În următorii 14 ani, Primăria ar urma să investească 82,7 milioane de euro în 22 de proiecte care vizează infrastructura de mobilitate din oraş, a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, viceprimarul municipiului Mircea Mălan.

"Şi în următorii patru ani prioritatea numărul unu a administraţiei locale va continua să fie atragerea de fonduri nerambursabile pentru a putea finanţa proiectele de dezvoltare a oraşului nostru", a spus Mălan. Pentru că accesarea fondurilor în Programul Operaţional Regional 2014-2020 este condiţionată de existenţa unei planificări strategice privind mobilitatea, Primăria Oradea şi OTL au finalizat acum aşa-numitul plan de mobilitate urbană. Realizat de INCERTRANS, institut de cercetare al Ministerului Transporturilor, planul cuprinde o serie de măsuri menite să îmbunătăţească traficul orădean, astfel încât să fie mai eficient şi mai prietenos cu mediul.

Străzi, poduri, şosele

Din toate măsurile propuse de institut, edilii Oradiei au ales 22 pe care doresc să le transforme în proiecte finanţate cu fonduri europene.

"Sunt 22 de măsuri prioritare pentru creşterea mobilităţii în oraşul nostru. Valoarea totală a lor este de 82,7 milioane de euro", a declarat Mălan. Pentru următorii patru ani, deci în ciclul de finanţare ce se va încheia în 2020, municipalitatea vrea să deruleze proiecte de 50,8 milioane euro, iar între 2020 şi 2030 în valoare de 31,9 milioane euro.

Viceprimarul a făcut apoi o prezentare a proiectelor pentru care Primăria va căuta finanţare europeană în următorii patru ani. Printre altele, Primăria vrea să reabiliteze 25 de artere din zona de dealuri, alte 20 din centrul Oradiei, dar şi străzile Vlădeasa, Octavian Goga şi Bihorului, să construiască două poduri rutiere noi, unul între străzile Plevnei şi Szigligeti Ede (în zona centrului Informatica) şi unul peste Peţa, în zona străzii Feldioarei, să reabiliteze podurile Dacia şi cel care leagă străzile Armatei Române cu Universităţii, dar şi să construiască un drum de legătură între Calea Bihorului şi DN 19, respectiv şosele noi care să lege oraşul cu Băile Felix, cu Fughiu (zona Podgoria) şi cu Paleu (zona străzii Izvorului).

De asemenea, Primăria a păstrat ca proiect şi lărgirea străzilor Sucevei şi Avram Iancu, ceea ce presupune inclusiv demolarea unor case.

Exclusiv tramvaie!

Pe sectorul infrastructurii pentru mijloacelor de transport în comun, municipalitatea vrea să construiască o nouă linie de tramvai, care să lege zona Cantemir de cea a Universităţii, un nou depou pentru tramvaie pe Şoseaua Borşului, ori să reabiliteze tronsonul de linii de tramvai de la Muntele Găina până pe Independenţei, linii care trebuie şi înierbate.

De asemenea, va fi construită a treia latură a triunghiului de linii de tramvai de la intersecţia străzilor Primăriei cu Decebal şi Calea Aradului, astfel încât tramvaiul de pe linia 2 să poată merge şi în direcţia Decebal.

În plus, a mai spus Mălan, pe străzile Republicii şi Decebal, liniile de tramvai ar urma să aibă benzi dedicate, pe care autoturismele nu vor avea ce căuta. "Bulevardul Magheru nu cred că e posibil să aibă benzi dedicate exclusiv transportului public, deşi OTL a solicitat acest lucru. Aici avem un conflict major de trafic, probabil cel mai important din oraş: două benzi foarte circulate din zona Nufărul şi două de pe Averescu se descarcă pe doar două benzi pe podul Dacia. Dacă ar fi redus la o singură bandă, acel tronson nu va fi funcţional", a spus Mircea Mălan. Viceprimarul a mai spus că soluţia ar putea sta în drumul expres, care ar putea prelua parte din acest trafic, dar doar după ce va fi finalizat şi tronsonul de 600 de metri care va străbate ampriza CFR.

"Toate sunt urgente"

Planul de mobilitate mai prevede că, după ce străzile de pe deal vor fi modernizate, OTL va introduce aici trasee de transport public, dar şi dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti, mai precis realizarea de noi piste, amenajarea de staţii pentru biciclete şi de puncte pentru închirierea bicicletelor.

Edilul a mai punctat două proiecte importante de pe lista Primăriei: realizarea unui complex de pasaje subterane de la podul Dacia la strada Gheorghe Costaforu şi realizarea unui terminal intermodal în zona Gării, care să preia pasagerii care vin cu trenul sau cu autocarele. Mălan a precizat însă că proiectul ce prevede săparea pasajelor subterane sub actuala turbogiraţie are şanse mici să devină realitate în următorii patru ani.

De asemenea, planul mai prevede realizarea unui centru de management al traficului, unde să poată fi coordonate toate semafoarele din oraş. "Toate proiectele sunt deopotrivă urgente şi pentru toate depunem cereri de finanţare", a spus Mălan. 

Întreg planul este supus acum consultării publice, până în luna septembrie, când, la o dată încă nestabilită, va fi organizată o dezbatere pe tema lui. Ulterior, el va fi supus votului Consiliului Local. Orădenii care au sugestii pentru plan le pot trimite la adresa de e-mail plandemobilitate@oradea.ro.