. 

Compania Implenia avea termen 48 de ore pentru lucrări la linia ferată, deci până sâmbătă seară, dar, văzând că acestea se prelungesc, a notificat CFR, care, însă i-a transmis mult prea târziu că este nevoie de autocare. Concret, după ce în ultimele luni au pregătit lucrările, muncitorii trebuiau să facă săpături şi să înlocuiască materialele pentru a coborî linia de tren, însă situaţia s-a complicat când, la escavaţie, au dat de stânci şi au fost nevoiţi să spargă roca.

"Eu am făcut cererea de prelungire azi la ora 10 dimineaţa, când mi-am dat seama că sunt lucrări adiţionale, după care, până la ora 16, nu am primit niciun grafic! Am avut toată bunăvoinţa să plătesc şi transbordarea călătorilor. Avem contract cu o firmă din Oradea, mi-au spus să îi anunţ din timp când este nevoie, pentru că au şi alte angajamente, deci cu 2-3 ore înainte nu se poate. Am încercat să mai sun şi la alte firme, la cel puţin 6, şi tot degeaba. Mie îmi pare foarte rău de oamenii ăia, dar nu trebuie să dai vina pe antreprenori care vor să vină şi să îşi facă treaba corect, la o calitate superioară. Adică de două nopţi am asigurat tranzbordarea fără probleme, între Bratca şi Şuncuiuş şi invers, conform cerinţelor beneficiarilor. Ei, acum CFR nici măcar nu a mai asigurat trenuri în ambele sensuri!", a precizat inginerul. 

Se rezolvă

BIHOREANUL a încercat să afle şi punctul de vedere al CFR pe acest subiect. În vreme ce, local, reprezentanţii CFR nu comunică cu presa, purtătorul de cuvânt desemnat de la Bucureşti, Oana Brânzan, nu a răspuns duminică seară apelurilor şi SMS-urilor reporterului.

În schimb, directorul CFR Infrastructură Cluj, Dumitru Mateaş, a declarat pentru agenţia de ştiri Mediafax că transbordarea călătorilor va fi asigurată duminică seară, în urma intervenţiei Companiei CFR Călători. "Problema e rezolvată. Se vor trimite mai multe autobuze pentru preluarea călătorilor din Şuncuiuş", a susţinut Mateaş.

Potrivit datelor primite neoficial de la Oradea, mai mulţi pasageri care îşi cumpăraseră bilete să plece duminică seară cu trenul la Cluj urmau să fie transportaţi direct cu autocare.

Unii călători din trenul Oradea - Cluj-Napoca vor să sesizeze, luni, Protecţia Consumatorilor Cluj şi Ministerul Transporturilor şi să ceară despăgubiri fie Companiei CFR Infrastructură, fie firmei de transport care nu le-a asigurat transbordarea de la Şuncuiuş, mai scrie Mediafax.