După ce primul director general al Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi în regiune (APTOR), Mihai Jurca, a devenit city-managerul Oradiei, locul rămas liber a fost ocupat de Alina Toie, fostă directoare comercială în lanţul DoubleTree by Hilton, la hotelurile din Oradea şi din Wroclaw, Polonia. 

Absolventă de Muzică, dar cu o experienţă de peste 20 de ani în vânzări, Toie vrea ca numărul evenimentelor din Oradea să crească anul viitor, dacă pandemia va permite. În acelaşi timp, încă este incert dacă ziua oraşului va fi sărbătorită la Toamna orădeană...

"Sunt impresionată de evoluţia oraşului"

- De la 1 septembrie, sunteţi noul director APTOR, după o carieră petrecută în mediul privat. Concret, ce studii şi ce experienţă aveţi şi cum de aţi ales APTOR?

- Mă recomandă experienţa mea extinsă în managementul în ospitalitate. Atunci când vorbim de turism şi ospitalitate, principalul pilon de poziţionare este destinaţia, motiv pentru care am fost printre primii promotori ai Oradiei. Sunt impresionată de evoluţia oraşului, atât ca parte de infrastructură, arhitectură şi servicii, cât şi de tot ce înseamnă efortul depus în promovarea destinaţiei. Pun, cu mult entuziasm, toată această experienţă acumulată în slujba comunităţii din care fac parte. Mă onorează şi mă obligă în egală măsură faptul că am posibilitatea să preiau conducerea APTOR şi să fiu direct responsabilă, împreună cu echipa excepţională pe care am găsit-o aici, de crearea şi implementarea viitoarelor proiecte de promovare. Munca depusă până acum de către predecesorii mei este de o valoare fantastică.

Ca formare, sunt licenţiată la Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, secţia Canto a Facultăţii de Muzică din Oradea. Nu am profesat în acest domeniu niciodată, dar pasiunea pentru muzică şi artă a rămas constantă în viaţa mea şi mă consider un bun cunoscător, mai ales al muzicii clasice.

- Ce obiective aveţi pentru turismul orădean? Care este prioritatea zero?

- Să continuăm să creştem ca destinaţie turistică şi, în acelaşi timp, să ne menţinem poziţia de Destinaţia Anului, câştigată pentru 2021 (n.r. în cadrul acestei competiţii organizate de Prima TV, Oradea a primit premiul juriului). Prioritatea zero este creşterea numărului de evenimente pentru anul viitor, totul în concordanţă, dacă va fi cazul, cu eventualele restricţii. În măsura posibilităţilor, toate evenimentele vor fi gândite în mai multe scenarii.

- Este clară necesitatea de a revitaliza Cetatea. Ce se va schimba acolo?

- Intenţia este ca Cetatea să fie, şi la propriu, meridianul 0 al Oradiei, locul în care comunitatea orădeană se regăseşte. Ne dorim revitalizarea Cetăţii, atât prin prisma diverselor activităţi sociale - mă refer la vizitarea monumentului, concerte, festivaluri, activităţi de divertisment şi altele -, cât şi prin prisma mediului de afaceri, adică într-un centru de conferinţe şi spaţii de birouri. 

Numărul turiştilor, în creştere

- Ce părere aveţi despre domeniul HoReCa? Au parte turiştii de servicii de calitate?

- Da, Oradea este un oraş care oferă servicii HoReCa de calitate. Avem două branduri internaţionale de lanţuri hoteliere, unul naţional şi hoteluri locale cu o calitate excelentă a serviciilor. De asemenea, putem găsi servicii HoReCa diversificate şi care se adresează fiecărui buget. La toate acestea se adaugă valoarea destinaţiei, şi aici mă refer la clădirile de patrimoniu şi pieţele renovate, care fac din Oradea o bijuterie arhitecturală.

- Cât de tare a fost afectat turismul din Oradea din cauza epidemiei de Covid-19?

- Ca să fiu specifică, voi face o comparaţie a lunilor ianuarie şi iulie ale acestui an, atât cu anul 2019, cât şi cu anul 2020. În 2021 versus 2019 vorbim de o scădere cu 40% a numărului de turişti, însă dacă vom compara 2021 cu 2020, vorbim de o creştere de 45%. Piaţa este clar afectată, însă statisticile arată şi o recuperare clară faţă de anul trecut, mai ales în lunile de vară. În această perioadă, ca rezultat al restricţiilor, turiştii sunt cu preponderenţă din România. Din statisticile oficiale referitoare la numărul de înnoptări raportate în acest an, până în luna iulie, reiese un număr de 81.000 de turişti. 

- Cum şi unde trebuie promovată Oradea, ca destinaţie turistică? 

- Oradea va continua să fie promovată atât în România, cât şi în străinătate. 

Toamna Orădeană, sub semnul întrebării

- APTOR este responsabilă şi de calendarul evenimentelor din Oradea. La ce să se aştepte orădenii în perioada următoare? Vom avea Toamna orădeană?

- Toate evenimentele din perioada următoare vor fi organizate doar în cazul în care evoluţia situaţiei pandemice o va permite. 

- Care sunt concluziile după concertul Jose Carreras? A fost o investiţie bună?

- Experienţa acestui concert a fost extrem de reuşită şi apreciată de public, aşa cum o arată prezenţa a peste 4.000 de spectatori iubitori de cultură. Bugetul total alocat a fost de 579.106 lei şi am generat din vânzare de bilete 269.611 lei. Diferenţa este asumată de APTOR şi Consiliul Judeţean. 

- Supercoroana este brandul Oradiei, dar totuşi nu se prea cunoaşte că este singurul oraş din ţară în care, în Evul Mediu, au fost înmormântaţi 7 regi. Nu credeţi că poveştile din trecut ar trebui mai bine promovate?

- Ba chiar mai mult, cred că poveştile trecutului sunt baza civilizaţiei în care ne-am format şi trăim în acest moment şi trebuie onorate în consecinţă. Tocmai alegerea supercoroanei pentru Oradea înseamnă onorarea unicităţii oraşului, a meritelor, prestigiului şi istoriei acestuia. Completând acest demers, unul dintre proiectele de revitalizare a Cetăţii încorporează partea de signalistică, unde toate poveştile îşi vor găsi locul binemeritat. De asemenea, aceste poveşti se regăsesc în toate materialele noastre de promovare.