Orădenii și turiștii se pot bucura de o experiență interesantă atunci când trec prin Piața Unirii din Oradea: cu ajutorul noilor tehnologii, pot „călători” în trecut! În apropierea Palatului Vulturul Negru, Primăriei Oradea și Bisericii cu Lună au fost instalate panouri care permit descărcarea aplicației de realitate augmentată (AR) „Immersive Oradea”, cu imagini care suprapun peste cele reale unele vechi, ce-i duc pe utilizatori în societatea orădeană a secolelor trecute. 

Aplicația „Immersive Oradea” – care poate fi descărcată gratuit pe smartphone, fie căutată după denumire, fie prin scanarea unui cod QR stampat pe cele trei noi panouri din Piața Unirii – a fost realizată ca un produs turistic și cu bani din Programul de Cooperare Transnațională Dunărea.

„În cadrul acestui proiect, Visit Oradea a creat un produs turistic nou cu scopul de a oferi o experiență imersivă în istoria Pieței Unirii. Astfel, vizitatorii pot descarca gratuit din Apple și Google Store aplicația care îî va transporta în istoria celei mai reprezentative piețe din Oradea – Piața Unirii. Noile tehnologii de tip realitate virtuală și realitate augmentată prezintă istoria celor mai importante clădiri din zona Pieței Unirii, cum au fost ele construite și ce elemente arhitecturale se găseau pe actualul amplasament al celor mai impresionate biserici și palate din piața centrală a orașului”, se arată în raportul Asociației pentru Promovarea Turismului în Oradea și Regiune pe anul 2022. 

Aplicația este disponibilă în trei limbi: română, maghiară și engleză. „Prezentările voce sunt realizate de către vorbitori nativi, oferind astfel o experiență cât mai autentică. Conținutul a fost realizat alături de istorici locali pentru a se asigura acuratețea informațiilor prezentate utilizatorilor aplicației”, se mai precizează în document. 

Totuși, dacă vor să se bucure de această experiență, turiștii / localnicii trebuie să respecte o procedură în mai mulți pași și să fie atenți la detalii. Astfel, ei trebuie să se apropie de panourile instalate în apropierea Primăriei Oradea, Palatului Vulturul Negru și Bisericii cu Lună, iar apoi să selecteze în aplicația Immersive Oradea lângă care dintre cele trei obiective se află. În continuare, aplicația le va indica să „scaneze în jur”.

Luând în considerare doar indicațiile din app, nu este tocmai clar ce anume din jur trebuie scanat. Este vorba despre zona de pavaj din jurul panoului, astfel încât aplicația să poată determina unde anume în piață se află persoana și să poată afișa imaginile de realitate „suprapusă”.

După scanare, utilizatorii sunt îndemnați să îndrepte camera spre imaginea de pe totem (cu Primăria, Palatul Vulturul Negru sau Biserica cu Lună) și să înceapă incursiunea, cu imagini de tip AR, care-i poartă prin secole de istorie, le arată ce clădiri obișnuiau să existe, de pildă, înainte de construcția Palatului Vulturul Negru sau cum Piața Unirii era un târg popular în care negustorii vindeau tot soiul de produse. 

În cadrul aceluiași proiect au fost achiziționate șase perechi de ochelari VR Oculus Quest 2, „încărcați” la rândul lor cu poveștile din Piața Unirii, ochelari care vor fi folosiți pentru promovarea Oradiei la târgurile de turism, dar vor fi împrumutați și muzeelor din Oradea. 

Bugetul alocat prin Programul de Cooperare Transnațională Dunărea pentru aplicația AR – VR este de 315.000 lei, iar cele șase seturi de ochelari au costat 28.000 lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!