Comuna bihoreană Dobreşti a rămas izolată de lumea exterioară, de la jumătatea lunii februarie, după ce operatorul de transport care efectua cursele regulate, Bucu Prodcom SRL, a renunţat la acestea fiindcă piraţii îi făceau concurenţă neloială.
De atunci, Autoritatea Judeţeană de Transport Public de Persoane, din subordinea Consiliului Judeţean Bihor, a scos traseul de două ori la licitaţie, însă fără succes.
"Blocaţi" în Dobreşti
În zonă sunt mai mulţi "piraţi" care, în orele de vârf, fac curse ilegale pe ruta Dobreşti - Oradea şi retur, iar astfel fură clienţii şi veniturile transportatorilor cu acte în regulă.
"Este singura comună în această situaţie în acest moment. Este şi o zonă izolată pe unde nu trec alte curse", a declarat, miercuri, pentru BIHOREANUL Vlad Gaje (foto), şeful Autorităţii Judeţene de Transport Public de Persoane. Potrivit acestuia, din zona respectivă sunt afectate zilnic 200-250 de persoane, de toate vârstele, care fac naveta la Oradea şi care acum se bazează doar pe "piraţi".
Problema transportatorilor ilegali afectează serios firmele din Bihor, numărul călătorilor de pe cursele regulate scăzând în ultimii cinci ani cu circa 20%, potrivit lui Vlad Gaje. Pe alte trasee, Autoritatea Judeţeană de Transport Public a găsit soluţii pentru a evita izolarea unor comune. "Am scos la licitaţie pachete de câte două trasee, unul bun, cu mulţi călători, şi altul mai slab, astfel încât firmele să se poată autosusţine", a explicat funcţionarul.
Apel de urgenţă!
Pirateria este o problemă gravă în transportul judeţean, însă cei care o practică nu ajung sancţionaţi cu adevărat. Chiar dacă Poliţia Rutieră îi amendează pe piraţi, se întâmplă ca sancţiunile să fie desfiinţate de instanţe. "Legea sancţionează transporturile neautorizate repetate, însă sunt instanţe din ţară care consideră că de 2 sau 3 ori nu este repetat", zice şeful Autorităţii Judeţene de Transport.
Pe de altă parte, Gaje aşteaptă şi reacţia Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), care ar putea chiar să dispună confiscarea maşinilor utilizate de piraţi. "Am făcut o adresă către ANAF şi le-am explicat că avem 200 - 300 de maşini care practică piraterie în mod constat în judeţul Bihor. Pe perioada unui program de transport, adică în circa 6 ani, s-au înregistrat daune de circa 4 milioane de euro, bani care trebuiau să intre în bugetul operatorilor de transport şi care ar fi fost reinvestiţi", a afirmat directorul Autorităţii de Transport.
Deocamdată, pentru a nu-i lăsa pe locuitorii din Dobreşti fără transport, directorul Autorităţii Judeţene de Transport spune că va încerca să găsească o altă soluţie, şi anume să prelungească un alt traseu până în respectiva comună.
În schimb, Vlad Gaje subliniază că şi călătorii au o parte din vină pentru aceste situaţii. "Apelând la piraţi, călătorii se sabotează singuri şi, vedeţi, ajung în astfel de situaţii", a încheiat şeful Autorităţii Judeţene de Transport.