Şapte ani de lucrări, şase localităţi, 46 de kilometri şi 6,2 milioane euro. Aşa se descrie în cifre pista transfrontalieră pentru biciclişti dintre Oradea şi Berettyóújfalu, inaugurată săptămâna trecută.

Binevenită şi mult-dorită, pista are pe tronsonul românesc destule hibe, care îi nemulţumesc pe biciclişti şi pe pietoni deopotrivă. Pe mai multe străzi, pista a ocupat întreg trotuarul, astfel că nici unii, nici alţii nu mai ştiu acum cine are prioritate.

Pistă cu prelungiri

Proiectul transfrontalier a început în 2007, când primarii din Oradea şi Berettyóújfalu hotărau să unească cele două oraşe printr-o pistă lungă de 46,7 kilometri. "Nimeni n-ar fi crezut atunci că lucrările vor fi mai lungi decât serialul Dallas", a făcut haz de necaz primarul orăşelului maghiar, Murakozi Istvan, la inaugurarea oficială a pistei. "Dar cred că oamenii sunt foarte mulţumiţi de ceea ce am realizat", s-a autoconsolat tot el.

În Oradea lucrările au început abia în 2013 şi iniţial vizau doar traseul Calea Borşului - Bulevardul Dacia - malul Crişului Repede până la podul Ferdinand. Pentru că licitaţiile au determinat scăderea preţurilor şi au produs economii de 350.000 euro, Primăria Oradea a adăugat ulterior două noi tronsoane.

Unul traversează zona Oneştilor - Calea Aradului - Parcul Padiş - malul Peţei şi ajunge în şoseaua de centură în vecinătatea magazinului Praktiker, ca de aici să fie continuat printr-un viitor proiect în Băile Felix. Celălalt străbate cartierul Rogerius, pe traseul strada Podului - Bulevardul Ştefan cel Mare - Lacul Roşu - parcul Mihai Viteazul - Bulevardul Dacia - Bulevardul Decebal, până pe malul Crişului Repede.

În total, pistele au costat în Oradea 1,2 milioane euro, diferenţa până la 6 milioane euro, cât este valoarea totală a proiectului, fiind consumată pe tronsoanele din afara oraşului şi din Ungaria.

Prioritate pentru cine?

Proiectul a fost încheiat oficial săptămâna trecută, când zeci de orădeni, în frunte cu viceprimarul Mircea Mălan, au pedalat din centrul oraşului până în Artand, unde s-au întâlnit cu bicicliştii care au mers pe tronsonul unguresc. Bicicliştii români au folosit doar sectorul de pistă care era în proiectul original şi n-au avut prea multe obiecţii, singura nemulţumire fiind că în zona industrială inhalează praf cu nemiluita şi că dincolo de Borş pista se intersectează cu un stâlp uitat în mijlocul trotuarului.

Bicicliştii orădeni se plâng, în schimb, de celelalte două tronsoane ale pistei, cu precădere cel din zona Rogerius-Decebal. Şi pe bună dreptate, căci o parte din traseu este doar un desen pe trotuar! Fără să fi investit în altceva decât în vopseaua cu care a făcut marcajele, Primăria a amenajat pista pe trotuare, iar acolo unde acestea erau înguste au fost "deturnate" cu totul de la uzul pietonilor.

"Trebuie să fiu atentă la biciclişti, căci trotuarul pe care îmi plimbam copilul în cărucior a devenit pistă pentru biciclişti. Nici nu ştiu pe unde ar trebui să mă duc ca să fim în siguranţă", spune o femeie care locuieşte pe strada Ştefan cel Mare.

Pe ocolite

La fel se întâmplă şi pe Bulevardul Decebal, unde pista a ocupat aproape integral trotuarul de peste drum de piaţă. Mai mult, aici pista merge în zig-zag, ocolind obstacole precum reclama unui amanet şi parcometrele. Excesul de zel al muncitorilor a fost atât de mare încât în unele locuri au trecut cu pista şi peste trecerile de pietoni şi abia apoi şi-au dat seama că legislaţia rutieră îi obligă pe biciclişti să traverseze pe jos străzile.

Acolo unde pistele nu se suprapun cu trotuarele apar alte probleme. De pildă, pe Şirul Canonicilor pista e marcată corespunzător, dar are un obstacol - un capac betonat de canal (foto) prea ieşit în afară.

În faţa acestor exemple de heirupism, care îi nemulţumesc pe biciclişti şi pe pietoni deopotrivă, edilii recunosc că pistele puteau fi făcute mai bine. Viceprimarul Mircea Mălan spune că motivul este graba cu care ele au fost proiectate şi executate pentru ca oraşul să nu piardă banii europeni.

"Colegii au ieşit în teren să identifice soluţii, în aşa fel încât acolo unde pista se suprapune pe zone pietonale să se amenajeze un trotuar", spune viceprimarul. Altfel spus, cu banii europeni s-a desenat pista, cu cei româneşti se repară problemele...


VOCEA STRĂZII

Ce părere aveţi despre pista transfrontalieră pentru biciclişti? Este un proiect reuşit?

Mie mi-ar fi plăcut să merg pe o pistă spre Felix, zona Borş e foarte poluată. Trebuie să te ţină bine plămânii, căci aerul este plin de praf, mizerie şi mirosuri.

Dorel Lăzureanu

Cele de pe malul Crişului sunt foarte bune şi plăcute la mers. În schimb, cele din Rogerius nu sunt bine gândite, ne fac să ne certăm cu pietonii pentru prioritate.

Ioana Lascu

Pista este bună, o problemă e cu praful şi mizeria pe care o aruncă pe pistă camioanele. Şi o problemă este şi că orădenii nu sunt obişnuiţi cu pistele pentru biciclişti.

Illes Emeric

Este ideală pentru oricine doreşte să facă o plimbare. Într-adevăr, cu sectoarele din oraş am putea fi mai pretenţioşi, dar tot e bine că s-a început de undeva.

Nicolae Moranciu

E bine că s-a umplut oraşul de piste, dar unele sunt cam prost făcute sau amplasate, pe trotuare. Acum trebuie să învăţăm să ne înţelegem, bicicliştii cu pietonii.

Horus Toth

Eu nu sunt prea mulţumită. Cărucioarele bebeluşilor acum pe unde ar trebui să fie plimbate? De parcă bebeluşii nu au drepturi, numai bicicliştii...

Ecaterina