În curând, orădenii îşi vor lua înapoi centrul oraşului. Ce nu ştiu încă este cum vor putea circula, pe viitor, prin el.

Culmea este că nici edilii nu au luat o hotărâre definitivă. Principala necunoscută este dacă prin Piaţa Unirii, în care s-au investit milioane de euro pentru a fi transformată în zonă pietonală, se va circula cu autoturismul sau accesul va fi permis doar transportului în comun. Chiar dacă nu vor să încurajeze aglomerarea centrului, edilii susţin prima variantă, pentru că altfel i-ar obliga pe şoferi la un ocol prea mare...

O piaţă aerisită

Centrul Oradiei se va redeschide undeva în primăvară, după ce toate lucrările la Piaţa Unirii, strada Independenţei şi Podul Ladislau vor fi finalizate. Nerăbdători, orădenii se întreabă tot mai des cum vor circula prin el.

Vinerea trecută, OTL a propus Comisiei de Circulaţie a oraşului - formată din reprezentanţi ai Primăriei (direcţiile Tehnică şi Urbanism), Poliţiei Rutiere, OTL şi taximetriştilor - o soluţie privind posibilele rute din această zonă, dar pretenţiile societăţii de transport local nu sunt văzute cu ochi buni de şoferi, căci presupun interzicerea autoturismelor în Piaţa Unirii, în favoarea autobuzelor şi taxiurilor.

Proiectul de reabilitare a pieţei centrale cuprinde şi o bretea carosabilă, cu sens unic şi două benzi, care porneşte de lângă Banca Transilvania şi trece prin faţa Episcopiei Greco-Catolice spre strada Avram Iancu, dar întrebarea e cine o va putea folosi. "Fiecare oraş european are un perimetru central, un aşa-zis downtown, unde nu se ajunge cu maşina, ci doar cu transportul în comun. Am decongestiona zona", argumentează Csuzi Istvan, directorul OTL.

Rute ocolitoare

OTL a propus şi rutele ocolitoare pe care le-ar folosi şoferii. "Dinspre est, maşinile ar merge pe Independenţei, de unde ar intra pe strada Primăriei. Dacă vor să o ia spre Universitate pot să o facă de pe Primăriei, pe I.L. Caragiale şi înapoi pe Iuliu Maniu, apoi la dreapta pe Avram Iancu". Aceeaşi soluţie e propusă şi pentru şoferii care vin dinspre Podul Sfântul Ladislau.

Dinspre Universitate, şoferii maşinilor mici ar urma să o ia la dreapta pe str. Traian Moşoiu, neavând acces în Piaţa Unirii. "Dacă dăm drumul maşinilor în Piaţă, şoferii vor opri pe acea bretea, chiar şi în staţiile de transport în comun. S-ar crea şi aglomeraţie, şi disconfort într-o piaţă pietonală", susţine Csuzi. Cât despre transportul în comun, OTL a propus 12-13 curse pe oră (autobuzele liniilor 10, 12 şi 14).

Să intre maşinile!

Ideea societăţii nu pare a fi agreată, însă, de edili. "Iniţial s-a vorbit despre închiderea Pieţei, dar apoi am stabilit în principiu că traficul uşor, cel al autobuzelor şi cel al taxiurilor va fi permis. Este o distanţă prea mare între Podul Ladislau şi Podul Dacia pentru a opri trecerea autoturismelor pe acolo. Am rupe legătura directă de pe o parte pe alta a Crişului", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Aşa consideră şi primarul Ilie Bolojan, care pe de altă parte anunţă că municipalitatea are în plan şi crearea unei noi punţi de trecere peste Criş, prin consolidarea şi lărgirea podului de la Informatica. "Acest pod ar reconfigura circulaţia în zona centrală. Intenţionăm ca, sâmbăta şi duminica, Podul Sf. Ladislau să fie închis traficului rutier, astfel încât în Piaţa Unirii să putem organiza fără probleme concerte şi alte evenimente", spune Bolojan, precizând că un proiect tehnic va fi întocmit până în primăvară.

În concluzie, sunt şanse mari ca Piaţa Unirii să devină un hibrid, făcându-ne remarcaţi printr-o nouă "găselniţă" urbanistică: pietonala cu maşini...


TRASEE NOI
Problema "Făt-Frumos"

În cadrul Comisiei de Circulaţie, OTL a propus şi modificări la traseele liniilor 13, 15 şi 16, care vin dinspre Gheorghe Doja, Podgoria şi Velenţa, astfel încât acestea să nu mai ocolească Parcul 1 Decembrie, ci să oprească în staţii pe platoul dintre Catedrală şi Casa de Cultură a Sindicatelor, iar apoi să-şi continue traseele pe lângă Oradea Plaza, pe străzile Kogălniceanu şi Mihai Viteazul. Tot în încercarea de a decongestiona traficul în Piaţa 1 Decembrie, OTL propune ca autoturismele care vin dinspre turbogiraţie spre centru să nu mai poată vira la stânga, spre Mihai Viteazul. "Intersecţia de la fostul magazin Făt-Frumos este extrem de congestionată şi cu risc de accidente. Ar trebui reconfigurată", zice directorul Csuzi.