Scriu acest text vineri seara, la finalul primei zile de campanie electorală pentru alegerile parlamentare. Din cauza vremurilor ciudate pe care le trăim, şi aceasta se va ţine mai mult în online, aşa că m-a mânat curiozitatea să văd ce fac pe conturile de Facebook politicienii de Bihor şi cum reuşesc ei să ajungă la inimile şi minţile noastre.

Echipa PSD Bihor a furat startul şi s-a dus la împărţit pliante în piaţa din Beiuş încă de joi, tradiţionala zi de târg acolo, cu 24 de ore înaintea anunţului de închidere a pieţelor. Preşedintele partidului, Marcel Ciolacu, este citat: "Pieţele trebuie lăsate deschise! [...] Pe 6 decembrie, Orban trebuie să plece! Iar românii să-şi ia viaţa înapoi!". În primele 10 ore, postarea luase 2 like-uri de la simpatizanţi. Guvernului PNL i se cere să demareze, de îndată, procedura de testare gratuită în masă a românilor!

USR-PLUS Bihor anunţă că s-a hotărât să nu mai distribuie pliante din motive sanitare. Tinerii politicieni îşi cheamă electoratul, în două locuri din oraş, la un fel de photo-booth politic, să-şi facă poze cu mesajul lor preferat. Au de ales între "Fără pensii speciale!", "Autostrăzi pe bune, nu pe hârtie!", "Împădurim România!", "Fără mii de agenţii!", "Fără politică în şcoală!" şi încă vreo 35 de bucăţi. La rubrica "Hoţia zilei", este condamnat un proiect al senatorului pesedist Şerban Nicolae, adoptat în plină pandemie: "PSD dă liber la paradisuri fiscale pe insule şi grinduri".

La PNL Bihor, prima imagine de care dai cu ochii este a doctorului Gheorghe Carp, candidat la Senat, care prezintă câteva cifre de laudă despre sistemul sanitar bihorean. Ceilalţi candidaţi bihoreni sunt prezentaţi şi ei în postări separate, alături de o dare de seamă după un an de guvernare PNL, timp în care staff-ul de campanie jură că s-au făcut doar lucruri bune pentru ţară. Pagina de Facebook a liberalilor mai răspândeşte emisiunea de la Digi24 în care a apărut prim-ministrul pentru a explica noile restricţii.

RMDSZ Bihar Megye, filiala bihoreană a UDMR, aminteşte că a pus umărul la simplificarea deschiderii de afaceri pentru tineri şi că a elaborat un proiect de lege prin care angajaţii să primească zile libere în funcţie de propria religie. ALDE Bihor e mai leneş pe reţelele sociale şi repostează fragmente de emisiuni TV în care au apărut şefii de la Bucureşti. Cam la fel face şi PMP cu preşedintele Tomac. Pro România, sub ciudatul slogan de campanie "Alege libertatea!", face jocuri de cuvinte destul de juvenile, gen "PROmisiunea ieşirii din criză". Viorel Cataramă şi Claudiu Pop apar în fotografii fără cravată.

Cam aşa va arăta această campanie electorală - virtuală, sărăcăcioasă şi redundantă, cu aceleaşi idei repetate la nesfârşit şi fără dezbaterile şi certurile de pe vremuri. Fiecare îşi va transmite mesajele în propria bulă, sperând în taină că a lui e mai mare decât a celuilalt. Cum se va ajunge la cei fără opţiune politică sau cum vor fi mobilizaţi alegătorii la vot în vremuri de pandemie rămâne deocamdată o enigmă.