Inspectoratul de Poliţie al judeţului Bihor a lansat, vineri, proiectul "Ce câştigi dacă distrugi?", pentru prevenirea distrugerilor de autoturisme, iniţiat prin Compartimentul Poliţiei de Proximitate din cadrul Poliţiei Municipiului Oradea şi Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, şi susţinut de Primăria Municipiului Oradea.

Scopul proiectului, al cărui slogan este "Nu e locul tău, nici maşina ta, prin urmare nu o zgâria!", îl reprezintă reducerea numărului de infracţiuni de distrugere de autoturisme care au ca punct de plecare neînţelegerile dintre cetăţeni privind ocuparea unui anumit loc de parcare. E vorba de un adevărat fenomen, conturat prin statistici elocvente, realizate de Poliţia municipală.

În primele 6 luni ale acestui an, de pildă, la Poliţia Oradea au fost înregistrate 113 plângeri referitoare la diverse distrugeri de autoturisme, din care 60% săvârşite din cauza parcării autoturismului într-un spaţiu folosit de obicei de către o altă persoană. De altfel, cele mai multe distrugeri de autoturisme se concentrează în zonele cu multe blocuri, aglomerate şi cu locuri de parcare insuficiente. Recordul îl înregistrează zona cuprinsă între străzile Sovata - Decebal şi Bulevardul Dacia.

În ceea ce priveşte modurile de operare, cele mai frecvente distrugeri sunt comise prin spargere, fiind vizate geamurile (lunetă, parbriz) sau farurile şi stopurile. Un număr ridicat de distrugeri constau în zgârierea unor elemente de caroserie. În cazul ruperilor sunt vizate ştergătoarele sau oglinzile retrovizoare, iar în cazul celor comise prin înţepare sau tăiere sunt vizate anvelopele. 57% dintre fapte au fost comise noaptea, iar zilele de miercuri şi duminică se dovedesc cele mai "favorabile" acţiunilor de spart maşini. Aproximativ 20% dintre infracţiunile de distrugere au la bază stări conflictuale mai vechi şi doar 10% sunt comise pe fondul altercaţiilor spontane în trafic.

Printre obiectivele proiectului se regăsesc informarea cetăţenilor cu privire la consecinţele penale ale săvârşirii unor astfel de fapte, implicarea asociaţiilor de proprietari în organizarea parcărilor aferente blocurilor de locuinţe, urmând a fi organizate acţiuni comune împreună cu reprezentanţii Primăriei Municipiului Oradea.

Poliţiştii orădeni vor participa la şedinţele asociaţiilor de proprietari, vor purta discuţii cu membrii acestora, pentru a identifica problemele referitoare la locurile de parcare, posibilitatea amenajării unor noi locuri şi folosirea judicioasă a celor existente. De asemenea, vor fi organizate campanii stradale, în care cetăţenii vor fi informaţi cu privire la consecinţele distrugerii şi vandalizării de autoturisme. Totodată, vor fi identificate maşinile abandonate în spaţiul public, pentru a descongestiona locurile dintre blocuri.

Pentru promovarea mesajului proiectului, organizatorii au realizat două spoturi preventive, unul video şi unul audio, care prezintă urmările unei infracţiuni de distrugere, 10.000 de pliante cu mesaj preventiv care vor fi distribuite cetăţenilor şi 100 de afişe, care vor fi postate în locuri publice aglomerate, respectiv în zonele identificate cu risc. Campania, susţinută şi de Primăria Oradea, se desfăşoară taman în perioada în care municipalitatea a lansat un regulament prin care concesionează aceste locuri de parcare orădenilor.