Fiecare dintre noi, când ne alegem vacanţele, analizăm destinaţia din punctul de vedere al patrimoniului turistic. Acesta poate fi patrimoniul de clădiri, cel natural sau patrimoniul imaterial, adică atmosfera, cultura, obiceiurile locale, mâncarea. Pornind de la aceste principii esenţiale în turism, există patrimonii recunoscute global şi cu impact european, naţional, regional sau doar local.

Patrimoniul existent în Oradea este de importanţă europeană, chiar dacă acest lucru nu a fost suficient promovat până acum. Motivele? Oradea face parte din reţeaua oraşelor Art Nouveau din Europa, în Cetatea din Oradea au fost înmormântate importante personalităţi europene (Ladislau I sau regele-împărat Sigismund de Luxemburg, singurul împărat romano-german înmormântat în afara Germaniei), iar oraşul a avut calitatea de meridian zero (hărţile din perioada lui Cristofor Columb având referinţa meridianului 0 la Oradea). Un alt element important la nivel european, chiar mondial, e unicitatea speciei de nufăr prezente în rezervaţia de apă termală din Băile 1 Mai, în apropiere de Oradea.

Acestea sunt pietrele de temelie pe care se va construi strategia de dezvoltare turistică pentru următorii ani. Oradea, oraş sănătos şi de relaxare, Oradea multiculturală sau Oradea capitală verde sunt direcţii de promovare ce trebuie urmate. Foarte important este ca dezvoltarea turismului să fie gândită unitar cu zonele din apropierea oraşului, deoarece un pachet complex, care completează, aduce beneficii pe orizontală, generând o creştere a numărului turiştilor şi duratei de şedere a acestora.

Vom lucra la conectarea potenţialului acestor locuri, pentru a dezvolta în următorii ani o ofertă mai complexă şi diversă pentru atragerea de turişti. Ştim cu toţii că imaginea e importantă, de aceea ne propunem în cadrul Asociaţiei pentru promovarea turismului din Oradea şi regiune să îmbrăcăm tot potenţialul turistic important într-o formă simplă, eficientă şi uşor de înţeles. Ca turiştii şi localnicii deopotrivă să înţelegă de ce Oradea merită vizitată.

Mihai Jurca
Director executiv
Asociaţia pentru promovarea turismului din Oradea şi regiune