După ce la începutul acestei săptămâni au depus oficial o iniţiativă legislativă conform căreia ar urma să se desfiinţeze orice taxă de primă înmatriculare ori timbru de mediu prin includerea unei taxe de poluare de un ban pe litrul de combustibil, cei doi senatori PNL Bihor Valeriu Boeriu şi Cristian Bodea au pledat vineri, într-o conferinţă de presă, în favoarea propunerii lor, explicând că aceasta este cea mai echitabilă şi corectă din toate punctele de vedere - logic, juridic, ecologic şi social.

Poluezi cât circuli, plăteşti cât poluezi

"La fel ca taxa de primă înmatriculare ori taxa auto, timbrul de mediu discriminează posesorii de autovehicule", a spus Valeriu Boeriu. "Eu, de exemplu, am maşină şi nu plătesc niciun fel de taxă, deşi circul cu ea, doar pentru că o am înaintea altora, care sunt puşi la plată. Nu e echitabil", a arătat senatorul.

De asemenea, el a spus că asemenea taxe, indiferent de denumirea lor, se plătesc în avans, ceea ce iarăşi nu este normal. "Îmi iau maşină, plătesc timbrul de mediu, iar mâine mi se defectează şi nu circul cu ea, deci nu poluez, deşi plătesc", a exemplificat Boeriu.

Totodată, acesta a mai dat un exemplu: un posesor de maşină cu motor Euro V poate polua teoretic mai puţin decât unul care are Euro II, dar dacă în realitate circulă mai mult decât acesta, 40.000 de kilometri pe an faţă de 2.000 de kilometri pe an, în fapt poluează mai mult.

Concluzia? Posesorii de autovehicule trebuie să plătească doar pentru cât poluează, adică după cât circulă, la fel ca în Germania, unde nu există nici taxă de primă înmatriculare, nici timbru de mediu, ci taxa de poluare e inclusă în preţul caqrburanţilor.

Timbrul de mediu actual, o tâmpenie

Co-semnatar al iniţiativei legislative, senatorul Cristian Bodea a afirmat că, la fel ca şi celelalte taxe precedente, indiferent de denumirea lor, actualul timbru de mediu este "o tâmpenie", iar pe de altă parte banii astfel strânşi iau destinaţii care mai de care străine de scopul diminuării poluării.

"Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a arătat că din timbrul de mediu se vor strânge în acest an circa 700 milioane lei, din care 400 milioane vor merge pentru despăgubirea celor care au câştigat procese împotriva taxei de primă înmatriculare, iar restul de 300 de milioane pentru infrastructura de apă-canal, decontaminări de iazuri, îndiguiri, programul Prima Casă şi programul Rabla", a spus Bodea, arătând că în schimb iniţiativa sa şi a lui Boeriu prevede că toţi banii strânşi din taxa de poluare inclusă în preţul carburanţilor ar putea fi cheltuiţi strict pentru împăduriri, adică tocmai pentru diminuarea efectelor emisiilor de noxe auto.

Puteţi semna pe internet

Bodea şi Boeriu au spus că iniţiativa lor are deja susţinerea tuturor colegilor din PNL cu care au discutat, dar şi o adeziune neaşteptat de rapidă a cetăţenilor care au aflat despre ea. "Am deschis o petiţie online pentru sprijinirea propunerii noastre pe Facebook şi pe blogul meu, iar cineva care a deschis o petiţie pe Yousingn.org a strâns de aseară şi până acum (ora 10, vineri dimineaţă) 853 de semnături. Sperăm că vom avea aceeaşi susţinere şi în Parlament, pentru adoptarea ei ca lege", a spus Bodea, în timp ce Boeriu a precizat că beneficiază deja şi de susţinerea Asociaţiei benzinarilor independenţi.

Iniţiativa ar elimina, totodată, şi birocraţia, deoarece niciun posesor de vehicule nu ar mai fi nevoit să se deplaseze pe la tot felul de instituţii ale statului, ci pur şi simplu ar achita combustibilii, iar din preţul acestora comercianţii de carburanţi ar vira câte un ban pentru fiecare litru către stat.